Az Est Media a reorganizációval meg kívánja őrizni event üzletágát, illetve újraszervezi print és online üzletágának tevékenységét. A társaság augusztus végére kitűzött közgyűlésének tervezett lépései a cégcsoport finanszírozási és tőkehelyzetének rendezését biztosítják, amelyet követően a társaság alaptevékenységeire koncentrálhat, s a külföldi magazinpiacon már bizonyított menedzsmenttagokkal megerősítve sikeresen léphet ki a regionális piacra is - legalább is ezt bizonygatja a cég, melyről nemrég megírtuk, felvásárlásra utaló jelek rajzolódnak ki a hátterében.
A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett Est Media augusztus végi rendkívüli közgyűlésén dönthet a tőkeszerkezet átalakításáról, első lépésben a részvényei névértékének leszállításáról, illetve felhatalmazást adhat az igazgatóságnak az alaptőke ezt követő zártkörű felemelésére.
A tőkeleszállításra és a tőkebevonásra a cégcsoport szállítói, és hitelállományának rendezése, valamint a főtevékenységeket támogató akvizíciók megvalósítása érdekében kerülhet sor, elsősorban intézményi befektetők részvételével, illetve a szállítói követelések részbeni tőkekonverziójával. Az alaptőke emelés során a már részvénnyel rendelkező magánszemélyek és intézmények is élhetnek elsőbbségi jogukkal.
Az alaptőke-emelésből befolyó készpénz a szállítói állomány rendezésére fordítható, az ezt meghaladó összeggel pedig a cégcsoport hitelállományát csökkentenék. A Sziget Kft-ben lévő tulajdonostársak a cégcsoport hitelállományának kezelése érdekében ezen felül nyitottak arra, hogy a 2011-2015 közötti időszakra évi minimum 180 millió forintos osztalékszintet garantáljanak az Est Media számára. Így az esetlegesen fennmaradó bankhitel és rövid távú kölcsön, a Sziget Kft. üzletrész, vagy a garantált osztalék fedezetére újrafinanszíroztathatóvá válna.
Mi lesz a Sziget Kft.-vel?
A társaság a program guide tevékenységét három piacon kívánja erősíteni. A magyar piacon befejezné az EXIT Magazin akvizícióját, emellett akvirálná a romániai piacvezető Şapte Seri és a bulgáriai piacvezető Programata lapcsaládokat és azok online felületeit, így Magyarországon kívül két másik európai uniós ország eredményesen működő programmagazinjainak nemzetközi kiadójává válna. A Sziget Kft. akvizícióját a cégcsoport úgy kívánja lezárni, hogy a társaság mentesüljön a tranzakció folytatásának kötelezettsége és fizetési terhe alól, ugyanakkor a Sziget Kft. teljes körű konszolidációs körben maradjon. Erre egy kisebb részesedés megvásárlásával nyílik lehetőség, amely ugyanakkor a cégcsoport 51 százalékos szavazati jogát biztosítja.
A magyarországi reorganizáció, illetve a nemzetközi tevékenység sikeres irányítása érdekében a Társaság igazgatósága két új taggal egészülhet ki, Pankotai Csabával az EMG Médiacsoport Kft. ügyvezetőjével, és Kovács Andrással, akik az akvirálandó román és bolgár tevékenységek tulajdonosaként majd másfél évtizedes szakmai tapasztalattal bírnak programmagazin-hálózatok működtetése és fejlesztése területén.
Tervek a reorganizáció utánra
Ezen lépések megvalósulását követően az Est Media egy feszített likviditású, hitelekkel terhelt vállalkozásból egy kiegyensúlyozott és eredményes működésű, mindkét fő aktivitási területén elkötelezett, és tulajdonosként is érdekelt szakmai menedzsment által irányított nemzetközi out-of-home médiavállalattá válna.
Az Est Media-tól úgy tudjuk, a program guide területen a társaság a három országot lefedő programadatbázisokra építve 40 milliós piacot láthat el. A portfólióba tartozna mintegy 40 rendszeres lapot magába foglaló, a saját országában dominánsan piacvezető programmagazin lapcsalád, amely a hirdetőknek nyújtott szolgáltatások, a célcsoportok és a célcsoportok által fogyasztott termékek és szolgáltatások hasonlósága miatt összehangolhatóan és gazdaságosabban működhet.
Csinálják tovább a fesztivált
Az event területen már most is a cégcsoporthoz tartozik a régió legnagyobb fesztiválszervezője, piacvezető magyar és román fesztiválokkal. E területen a magyar piacon kívül is jelentős érdeklődés mutatkozik a know-how-ra, önkormányzatok, turisztikai fejlesztési intézmények és létesítménytulajdonosok részéről egyaránt. A román és a bolgár, a rendezvények célcsoportjával azonos célcsoportot elérő program guide-ok erős médiatámogatást, piacismeretet adhatnak a már meglévő vagy új rendezvényekhez az e területen lemaradásban lévő román és bolgár fesztiválpiacon.
2011 második felében még az üzemi eredményesség helyreállítása a cél, 2012-től pedig a program guide termékcsaládok piaci súlyának visszaszerzése és növelése és az event üzletággal együtt stabil eredménytermelő pályára kerülése – az alábbiakban összegzett növekedési terveket valóra váltva. Az árbevételi és EBITDA teljesítmények elérésére legnagyobb ráhatással az event üzletág szakmai vezetésén túl a nemzetközi program guide üzletág új szakmai menedzsmentje lesz. Pankotai Csaba és Kovács András már két országban is elérték azt, ami most a magyar piacon is cél, a termékek eredménytermelő képességének helyreállítását. Az új menedzsment – támaszkodva a helyi tapasztalatokra is – kiérlelt és máshol már sikerrel alkalmazott módszerek mentén hajthatja végre szakmai programját, melynek eredményeképpen a társaság a program guide területen platform független módon lehet majd képes a mindenkori felhasználói és reklámozói igények kiszolgálására.
Privátbankár