Az NGM szerint a társadalmi igazságosság helyreállítása miatt volt szűkség az adójóváírás fogokozatos felszámolására, bár azt sem szabad elfelejteni, hogy annak megtartása nehéz helyzetbe hozta volna a költségvetést a magánnyugdíjpénztári forintok átterelése után is. Az már az egykulcsos adórendszer bevezetése előtt is egyértelmű volt, hogy a jóváírás és az alacsonyabb adóterhelés egyszerre nem fog menni. Az NGM szerint azonban az adójóváírás rendszere emellett még a jövedelemeltitkolást is elősegítette.
Hasonló "torzító tényezőként" értékeli a szuperbruttót is a kormányzat, melynek megszüntetése kérdés nem volt a Fidesz tavaly áprilisi győzelme után. Ebben az esetben is igaz, hogy a költségvetés bevételi oldalát erőteljesen megterhelte volna az azonnali megszüntetés, így arra csak 2013-ban kerül sor. Erre már csak azért is szükség lehet, mert a kormánypártok a minél egyszerűbb adóbevallásban hisznek, s noha messze vagyunk még a söralátét méretű bevallási ívtől, a szuperbruttó intézményének kivezetésével tovább egyszerűsödhet az adózók dolga.
Nincs szükség szociális érzékenységre az adórendszerben?
"Az előző kormány által bevezetett szuperbruttósítás fokozatos megszüntetése a következő két évben további 4,32 százalékkal csökkenti a munkavállalók terheit, egyúttal megemeli az elkölthető jövedelmeket." - Nemzetgazdasági Minisztérium |
Fejtörés folyamatosan
Bár a szaktárca szerint a kormány a hazai közteherviselési rendszer felülvizsgálata, a gazdasági szereplők véleményének megismerése, illetve az adózással kapcsolatos nemzetközi tapasztalatok, tendenciák áttekintése után határozott 2010 tavaszán a személyi jövedelemadó rendszer gyökeres átalakításáról, az adóreform folyamatos fejtörést okoz a kormánynak. A közszférában dolgozók közel a 300 forint alatti keresetűek bérét kompenzálni kellett, hogy jövedelmük ne csökkenjen épp az adócsökkentés hatására - a kormány ezt a versenyszférában is megpróbálja kierőszakolni, meglehet a társaságiadó csökkentése a legtöbb hazai kkv-nál nem nyújt elegendő fedezetet a bérkompenzációra.
Az adóreform sikeressége azon múlik, hogy az egyszerűbb és kevesebb terhet jelentő adórendszer valóban képes lesz-e szélesíteni az adózók körét. Az európai példák azt mutatják, hogy önmagában a tehercsökkentés nem fehéríti a gazdaságot, az ígéreteken túl komplex, jól kidolgozott gazdasági programra lesz ehhez szükség.
A növekedés beindítása - így az 1 millió munkahely létrehozása - helyett a kormányzat a hangsúlyokat az államadósságra helyezte (tulajdonképpen a Széll Kálmán Terv bejelentése óta), ami elég volt a külföldi befektetők megnyugtatására. Annyi bizonyos, hogy a kormány még idén 500 milliárd forinttal csökkenti a vállalkozások terheit, de ennek részletei - noha úgy volt, hogy csütörtökön kiderülnek - eddig nem ismertek. Talán júliusban és augusztusban okosabbak leszünk - két lépésben a nyáron hajtja ugyanis végig az adminisztráció-csökkentő programját a szaktárca.
Könnyebbség lehet a cégeknek, de a magánszemélyeknek is, hogy noha a szociális elemek nem férnek bele az új adórendszerbe, az államadósság-csökkentés támogatása már igen. Ennek pontos menetéről Matolcsy György már be is terjesztette a vonatkozó törvényjavaslatot a Ház elé.
Privátbankár - Zsiborás Gergő