.jpg)
Az elemzésben közölt kimutatás szerint a majdani valószínű eurótagok árszintje az euróövezet jelenlegi árszintjének arányában 44 és 67 százalék között van; Magyarország esetében 59 százalékos az euróövezetihez mért átlagos árszint.
Az egy főre jutó GDP-érték skáláján még szélesebbek a különbségek: itt 29 százalék (Törökország) és 72 százalék (Csehország) közötti arányok szerepelnek. Magyarország ezen a mércén is 59 százalékon áll az euróövezethez arányítva.
.jpg)
A JP Morgan különböző súlyozásokat figyelembe vevő modellje szerint a keleti bővítés ennél nagyobb mértékben, 2015-től tíz éven át évente 0,3 százalékponttal, később csökkenő mértékben fogja növelni az éves inflációt a valutaunióban.
A ház az erre a számítási szimulációra ható, felfelé mutató kockázatok között említi annak lehetőségét, hogy az egyes országokban a belépés után meglódul az infláció, különösen akkor, ha az inflációs nyomásokat előzőleg - éppen a csatlakozási feltételek teljesítése érdekében - mesterségesen visszaszorítják.
Az euróbővítés inflációnövelő hatására más nagy londoni házak is felhívták már a figyelmet.
A BNP Paribas befektetési csoport nemrégiben kiadott átfogó elemzésében azt írta: ha Szlovákiát az inflációval kapcsolatos fenntarthatósági aggályok ellenére jövőre felveszik az euróövezetbe, a térség többi országa is felgyorsítja a nominális csatlakozási feltételek teljesítését célzó erőfeszítéseit, az pedig, hogy ezeknek az erőfeszítéseknek az eredményei fenntarthatók lesznek-e, "másodlagos jelentőségűvé" válik a közép- és kelet-európai politikai döntéshozók szemében.
Ez azonban azt is jelentheti, hogy 5-10 éven belül a kibővített euróövezet trendinflációs pályája - vagyis az inflációt tartósan meghatározó tételekből, egyszeri befolyásoló komponensek nélkül számított, folyamatszerű drágulási üteme - a múltbelinél magasabb szintre kerül, hacsak a "központi" eurótagországokban nem lassul lényegesen az infláció. A közép- és kelet-európai térség súlya a kibővített euróövezet harmonizált inflációs kosarában folyamatosan növekedni fog, ahogy a fogyasztási szint is növekszik, jegyzi meg az elemzés.
Ebben a helyzetben az euróövezeti jegybanknak (EKB) vagy módosítania kell inflációs célját, vagy szigorúbb pénzügypolitikát kell folytatnia, állt a BNP Paribas minapi londoni elemzésében.
Szlovákia 2009-es felvételét - az inflációs kritérium teljesítésének fenntarthatóságával kapcsolatban esetleg felmerülő brüsszeli és EKB-aggályok miatt - több nagy londoni ház is valamelyest kérdésesnek tartja.
A Goldman Sachs nemzetközi pénzügyi szolgáltató londoni befektetési részlege által nemrégiben kiadott térségi elemzésben például azt állt a szlovák euróövezeti csatlakozási esélyekről, hogy jóllehet Szlovákia a csatlakozási kérelem elbírálásának idejére - 2008 tavaszára - valószínűleg teljesíti az inflációs előírást, az inflációs nyomás azonban erősödik, és megvan annak a kockázata, hogy az euróövezeti jegybank és az EU-bizottság nem fenntarthatónak fogja minősíteni az alacsony szlovák inflációt.
Korábbi elemzéseiben a JP Morgan és a BNP Paribas - ugyanezen indokkal - egyaránt 30 százalék esélyt adott arra, hogy Szlovákiát jövőre nem fogják felvenni a valutaunióba.
Varsó 2012-re lövi az eurót
Hajthatatlan az EKB: maradt a kamat
Az Unió nehéz napjai: gondban a pénzügyminiszterek
Elszállt az infláció az euróövezetben!
MTI