Még mindig mínuszban az amerikai legenda
Az idei harmadik negyedévet is veszteséggel zárta a Chrysler, a nagy amerikai járműgyártók közül az egyetlen, amely még nem heverte ki a világméretű gazdasági válságot.
A társaság hétfőn közölt gyorsjelentése szerint az adó utáni veszteség 84 millió dollár volt, alig a fele az egy negyedévvel korábbi 172 milliónak. A bevétel 11 milliárd dollár volt a július-szeptemberi időszakban, 5 százalékkal haladta meg az előző negyedévit. A Chrysler mellett a Jeep és a Dodge márkájú kocsikat és teherautókat is gyártó csoport világszerte 401 ezer gépjárművet értékesített, 1 százalékkal kevesebbet az előző negyedévi 407 ezernél.
A "három nagy" közül már csak a Chryser Group LLC veszteséges, míg a nagy vetélytárs General Motors és a Ford milliárdos nagyságrendű nyereséget ért el a harmadik negyedévben. Az olasz Fiat irányítása alatt működő vállalkozás vezetése mégis derülátó, mert a veszteség a legkisebb, amióta tavaly kikerültek a csődvédelmi eljárásból, a legfőbb piacon, az Egyesült Államokban pedig az év eleji 8 százalékról 9,6 százalékra emelkedett a csoport részesedése.
A társaságnál éppen csak megkezdődött a versenyképességet erősítő átalakítás, amelynek részeként hamarosan 16 teljesen új, vagy felújított modellt vezetnek be, így például megkezdik az új Fiat 500-as értékesítését az amerikai és a kanadai piacon - mondta Sergio Macchione, aki a Fiat mellett a Chrysler vezetője is.
Üzemi szinten már most nyereséges a Chrysler, a profit 239 millió dollár, és az év egészét tekintve 700 millió dollár körül alakulhat az üzemi nyereség, 42 milliárd dolláros bevétel mellett - áll a felfelé módosított előrejelzésben. Legutóbb, a második negyedév zárásakor még úgy számoltak, hogy az idén nullszaldós lesz a gazdálkodás, és a legjobb esetben is csupán minimális nyereséget érhetnek el üzemi szinten.
A Chrysler-forgalmazók 80 százaléka nyereséggel zárta a harmadik negyedévet. Az értékesítést végző vállalkozások az újrakezdés, tavaly június óta összesen 265 millió dollárt fordítottak a bemutatótermek, szalonok felújítására.
Az 1925-ben alapított társaság 1998-ban a Daimlerhez került. A detroiti társaság nem volt sikeres a német csoportban, a Daimler így 2007-ben megvált amerikai érdekeltségétől, amely az elhibázott üzletpolitika és az elavult gyártóbázis miatt egyre gyengébben teljesített és mind nagyobbra nőttek az adósságai, mire végül a 2008 őszén elmélyült válság maga alá temette.
A Chryslert az amerikai és a kanadai kormányzat összesen 15,5 milliárd dolláros tőkeinjekciója mentette meg a teljes összeomlástól, és a Fiat vezetésével kezdett új fejezetet. Az olasz cég 20 százalékot szerzett és átvette a cég működtetését. A Fiat-részesedés idővel többségivé válhat, az állami támogatást a tervek szerint 2014-ig fizetik vissza.
MTI