1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A reklámszakma időről időre meglovagolja a megcélzott ügyfélkör nosztalgiáját: ilyenkor olyan reklámokat készítenek, amelyek gyakran húszéves dolgokra utalnak vissza.
A reklámszakma időről időre meglovagolja a megcélzott ügyfélkör nosztalgiáját: ilyenkor olyan reklámokat készítenek, vagy éppen porolnak le, amelyek gyakran húsz, vagy akár harminc éves dolgokra utalnak vissza. A hazai pénzügyi szolgáltatók piacán egyre-másra feltűnő retro-figurák – legutóbb a BG Hitel & Lízing lakáshitelét reklámozó Vitéz László - is jól illeszkednek egy jól kimutatható nemzetközi trendbe - olvasható a Goodwill Communications összefoglalójában.

Miért divat a retro?


A retroval az élet minden területén könnyen összefuthatunk: a lakberendezéstől az öltözködésen keresztül a filmvászonig. Nosztalgikus elemeket mindig előszeretettel használtak a marketingszakemberek is. A szinte biztos siker kulcsa az a lélektani törvényszerűség, hogy a régi emlékek idővel mindig megszépülnek, a visszaemlékezés pedig emiatt legtöbbször kellemes érzésekkel párosul. Emiatt aztán nem kell tehát mást tenni, mint a jelenben eladni kívánt termék mellé egy jól beazonosítható, korábban (is) népszerű elemet, figurát helyezni.

Amerikában a Walt Disneytől a Kellog’s-on át a Burger Kingig a legnagyobb multik igyekeznek leporolni régi reklámfiguráikat, sőt szlogenjeiket is. A márkák legendájának felidézése mellett azért is bizonyultak nagyon hasznosnak ezek a próbálkozások, mert a többi cégtől való megkülönböztetés mellett arra is kiválóan alkalmasak voltak, hogy az új fogyasztói generáció fejében a gyermekkorukra visszavezető emlékképeket is aktivizálják. A nosztalgia piaci hatását a hazai piacon is megfigyelhető: olyan márkák másodvirágzásának lehettünk tanúi az elmúlt években, mint a Tisza cipő, a Sport szelet vagy éppen a Traubisoda.
 
A pénzügyi marketing sajátosságai

Kis pénz, nagy vágyak - mit válasszak?
Az elmúlt hónapokban tanúi lehettünk annak is, hogy a retro hogyan szivárgott be a pénzügyi szolgáltatások marketingtevékenységeibe is. Ezt a területet egyre erősebb piaci verseny, egymáshoz nagyon hasonló kondíciókkal rendelkező termékek jellemzik, ráadásul az egyes szereplők célcsoportjai is csaknem teljesen azonosak. A termékeket fizikailag lehetetlen megjeleníteni, ezért azokhoz a kreatívok legtöbbször valamilyen érzést igyekeznek kapcsolni.

E sajátosságok mellett reklámok tucatjai születtek és születnek a kiegyensúlyozottság és biztonság érzetét sugalló, mosolygós ügyfeleket és családokat, szépen berendezett lakásokat ábrázoló tartalommal. Ugyanakkor ezen a területen is érvényesül az a szabályszerűség, hogy a pozitív megkülönböztethetőség komoly előnyt biztosít. Így hát csak idő kérdése volt, mikor mereng vissza valamelyik kreatív ügynökség a „régi kor árnya felé”.

Mivel a pénzügyi termékek célcsoportjába jobbára azok a személyek tartoznak, akik a 70-es és a 80-as években voltak gyerekek, ezért olyan tárgyakat vagy figurákat kellett találni, amelyek ebben az időszakban igen népszerűek voltak. Lássuk, eddig mivel találkozhattunk!

Az „első fecske”: egy kutya

Természetesen a hazai pénzügyi szolgáltatások reklámjai esetében sincs új a nap alatt. Immár több mint tíz éve, hogy megjelentek Magyarországon a lakás-takarékpénztárak. Az egyik ilyen társaság, a Lakáskassza a jól ismert kutyaházpersellyel igyekezett felkelteni a megtakarítani vágyók nosztalgiáját. Regőczi Orsolya, a Lakáskassza akkori marketingvezetője így emlékszik vissza a kezdetekre: „1997-ben, amikor a kutyaházperselyt jelképünknek választottuk, a retro-divat még nem létezett. Éreztük ugyan, hogy nem lőhetünk mellé ezzel az évtizedek óta ismert figurával, mégis végeztünk egy előzetes kutatást. Az eredmények minket igazoltak: a megkérdezetteknek csak pozitív emlékei kapcsolódtak a kis házikóhoz, többségüknek a gyermekkor biztonságos légköre mellett az első megtakarításaik ugrottak be – többet nem is kívánhattunk.”
 
Egy másik kutya

Egyre több autó hátsó ablakában jelenik meg ismét a nyolcvanas évek első felének nagy slágere, a bólogatós kutya. Ezzel egy időben a Raiffeisen Bank is lecsapott az ötletre, amivel azt igyekszik szimbolizálni, hogy a bank ügyintézői mennyire messzemenően figyelembe veszik az ügyfelek kívánságait. A reklámnak a forgalomra gyakorolt hatásáról ugyan nem rendelkezünk információval, de abban biztosak lehetünk, hogy a műanyag kutyusok gyártói számára pozitív hatású volt ez a kampány.
 
Dr. Agy utóda

Az „új gazdasági mechanizmus” kifejezés vélhetően kevesekben ébreszt kellemes képzeteket, Dr. Agy figurájára azonban sokan még azok közül is emlékeznek, akik a 70-es évek gazdasági folyamatait magyarázni igyekvő sorozat vetítésének időszakában mindössze néhány évesek voltak. Ezt a metódust igyekszik újraalkalmazni az RTL Klub új sorozata is, amelyet (úgy tűnik, a retro-vonal következetes alkalmazójaként szintén) a Raiffeisen Bank támogat. Az egyperces animációs kisfilmek állandó szereplője Tömör professzor, aki a sorozat egyes epizódjaiban egyes alapvető pénzügyi fogalmakat próbál tisztázni egyszerűen, szemléletesen a még mindig igen kezdetleges pénzügyi kultúrával rendelkező hazai közönség számára.

Egészséges mintamakk

Az ötvenes évek eleje óta generációk nőttek fel iskolai takarékbélyegek gyűjtésével és ragasztgatásával. A gyerekeket gazdálkodni tanító konstrukció százezrek számára növelte a szünidő örömét az új roller vagy akár bicikli megspórolt árával. A bélyegek ezen kívül nevelési célzatú üzeneteket is hordoztak, így például rendszeresen szerepelt rajtuk a KRESZ-szabályait népszerűsítő cica és kutya, vagy éppen az egészséges életmódot propagáló Makk Marci is. E két régi vonulat ötvözésével reklámozza kötvényét a Questor, a takarékbélyegeket ábrázoló bannerekkel sok internetes oldalon találkozhat jelenleg is a figyelmes szemlélő.

Na, erre lecsapunk?

Szintén generációk sora hordozza mélyen beégett emlékként Vitéz László figuráját, amellyel talán a Balatonon, talán egy vidéki búcsúban, de a televízió képernyőjén nagy eséllyel találkozhatott. Kemény Henrik legendás, palacsintasütővel harcoló bábfigurája ezúttal a BG Hitel & Lízing lakáshiteltermékét népszerűsíti.

„A reklámfilmünkben a kisember klasszikus figuráját igyekeztünk megjeleníteni, aki a nagy cápákkal vívott küzdelemből végül győzedelmesen kerül ki.” - meséli Horváth Attila, az Akció-Nxs kreatívigazgatója. „Úgy érzem, erre sikerült egy olyan újszerű megoldást találni, amely a hagyományos mestermunkák világát is felidézi.”

„Megrendelőként gyorsan megtetszett az ötlet, mivel egy szakmailag hiteles, jó megoldásokat kínáló társaság képét egy ilyen, egyenes, őszinte bábfigura kiválóan tudja képviselni.” – vázolja a kiválasztás hátterét Hegedűs Éva, a BG Hitel & Lízing vezérigazgatója. „Természetesen szempont volt az is, hogy az általunk megszólítani kívánt ügyfelek széles körében élvez ismertséget, illetve, hogy a megoldás újszerűsége reményeink szerint sokak figyelmét fel tudja kelteni.”
 
A fenti példát azt jelzik, a retro-hullám nem is akármilyen lendülettel igyekezett biztosítani a pénzügyi szolgáltatók számára az újszerűséget. A nagy kérdés az, hogy meddig maradhat hatékony és figyelemfelkeltő ez az egyre terjedő módszer. Valami azt súgja, hogy a témában még jelentős tartalékok vannak. Kíváncsian várjuk, melyik lesz a következő kiválasztott figura. Arra azért van egy fogadásunk, hogy nem Mekk Mester - olvasható a Goodwill Communications Pénzügyi Kommunikációs Ügynökség összefoglalójában.

Akciós újságok: félrevezetésért bírságolt a GVH
A trükközés vége: végre lesz rendes THM-ünk?
Koltaiék átverték az MTI-t
Burkolt reklám a Nap-keltében
Már megint a kártyás reklámok - bírságolt a GVH
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG