Ramaty állapotban van az utak 90 százaléka
A ROP keretében országszerte 206 alsóbbrendű, négy- és ötszámjegyű utat újítanak fel a 2007-2008-as akciótervek keretében. Ebből az észak-magyarországi régióban ebben az időszakban 311, majd 2009-2010-ben újabb 312 kilométert. Kedden a hat Nógrád megyei projekt szerződését írták alá, amely 24 kilométeres felújítás hat zsáktelepülés bekötőútján, és 600 millió forintba kerül.
Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter létfontosságúnak nevezte a sok kistelepülésből álló Nógrád bekötőútjainak felújítását, annál is inkább, mert a megyében ezek mellett csak két elsőrendű és két másodrendű főút van, vagyis a forgalom nagy része ezeken bonyolódik.
Boldvai László (MSZP), a térség országgyűlési képviselője a legnagyobb probléma, a munkanélküliség miatt tartotta fontosnak a nógrádi úthálózat rendbehozatalát. Elmondta: 2007-2008-ban a nógrádi utak felújítására 2,5 milliárd forintot fordítanak.
László Sándor, a Magyar Közút Kht. vezérigazgatója elmondta, hogy az 1960-as, ´70-es években épült úthálózatról van szó, amelyek felújítása 20 éve nem történt meg. A vezérigazgató a hazai utak állapotáról elmondta: a kht. által kezelt 30 ezer kilométernyi útból 26 ezer nem felel meg az európai normáknak, az európai szintre hozatal 1500-2500 milliárd forintot igényelne.
Összehasonlításul: a ROP 2007-2013 között 250 milliárdos program, a KÖZOP-ból 200 milliárd fordítható úthálózatra. László Sándor úgy fogalmazott: ha a kormány ezt a pénzt évi 30-50 milliárddal egészíti ki, akkor "a három forrás együtt már érezhető eredményt hoz a lemaradás behozatalában".
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv ROP keretében folytatott útfelújítások 2007 márciusától tartoznak a Magyar Közút Kht.-hez. A nógrádi kivitelezőket már kiválasztotta közbeszerzési eljárásban a kht., így egy szakaszt a Colas-Eger Zrt., ötöt a pálosvörösmarti HE-DO Kft. újít fel november 30-ig.
Szabó Pál a sajtótájékoztatón a szlovák és magyar településeket összekötő Ipoly-hidak helyzetére is kitért, amelyek kivitelezéséről már szerződést írt alá a két ország külügyminisztere, ám a munka évek óta nem kezdődik meg. A miniszter azt mondta, magyar oldalon 700 millió forintot különítettek el, és kiírható lenne a kivitelezői pályázat is, de a szlovák fél nem mutat hasonló felkészültséget, ezért tárgyalni fog erről kollégájával.
Nyári program: újabb utakat túrnak fel
Ezeket az utakat kerülje hétfőtől!
MTI