"A legtöbb jelentős hazai médiavállalkozás ilyen vagy olyan okokból kifolyólag erőteljes gazdasági szorításban van, ezért ebben az évben kénytelen-kelletlen meg kell tennie azokat a változtatásokat, amelyek hatására 2008-2009-ben sikeres újdonságokat lesz képes indítani, jelenlegi termékeit átalakítani" - indokolja egy hónappal ezelőtt született elemzésében állítását a szerző.
2006-ot a "felszín alatt érlelődő változások éveként" jellemzi, amely csak néhány részpiacon hozott alapvető változásokat; ezek közé sorolja "az olcsóbb szegmens" megjelenését a női lapok piacán, amivel párhuzamosan folytatódott - de nem ugrásszerűen - az internet jelentőségének növekedése.
Eközben a szeriőz termékek iránt lassan, de állandóan csökkent az érdeklődés, amit még "a tavaszi-őszi felfokozott politikai izgalom sem tudott teljes mértékben ellensúlyozni" - írja; megállapítása szerint a bulvár-napilapok korábbi fejlődése már 2004 végétől megtorpant, és 2006-ra sem kapott újabb lendületet.
"Világossá vált, hogy a két kereskedelmi csatorna között erősebb lesz a kooperáció hosszú távon, mint a verseny – hiszen már mindkettő számára kis híján indifferens az egymáshoz viszonyított nézettségi verseny" - fogalmaz, fontos tényezőként említve a digitális műsorszórással, valamint a harmadik generációs mobiltechnológiával kapcsolatos átállás által a rádiók, televíziók számára szükségesé tett váltásokat .
A nyomtatott sajtóban - a piaci verseny miatt - példányszám-növekedés "szinte sehol sem várható", sokkal gyakoribb az új márkák piacbővítő hatása, míg az internet fejlődése rányomja bélyegét a napilapok hírszerkesztésére és azok online-verzióinak fejlesztésére is. A posta terjesztési monopóliumának megszűnése nyomán kialakuló hatást ugyanakkor "inkább 2009-ben fogja a legtöbb érintett érzékelni" - véli Máth András.
A cikk folytatása: a Népszabadság, a Blikk, a Metro, a HVG kilátásai >>
( 1 ) | ( 2 ) | következő >> |