Ezzel a németek eddigi ódzkodását kívánja Brüsszel leszerelni. Németország ugyanis a program legnagyobb finanszírozója lenne, ám attól tart, hogy a német cégek háttérbe szorulhatnak a megrendelésekért folytatott versenyben. A most bejelentett szabályok értelmében a projektet hat szegmensre osztják fel, és egyetlen vállalat sem lehet vezető beszállító kettőnél több szegmensben.
A Galileo lenne Brüsszel reményei szerint az amerikai GPS műholdas navigációs rendszer európai riválisa. Eddig egymilliárd eurót költöttek a megvalósítás előkészületeire, de az eredetileg megbízott francia-német-spanyol-brit-olasz vállalatcsoport nyolc tagja összekülönbözött azon, milyen arányban részesedjenek a megrendelésekből.

A Galileo műholdjai
Az unió pénzügyminiszterei előtt most olyan terv fekszik, hogy a mezőgazdasági támogatásokra szánt keret fel nem használt részéből adnának nagyobb pénzügyi "lökést" a Galileo megteremtésének. A teljes költségigény feltételezhetően három és fél milliárd euró körüli lehet. A Galileo finanszírozásának ügyében a végső döntést az EU december 14-i brüsszeli csúcstalálkozójától várják.
A projekt arról szól, hogy 2013-ra harminc, rádiójeleket kibocsátó műhold összehangolt működése révén lehet majd tájékozódni, tartózkodási helyet pontosan meghatározni a világ különböző pontjairól.
A Galileo révén több mint kétszeresére növekedne a földgolyó műholdas helymeghatározással lefedett területe. A most működő amerikai GPS 24 műholddal üzemel. A Galileo javítaná a lefedettséget például Észak-Európában, valamint a jeleket erősen torzító felhőkarcolókkal sűrűn beépített nagyvárosokban. Pontosabb is lenne, mint a GPS: az utóbbi 5 méter pontossággal állapítja meg az elhelyezkedési pontot, a Galileo 1 méteres pontossággal tenné ugyanezt.
Elfogadták a 2008-as uniós költségvetés első olvasatát
2,5 milliárd hiányzik a saját GPS-ünkhöz
Klíma nincs, de GPS lesz a buszokon
MTI, Fotók: esa.int