
A minisztérium által összeállított, a költségvetési szervezetek jogállására, a közpénzügyekre, illetve a vagyongazdálkodásra vonatkozó törvénytervezetek alapjaiban változtatnák meg az államháztartás működését - jegyzik meg.
Hozzáteszik, hogy a költségvetési felelősségről és a Törvényhozási Költségvetési Hivatalról szóló törvény tervezete célkitűzésében egyezik az ÁSZ közpénzügyi szabályozási téziseivel. Felhívják azonban a figyelmet arra, hogy a reformfolyamat teljessé tételéhez szükséges a forrásszabályozás átalakítása, a hatékonysági problémák megszüntetése, az állami feladatok konkrét tartalmának meghatározása, és a költségvetés elszámolási szabályainak kidolgozása is, amelyek külön jogszabályok megalkotását igénylik. Az ÁSZ megállapítja, hogy a PM az állami vagyonnal kapcsolatos szabályozás-előkészítési feladatot végrehajtotta.
A számvevők úgy vélik, hogy a költségvetés hagyományos tervezése, illetve a zárszámadási feladatok területén nem nőtt jelentősen az átláthatóság, tovább nehezítve a közpénzek felhasználásának nyomon követhetőségét, a hasznosulás megítélését. Hozzáteszik, hogy az államháztartás belső pénzügyi ellenőrzésének fejlesztésével kapcsolatos feladatait a PM érdemben nem oldotta meg. A kormány számára készített éves jelentéseiben rámutatott ugyan a humánerőforrás mennyiségi és minőségi problémáira, de nem tett lépéseket azok megoldása érdekében - fogalmaznak.
Kifogásolják, hogy elmaradt a belső pénzügyi ellenőrzési rendszer újragondolása, a nemzetközi tapasztalatok adaptálása, valamint az ÁSZ módszertanával végzett megbízhatósági ellenőrzések integrálása a belső ellenőrzési illetve a kontrollrendszerbe. Nem bizonyult sikeresnek az informatikai terület irányítási funkcióinak 2006-tól a PM Informatikai Szolgáltató Központhoz (PMISZK) telepítése sem - jegyzi meg az ÁSZ.
Az APEH-nél és a Kincstárnál végrehajtott regionális átszervezések alapvető célkitűzései megvalósultak, az illetékhivatalok APEH-ba integrálásánál azonban nehézségek jelentkeztek az informatikai rendszerek átvételénél és működésénél, továbbá az illeték megállapításának, nyilvántartásának az adóhatóság adóügyi rendszeréhez illesztésénél. Az integrációval az ellenőrzési és vagyongyarapodási feladatokhoz az adó- és illetékfizetés adatai összehasonlíthatókká váltak, az egységesített működéssel és a jogalkalmazással növekszik a működési és behajtási hatékonyság - írják.
A korábbi ÁSZ-ellenőrzések javaslatait az intézmények vezetői hasznosították, azonban nem - vagy csak részben - valósultak meg a kormánynak, illetve a pénzügyminiszternek tett javaslatok. Példaként említik a költségvetési tervezés szakmai megalapozottságának erősítését, az államháztartás belső pénzügyi ellenőrzésének fejlesztését, és az előirányzat-maradványok határidőre történő felülvizsgálatát.
A mostani ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ azt javasolja a pénzügyminiszternek, hogy az államháztartással összefüggő jogszabályok előkészítésénél gondoskodjon a szükséges hatástanulmányok elkészítéséről, valamint az előirányzat-maradványok keletkezése okainak rendszerszerű feltárásáról.
Az ellenőrzések hatékonyabbá tétele érdekében javasolják, hogy a pénzügyminiszter vizsgálja felül az államháztartás pénzügyi belső ellenőrzési rendszerének szabályozását, továbbá tegye teljes körűvé a fejezet felügyelete alá tartozó intézményeknél a megbízhatósági ellenőrzéseket.
Megvan, honnan pótolják a kieső vizitdíjat
Bukósisakban mentek Veres János sajtótájékoztatójára
344 milliárdos hiányt vár a PM
Kövesd ha bírod: ma is felrúgják az adótörvényeket
MTI