
Mert miért járnak sokan a plázákba vásárolni? Nem feltétlenül azért, mert ott olcsóbb minden, vagy mert nagyobb a kínálat, hanem mert sokkal kellemesebbek a vásárlás körülményei. Van, aki a városvezetés bűneként állítja be, hogy nem adja ki minimális vagy akár névleges, sőt nulla forintos bérleti díj mellett a belvárosi üzleteket, de nekem az a gyanúm, hogy attól sem lenne igazán vonzó a Rákóczi út: a nagy különbség a megközelíthetőség és a vásárlás igazi vonzereje, az időtöltés, a séta.
Korábbi jegyzetek: - Visszaállamosítás? Láttunk már ilyet, 60 éve - Blamázs a brit energiatakarékos napon - Feudális egyenlőtlenség a zéró toleranciában |
A séta nem túl kellemes, ha esik és fúj, hideg van, vagy akár túl nagy a hőség, de az nem a természet szeszélye, hogy egy-két méterre tőlem autók és buszok sokasága dübörög, ez tehát zaj, gyomorrezgető vibráció és bűz, ez mind nincs a plázák belsejében. A Rákóczi út viszont momentán nemcsak, hogy a főváros, de az országrészek közti forgalom főcsapása is, nem egy világváros főutcája, hanem egy lakott települést kettészelő kétszer háromsávos országút. Az országúton pedig nem sétálgat az ember.
Vannak helyek ebben a városban, ahol igenis élnek a boltok, de ott nincs vagy minimális a gépjárműforgalom. A Rákóczi út nem attól éledne fel, ha ingyen adnák ki a boltokat, hanem ha mondjuk kétszer egy sávra szűkíthetnék az úttestet, viszont széles, pados, korzó-járdák lennének, az átmenő forgalom pedig elkerülné nemcsak a Rákóczi utat, hanem az egész belvárost a Keletitől a Dunáig. Persze az is biztos, hogy plázákat könnyebb építeni a külvárosokban, mint elkerülő utakkal, aluljárókkal, újabb hidakkal, P+R rendszerekkel, kiváló tömegközlekedéssel és bizony, bizony: behajtási díjakkal mentesíteni egész városrészeket a forgalom elől, és ezzel emberi tartózkodásra, sétára, és persze vásárlásra is alkalmassá tenni Budapest országúttá alázott, valaha volt szép főutcáit.
Márványi Péter jegyzete