Adósság, felelősség, megújulás című előadásában a miniszterelnökséget vezető államtitkár a 2010. májusát megelőző időszakról elmondta: az ország folyamatosan uniós túlzottdeficit-eljárás alatt van, ugyan nem egyedüliként, de semelyik másik ország sincs olyan régen a "feketelistán", mint mi. A 3 százalékos hiánycél elérése érdekében végrehajtott kiigazító kísérletek eddig rendre kizárólag a bevételi oldalt akarták növelni, ami minden alkalommal az infláció megugrásához vezetett. A munkanélküliségi ráta eközben szintén nem csökkent, a regisztrált álláskeresők száma 2009-ben nagy ugrással elérte a 10 százalékot.
Varga Mihály hangsúlyozta: a mi valódi versenytársaink a régiós gazdaságok, akikkel a lépést tartanunk kellene. Hozzájuk képest csúsztunk el az elmúlt időszakban, a visegrádi négyek között 2002-ben még az élen járt a magyar GDP-növekedés, 8 év alatt azonban az utolsó helyre estünk vissza. Eközben adósságszintünk mesze a maastrichti határérték fölé került, majd olyan magas szintre emelkedett, hogy elsőként kellett külső segítséget kérnünk az uniós tagországok közül.
Tűzzel-vassal a hiánycélért
Az Orbán-kormány Varga ismertetése szerint megválasztása után elsőként a költségvetés rendbetételéhez kezdett hozzá. A Bajnai-kormány által bejelentett hiánycél elmondása szerint nem valós számokon alapult: még 2011 elején is szembesül a kormány olyan kötelezettségvállalásokkal, amelyeket a 2010 előtti kormány írt alá. Ezek között a Malév ügyeit, a közösségi közlekedés (a BKV és a MÁV) kilátástalan helyzetét, a félbehagyott Út a munkába programot említette Varga Mihály. A volt pénzügyminiszter azt is elmondta: a Bajnai-kormány olyan tételeket is figyelmen kívül hagyott a költségvetés tervezésénél, mint például a NATO éves tagdíja. Ez alapján nehéz lenne elvárni a katonai szervezettől, hogy projektjei tervezésénél a magyar vállalatokat is vegye számításba - fogalmazott Varga Mihály.
A hiánycél tartása érdekében végrehajtott intézkedések között Varga a politikai elit létszámának csökkentését, az állami intézményeknél bevezetett költségstopot, a kétmilliós bérplafont, a 15 százalékos bértömeg-csökkentést, a pártok támogatásának 15 százalékos csökkentését, a végkielégítések 98 százalékos különadóját említette. Az előző kormány által rosszul megtervezett költségvetés ellenére sem az IMF, sem az EU nem hagyta jóvá a 3,8 százalékos hiánycél emelését, ezért annak teljesítéséhez átmeneti különadók bevezetésére volt szükség, melyet a bankokra, biztosítókra, pénzügyi szervezetekre, energetikai vállalatokra, kiskereskedelmi láncokra, telekommunikációs cégekre róttak ki - emlékeztetett Varga. Felhívta a figyelmet: a nemzetközi kritikák ellenére ez a pluszteher nem a külföldi cégeknek szól, a Mol és az OTP a legnagyobb különadó-fizetők között szerepel, pedig magyar cégek. Az adóssággal párhuzamosan csökkenő országkockázatok pedig minden érintett cégnek a javára válnak - mondta.
Varga Mihály szerint az ország számos baja a magas eladósodottságból adódik, melynek szintje ugyan már nem életveszélyes, de veszélyes. A stabil piaci finanszírozás biztosítása kiemelt fontosságú, ezt figyelembe kell venni a meglévő hitelek törlesztésénél; a Széll Kálmán terv ebbe az irányba mutat - fogalmazott az államtitkár.
Egymillió munkahely, féllábú irodisták, negyvenes nyugdíjasok
A terv intézkedéseit nagy vonalakban ismertetve elmondta: Magyarországon rendkívül alacsony a foglalkoztatottak száma, a hasonló népességű Csehországban 1,1 millióval többen dolgoznak, mint nálunk. A kormány régóta hangoztatott tervére, miszerint 10 év alatt egymillió munkahelyet hoznak létre, sokan mondják, hogy lehetetlen. Varga Mihály szerint azonban Ausztrália, Chile, Hollandia, Portugális, Svájc is - különböző időszakokban - képes volt 1 millióval növelni a munkahelyek számát egy évtized alatt - ugyan volt, ahol a nagyrészt a bevándorlásnak köszönhetően, de volt, ahol a jól megtervezett gazdaságpolitika eredményeként.
Varga Mihály fontosnak tartja az inaktívak bevonását a munkaerőpiacra: a leszázalékoltak aránya például nemzetközi összehasonlításban Magyarországon kimagasló. Ezt a rendszert kell átalakítani, miközben az emberségesség szempontjait sem szabad figyelmen kívül hagyni. Egy féllábú ember például miért ne vállalhatna irodai munkát? - tette fel a kérdést Varga. Nonszensznek nevezte, hogy negyvenes emberek a nyugdíjat várják: véleménye szerint a 26 év szolgálati idő után engedélyezett nyugdíjba vonulás egy darab szocializmus. Olyan munkát, hivatali, államigazgatási munkakört kellene biztosítani az érintetteknek, amit el tudnak látni például fegyveres testülettől történő leszerelés után; pazarlás lemondani ezekről az emberekről - fogalmazott. Ez minden bizonnyal konfliktusokkal jár majd, ezt a konfliktust azonban vállalnia kell a kormánynak - mondta Varga.
Árvízvédelem távolsági busszal, PISA-felmérés, gyógyszerkassza
A Széll Kálmán terven keresztül a kormány célja még a hatékony tömegközlekedés megszervezése is. Varga Mihály szerint tarthatatlan, hogy miközben jelentős állami pénzek mennek a közösségi közlekedés támogatására, katasztrófahelyzet esetén mégis magáncégekkel kell a helyszínre szállítatni az apparátust, ahelyett hogy a MÁV-val, a Volánnal oldanák meg a kérdést, amely cégekben tulajdonrésze van az államnak. Azt is fel kell számolni, hogy a MÁV és a Volán sok helyen egymás tökéletes konkurenciája, egymás elől halásszák el az utasokat. Harmadik nagy problémaként Varga a kedvezmények rendszerét említette: a statisztikák szerint a vasúton utazók mindössze 14 százaléka vásárol teljes árú jegyet.
Az oktatás, szakképzés területével kapcsolatban elmondta bár a PISA felmérés szerint Magyarország valamennyi kategóriában elérte az OECD átlagot a legelemibb készségek terén, a viszonylag jó eredmények mögött azonban komoly területi és társadalmi különbségek húzódnak meg, melyeket jelentősen csökkenteni szeretne a kormány.
Gyógyszerügyben is van mit tennünk - mondta az államtitkár. Évente 380 milliárd forint közpénzt költünk gyógyszerártámogatásra, ezt nem engedheti meg magának az ország. Fel kell számolni azt a gyakorlatot, hogy a generikus gyógyszerek is annyiba kerülnek, mint a nem generikusak. A kormány célja az, hogy a 380 milliárdos összeg egyharmadával csökkenjen - ennek érdekében konzultálnak a gyógyszergyárakkal, a betegjogi képviselőkkel is.
4,2 százalék lehetett a tavalyi hiány: rácsapnak az önkormányzatok kezére
Magyarország 2010-es GDP-arányos költségvetési hiánya 3,8 százalék - mondta januárban Orbán Viktor. "A végső adat szerint mintegy fél százalék körüli a helyi önkormányzatok hiánya, és 3,2 központi költségvetésé, azaz 3,8 százalék 2010-re" - mondta akkor a miniszterelnök. Ezt a kijelentést írhatta felül előadásában Varga Mihály államtitkár. |
Hogy ez a jövőben ne fordulhasson elő, a Széll Kálmán terv keretén belül konzultációkat kezd a kormány. Előzetesen annyit lehet tudni: működési hitelt egyáltalán nem vehetnek fel az önkormányzatok, fejlesztési hitelt is csak engedéllyel, ha olyan beruházásra kell, ami növeli a bevételeket. A hiteleket az önkormányzatok helyett az Államadósság Kezelő Központ veszi fel a pozitív elbírálás után, Varga Mihály szerint így kedvezőbb feltételek mellett érhetőek el a finanszírozási források.
Feltámad a Pannon Puma?
Varga hangsúlyozta: a költségvetés bevételi oldalán is szükségesek intézkedések. Létrehozzák az Államadósság-csökkentő Alapot: itt gyűjtik a bankadóból, az 500 millió forintos adóalap felett fizetők társasági adójából, a később bevezetésre kerülő elektronikus úthasználati díjból származó összegeket. 290 milliárd forintra számít a kormány ezekből a forrásokból, az összeget kizárólag az államadósság csökkentésére lehet majd elkölteni - mondta el Varga Mihály. Az államtitkár azt is kiemelte: az alkotmányban a GDP 50 százalékában rögzítik az államadósság maximális szintjét.
A cél az, hogy a különadók zökkenőmentesen kivezethetőek legyenek 2013-2014-re - fogalmazott az államtitkár. A tűzoltás szakasza befejeződött, a stabilizáció megtörtént, most a versenyképesség növelésén kell dolgozni; 2014-re Magyarországé lesz Közép-Kelet-Európa legversenyképesebb gazdasága - vizionálta előadása végén Varga Mihály.
Privátbankár - Gáspár András