Az idén átadni tervezett és a ténylegesen átadásra került kiskereskedelmi területek arányából jól látható, hogy nagyon sok ingatlanfejlesztő kockázatosnak tartja további bevásárlóközpontok megépítését. „A bérlők visszafogták, vagy teljesen leállították bolthálózat-bővítési stratégiájukat, mivel a kereslet átrendeződni látszik” – mondta Kalapács Kornél, az Orco Kft. magyarországi vezetője.
A kereslet visszaesése, ahogy az a már működő házak példáján is látható, területenként eltérő. Ezért is nagyon fontos egy fejlesztő számára, hogy felmérje a kiskereskedelmi projektje vonzáskörzetében a vásárlóerőt és a vásárlási szokásokat.
A belvárosi kiskereskedelmi fejlesztések jellemzői: - Kisebb, átláthatóbb terület, ahol a boltok szintenkénti elrendezése megkönnyíti a tájékozódást és a vásárlást - A városközponti lokációnak köszönhetően könnyebb megközelíthetőség tömegközlekedéssel - A patinás lokáció és a klasszikus épületek hangulatához igazodva extra szolgáltatások - vásárlási tanácsadó, stylist, minőségi vendéglátói egységek - kínálata - Nívós, minőségi bérlői összetétel, amely garanciát nyújt a hosszú távú működésre - Udvarias, családias hangulatú, emberközpontú kiszolgálás - Izgalmas vásárlási élmény a történelmi városközpontban, hangulatos kávézók, éttermek forgatagában |
Mindezek fényében a kitörési pontot az ún. „desztinációs központok” megjelenése jelentheti. Azok a kisebb, belvárosi, kereskedelmi célú épületek, amelyek építészetileg különlegesek, és az abban lévő üzletek kínálata exkluzív.
A belvárosi retail fejlesztések sikerét számos külföldi példa is igazolja; a környező országokban sok esetben egyedül a városközponti projekteket nem függesztették fel. Ilyen például a bécsi Stefansplatz, ahol 2012-re 20.000 m2 összterületen felső kategóriás szállodákat, kiskereskedelmi egységeket és irodát építenek, a 6.500 m2-es zágrábi Flower Square Passage kiskereskedelmi központ, amely jövőre nyitja meg kapuit, valamint a két éve átadott 50.000 m2-es prágai Palladium Bevásárlóközpont - sorolja a példákat a közlemény.
Az Orco elemzése szerint a belvárosi helyszínek többet kínálnak, mint a külvárosi bevásárlóközpontok, hiszen itt az épület hangulata, építészeti különlegessége is vonzza a vásárlókat. A felújított, modern elemek klasszikus építészeti környezetben, a nyitott terek és az egyedülálló bérlői összetétel, a minőségi vendéglátói és egyéb extra szolgáltatások olyan vásárlókat vonzanak, akik többre vágynak a klasszikus bevásárlóközponti kínálattal.
”A válság ideje alatt a fizetőképes turistaforgalomnak és a helyi lakosoknak köszönhetően a belvárosban kiemelkedő a kiskereskedelmi vásárlóerő, ennek ellenére mostanáig a külkerületekre, külvárosra koncentráltak a retail fejlesztők, itt található ugyanis nagyobb méretű szabadon felhasználható bérbeadható terület. A piac visszaesése azonban felülírta a szabályokat; ma már egy projekt csak akkor lehet életképes, ha a megkülönbözteti magát a versenytársaktól és figyelembe veszi a vonzáskörzet vásárlási erejét”- hangsúlyozta Kalapács Kornél.
Privátbankár