
A retroval az élet minden területén könnyen összefuthatunk: a lakberendezéstől az öltözködésen keresztül a filmvászonig. Nosztalgikus elemeket mindig előszeretettel használtak a marketingszakemberek is. A szinte biztos siker kulcsa az a lélektani törvényszerűség, hogy a régi emlékek idővel mindig megszépülnek, a visszaemlékezés pedig emiatt legtöbbször kellemes érzésekkel párosul. Emiatt aztán nem kell tehát mást tenni, mint a jelenben eladni kívánt termék mellé egy jól beazonosítható, korábban (is) népszerű elemet, figurát helyezni.
Amerikában a Walt Disneytől a Kellog’s-on át a Burger Kingig a legnagyobb multik igyekeznek leporolni régi reklámfiguráikat, sőt szlogenjeiket is. A márkák legendájának felidézése mellett azért is bizonyultak nagyon hasznosnak ezek a próbálkozások, mert a többi cégtől való megkülönböztetés mellett arra is kiválóan alkalmasak voltak, hogy az új fogyasztói generáció fejében a gyermekkorukra visszavezető emlékképeket is aktivizálják. A nosztalgia piaci hatását a hazai piacon is megfigyelhető: olyan márkák másodvirágzásának lehettünk tanúi az elmúlt években, mint a Tisza cipő, a Sport szelet vagy éppen a Traubisoda.
A pénzügyi marketing sajátosságai
Kis pénz, nagy vágyak - mit válasszak? |
E sajátosságok mellett reklámok tucatjai születtek és születnek a kiegyensúlyozottság és biztonság érzetét sugalló, mosolygós ügyfeleket és családokat, szépen berendezett lakásokat ábrázoló tartalommal. Ugyanakkor ezen a területen is érvényesül az a szabályszerűség, hogy a pozitív megkülönböztethetőség komoly előnyt biztosít. Így hát csak idő kérdése volt, mikor mereng vissza valamelyik kreatív ügynökség a „régi kor árnya felé”.
Mivel a pénzügyi termékek célcsoportjába jobbára azok a személyek tartoznak, akik a 70-es és a 80-as években voltak gyerekek, ezért olyan tárgyakat vagy figurákat kellett találni, amelyek ebben az időszakban igen népszerűek voltak. Lássuk, eddig mivel találkozhattunk!
Az „első fecske”: egy kutya

Egy másik kutya
Egyre több autó hátsó ablakában jelenik meg ismét a nyolcvanas évek első felének nagy slágere, a bólogatós kutya. Ezzel egy időben a Raiffeisen Bank is lecsapott az ötletre, amivel azt igyekszik szimbolizálni, hogy a bank ügyintézői mennyire messzemenően figyelembe veszik az ügyfelek kívánságait. A reklámnak a forgalomra gyakorolt hatásáról ugyan nem rendelkezünk információval, de abban biztosak lehetünk, hogy a műanyag kutyusok gyártói számára pozitív hatású volt ez a kampány.
Dr. Agy utóda
Az „új gazdasági mechanizmus” kifejezés vélhetően kevesekben ébreszt kellemes képzeteket, Dr. Agy figurájára azonban sokan még azok közül is emlékeznek, akik a 70-es évek gazdasági folyamatait magyarázni igyekvő sorozat vetítésének időszakában mindössze néhány évesek voltak. Ezt a metódust igyekszik újraalkalmazni az RTL Klub új sorozata is, amelyet (úgy tűnik, a retro-vonal következetes alkalmazójaként szintén) a Raiffeisen Bank támogat. Az egyperces animációs kisfilmek állandó szereplője Tömör professzor, aki a sorozat egyes epizódjaiban egyes alapvető pénzügyi fogalmakat próbál tisztázni egyszerűen, szemléletesen a még mindig igen kezdetleges pénzügyi kultúrával rendelkező hazai közönség számára.
Egészséges mintamakk
Az ötvenes évek eleje óta generációk nőttek fel iskolai takarékbélyegek gyűjtésével és ragasztgatásával. A gyerekeket gazdálkodni tanító konstrukció százezrek számára növelte a szünidő örömét az új roller vagy akár bicikli megspórolt árával. A bélyegek ezen kívül nevelési célzatú üzeneteket is hordoztak, így például rendszeresen szerepelt rajtuk a KRESZ-szabályait népszerűsítő cica és kutya, vagy éppen az egészséges életmódot propagáló Makk Marci is. E két régi vonulat ötvözésével reklámozza kötvényét a Questor, a takarékbélyegeket ábrázoló bannerekkel sok internetes oldalon találkozhat jelenleg is a figyelmes szemlélő.
Na, erre lecsapunk?

„A reklámfilmünkben a kisember klasszikus figuráját igyekeztünk megjeleníteni, aki a nagy cápákkal vívott küzdelemből végül győzedelmesen kerül ki.” - meséli Horváth Attila, az Akció-Nxs kreatívigazgatója. „Úgy érzem, erre sikerült egy olyan újszerű megoldást találni, amely a hagyományos mestermunkák világát is felidézi.”
„Megrendelőként gyorsan megtetszett az ötlet, mivel egy szakmailag hiteles, jó megoldásokat kínáló társaság képét egy ilyen, egyenes, őszinte bábfigura kiválóan tudja képviselni.” – vázolja a kiválasztás hátterét Hegedűs Éva, a BG Hitel & Lízing vezérigazgatója. „Természetesen szempont volt az is, hogy az általunk megszólítani kívánt ügyfelek széles körében élvez ismertséget, illetve, hogy a megoldás újszerűsége reményeink szerint sokak figyelmét fel tudja kelteni.”
A fenti példát azt jelzik, a retro-hullám nem is akármilyen lendülettel igyekezett biztosítani a pénzügyi szolgáltatók számára az újszerűséget. A nagy kérdés az, hogy meddig maradhat hatékony és figyelemfelkeltő ez az egyre terjedő módszer. Valami azt súgja, hogy a témában még jelentős tartalékok vannak. Kíváncsian várjuk, melyik lesz a következő kiválasztott figura. Arra azért van egy fogadásunk, hogy nem Mekk Mester - olvasható a Goodwill Communications Pénzügyi Kommunikációs Ügynökség összefoglalójában.
Akciós újságok: félrevezetésért bírságolt a GVH
A trükközés vége: végre lesz rendes THM-ünk?
Koltaiék átverték az MTI-t
Burkolt reklám a Nap-keltében
Már megint a kártyás reklámok - bírságolt a GVH