Talán az 1970-es évek olajválsága okozott ennyire látható változásokat az USA polgárainak habitusában, mint most. Akkor ennek leginkább talán a japán autógyártók örültek, akkor bukkantak fel azok a fránya kis járgányok, amelyek annyira szokatlannak tűntek az országúti cirkálókhoz szokott tengerentúli szemeknek.
A mostani történések egyrészt azért érdekesek, mert az országúti cirkálók továbbra is az országúton cirkálnak, mégis van változás, másrészt láthatóan nem a szükség vitte rá az amerikaiak egyre növekvő hányadát a pozitív döntésekre, hanem a környezet iránti felelősségérzet. Bár nyilván ez összefügg ebben a relációban is az amerikaiak racionális gondolkodásával is, gyaníthatóan szeretnék túlélni ezt a néhány évtizedet, és már eléggé rájuk ijesztettek ahhoz, hogy tegyenek is ezért.

Neil Young hibridje
Csak két érdekes példa a CNN kínálatából. Tévéstáb kísérte a rocklegendát a műhelybe, Neil Young kedvenc kocsiját, egy Lincoln Continental típusú, alig hat és fél méteres, két és fél tonnás, 1959-ben gyártott hófehér gyönyörűséget vitt egy egyre felkapottabb szerelőhöz, akinek csapata pillanatok alatt kikapta a hatalmas motort, hogy majd vagy egy hónap elteltével elkészüljön a nagy átalakítás. A Lincoln ezek után elektromotort kap, meg egy biodízel hajtóművet, ami nem arra szolgál, hogy a kerekeket hajtsa, hanem hogy feltöltse az akkumulátorokat, ha lemerülne az elektromos hajtás tartaléka. Vagyis a hófehér hatalmas Lincoln valóban néma csendben suhanhat Neil Young alatt.

Meglepő, pedig igaz: ő is hibrid
Ha nem is elektromotort, de ugyancsak biodízel-motort kap ugyanebben a műhelyben magának Schwarzenegger kormányzónak az ugyancsak megtermett, bár jóval modernebb városi terepjárója. A folyamat egyértelmű, ellentétben a hetvenes évek krízisével, a kocsik mérete nem változik, a technológia fejlettsége, az új üzemanyag és a meghajtás lehetővé teszi, hogy megmaradjanak az óriási batárok, és közben a tulajdonosok lelkiismerete is könnyű maradjon, no persze a pénztárca is veszít a súlyából, a Lincoln átalakítása például potom 45 ezer dollárba kerül.

"Ég a gyertya, ég..."
A másik példa néhány napon belül lesz látható New Yorkban, a Rockefeller Center előtt, ahol a hagyományos 28 méteres karácsonyfát idén már nem hagyományos karácsonyfaégők, hanem energiatakarékos de persze éppannyira színes led-ek ékítik majd, a Manhattan ünnepi ékességének 30 ezer fénykibocsátó diódája az öt mérföldnyi vezeték segítségével naponta 3510 helyett 1297 kilowattóra energiát fogyaszt majd.
Szóval racionalitás és takarékosodás, de hát mit csodálkozunk, a kemény, olykor könyörtelen üzleti taktika mellett a racionalitás és a takarékosság volt a titka annak is, miért is vált Amerika akkor leggazdagabb családjává a Rockefeller-dinasztia.
Márványi Péter
Fotók: cnn.com
Korábbi jegyzetek:
Szolidaritás kontra politikai érdek
Zöldülne a repülés, ha hagynák
C-17-kisokos: nagyban különleges - galéria
Biciklikulccsal atombombát aktiválni