14p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rábukkantunk a világ 174 legveszélyesebb repülőterének listájára, de csak arra vállalkozunk, hogy az első harmincat bemutassuk. Jön a nyár, a szabadságok ideje, szóval nem árt tisztába kerülnünk ezekkel.

Sok szempontból lehet stresszes egy utazás. Akár turisztikai, akár szakmai, akár személyes célból utazunk, mindig van kisebb-nagyobb drukk az emberben. Ha légi közlekedéssel megyünk, nem elég, hogy a repüléstől való félelem kísérheti az utunkat, de még a repülőterek is nyomasztóak vagy veszélyesnek lehetnek. Hiszen a repülőtereknek is vannak nehézségei, olyannyira, hogy még a legtapasztaltabb pilótáknak is fel kell tűrnie az ingujjat le- vagy felszállásnál. Az mx.investing.com nem kevesebb, mint 174 veszélyes repteret sorol fel – ebből mi most harmincat mutatunk be.

1. Juliana hercegnő nemzetközi repülőtér – Saint Martin

A repülők alig 25 méterrel a tengerpart felett repülnek, ezért a helyi önkormányzat arra figyelmezteti a turistákat, hogy tartsanak biztonságos távolságot fel- és leszálláskor a gép nyomvonala alatt. Ha túl közel vannak hozzá, a tengerbe sodorhatják vagy beszippanthatják a turbinák. Működése során ez a repülőtér négy, pusztító következményekkel járó baleset színhelye volt.

Juliana hercegnő nemzetközi repülőtér – Saint Martin
Juliana hercegnő nemzetközi repülőtér – Saint Martin
Fotó: Pinterest

2. Courchevel repülőtér – Franciaország

A Francia Alpok kellős közepén található repülőtéren landoló gépek a Courchevel síparadicsomba repítenek. A 2000 méter tengerszint feletti magasságban található kifutópályája mindössze 537 méter hosszú, és rövidsége megakadályozza, hogy a pilóták az utolsó pillanatban váratlan manővereket hajtsanak végre. Ezenkívül a Courchevel repülőtér nincs kivilágítva, ami rendkívül megnehezíti a leszállást ködös, esős vagy havas napokon. Mintha ez még nem lenne elég, hófödte hegyek közé épült, ami szintén problémát jelent a repülőknek a megközelítés és a leszállás során.

3. Malé nemzetközi repülőtér – Maldív-szigetek

A Maldív-szigetek repülőtere Hulhulé szigetén található. Legfőbb problémája a kifutó mérete, amely a kis sziget teljes hossza. Bármilyen téves számítás könnyen a tengerbe viheti a gépet. Egy másik szokatlan jellemzője ennek a forgalmas repülőtérnek, hogy az utasoknak innen általában hajóval kell eljutniuk végső úticéljukhoz.

Malé nemzetközi repülőtér – Maldív-szigetek
Malé nemzetközi repülőtér – Maldív-szigetek
Fotó: Pinterest

4. Kai Tak repülőtér – Hong Kong

A Kai Tak repülőtéren való leszállás még a tapasztalt pilóták számára is kihívást jelent. A repülőteret magas épületek veszik körül, és a repülők olyan közel haladnak el mellettük, hogy az utasok úgy érzik, bepillanthatnak az irodákba. Ezt a nehézséget fokozza, hogy a kifutópálya a tengerre épült, túl rövid és túl keskeny. Érthető, miért nevezik az utasok ezt a repülőteret „Kai Tak Heart Attack”-nek (a heart attack magyarul szívrohamot jelent - a szerk.). Nem kevesebb, mint tizenöt baleset helyszíne volt, mielőtt 1998-ban végleg bezárták.

5. Cristiano Ronaldo repülőtér – Madeira, Portugália

Vannak, akik a Cristiano Ronaldo repülőteret mérnöki csodaként írják le. Mások számára maga a rémálom. Madeira szigete olyan kicsi, hogy a repülőtér kifutópályáját a tenger fölé kellett megépíteni. A szigeten fújó erős szél, valamint a leszállópálya bonyolulttá teszi a manővereket a pilóták számára. A Madeira szigetén le- és felszálló repülőgépek személyzetének speciális képzésen kell részt vennie.

Cristiano Ronaldo repülőtér – Madeira, Portugália
Cristiano Ronaldo repülőtér – Madeira, Portugália
Fotó: Pinterest

6. Gustave III repülőtér – Saint-Barthélemy

Csak reggel 8-18 óra között üzemel. Ráadásul csak kisrepülőgépek használhatják, legfeljebb 20 utassal, mivel elhelyezkedése veszélyessé tenné a nagyobb repülőgépek fel- és leszállását. A mindössze 650 méter hosszú pálya a tengerpart és egy hegy között helyezkedik el, ezért a pilótáknak rendkívül óvatosaknak kell lenniük a manőverezés során. A tengerparti turistákat táblákon arra figyelmeztetik, hogy a pálya tövében ne napozgassanak.

7. Tenzing-Hillary repülőtér – Nepál

Ez a kis repülőtér viszonylag híres, mert az Everest megmászására induló hegymászók alaptáborának közelében található. Gyakran nagy a köd, a szél és a rossz látási viszonyok miatt sokszor késnek a gépek, vagy akár be is zárják a repülőteret egy napra. A repülőtér egyik fő kockázata, hogy hegyek veszik körül, és olyan magas a tengerszint feletti magassága, hogy a repülőgépek hajtóművei néha nehezen jutnak megfelelő oxigénhez a felszálláskor.

8. Barra nemzetközi repülőtér – Skócia

A sziget északi részén található repülőtér az egyetlen a világon, ahol a tengerparton zajlanak a le- és felszállások, így minden az árapálytól függ. Mivel a felszállópályaként szolgáló strand nyilvános, mielőtt odamenne, ellenőrizze, hogy a repülőtér nyitva van-e. Ezenkívül a repülőtér strandját gyakran fókák látogatják, és a repülőtér személyzetének sok esetben a tengerig kell kísérnie ezeket a tengeri emlősöket a balesetek elkerülése érdekében.

Barra nemzetközi repülőtér – Skócia
Barra nemzetközi repülőtér – Skócia
Fotó: Pinterest

9. Congonhas repülőtér – São Paulo, Brazília

A fő probléma az, hogy mivel São Paulo központjának lakónegyedében található, épületek veszik körül. Ezért a pilótáknak különösen óvatosaknak kell lenniük a manőverek során. Mintha ez még nem lenne elég, a környék vízelvezető rendszereinek elégtelensége miatt az egyik legcsúszósabb pályának tartják. Sajnos ezen a repülőtéren több baleset is történt. Az egyik 2007-ben, ami arra késztette a hatóságokat, hogy a további tragédiák elkerülése érdekében kibővítsék a kifutópályát.

10. El Caraño repülőtér – Kolumbia

Az időjárási viszonyok miatt a fel- és leszállási területek gyakran nedvesek. Ettől nem csak csúszósabbak, hanem zajosabbak is leszálláskor. 2009 óta azonban sok munka történt a repülőtér biztonságosabbá és vonzóbbá tételén.

11. Juancho E. Yrausquin repülőtér – Saba-sziget

A világ egyik legrövidebb kifutópályája, mindössze 400 méter! Amellett, hogy mérete különösen bonyolulttá teszi a fel- és leszállást, a repülőtér egy szikla peremén található. Ez azt jelenti, hogy bármilyen téves számítás könnyen a tengerbe vagy a sziklákra viheti a gépet. Emiatt a sugárhajtású repülőgépek nem szállhatnak fel vagy le ezen a repülőtéren. Csak propellerrel rendelkező gépeknek engedélyezettek.

Juancho E. Yrausquin repülőtér – Saba-sziget
Juancho E. Yrausquin repülőtér – Saba-sziget
Fotó: Pinterest

12. Kansai nemzetközi repülőtér – Japán

Ez egy mesterséges sziget, amelyet gondosan úgy terveztek, hogy ellenálljon a földrengéseknek. Az évezred egyik legnagyobb építőmérnöki bravúrjának tartják. A repülőtér túlélte a szörnyű 1995-ös japán földrengést, gyakorlatilag sértetlen maradt. Mivel azonban szigetre épült, a repülőtér különösen ki van téve a természet elemeinek. 2018-ban olyan tájfun sújtott le, amely tönkretette a mesterséges szigetet a szárazfölddel összekötő hidat és sok rémült utas a repülőtéren rekedt.

13. Gibraltári repülőtér – Egyesült Királyság

Madeira után a legveszélyesebbnek számít Európában. Ez az egyetlen a világon, amelynek a nyomvonala keresztezi az autóutat. Ennek az az oka, hogy maximálisan ki kellett használni a rendelkezésre álló helyet. Tehát, amikor egy repülőgép közeledik, a közúti forgalom leáll, hogy utat engedjen a gépnek. Ez azt is jelenti, hogy bármilyen közlekedési baleset befolyásolhatja a repülőgépek fel- vagy leszállását.

14. Skiathos nemzetközi repülőtér – Görögország

A görögországi Skiathos repülőtér rendelkezik a legrövidebb kifutópályával Európában. Ráadásul a sziget egyenetlen domborzata azt jelenti, hogy a repülőteret a tenger felett építették. Ez a repülőtér nem fogad minden típusú repülőgépet, mivel a nagyobb repülőgépek több helyet igényelnek a fel- és leszálláshoz. A repülőtér másik sajátossága az autópálya közelsége. Sok autós könnyen túl kicsi (és félelmetes) távolságot tapasztalhat a felszálló repülőkkel.

15. Toncontin nemzetközi repülőtér – Honduras

Annyira veszélyes, hogy az ott repülő kereskedelmi légitársaságok pilótáinak speciális képzésen kell részt venniük a fel- és leszálláshoz. Amellett, hogy nagyon rövid, túl közel van a hegyekhez és az úthoz. Sajnos legalább tíz súlyos baleset történt Toncontinban. Ezek közül a leghíresebb, 2008-ban, amikor egy gép nem tudott megállni leszállás után. A gép elhagyta a kifutópályát és az útra zuhant, több járművel ütközve.

16. Paro nemzetközi repülőtér – Bhután

Annyira veszélyes, hogy mindössze 24 pilótát képeztek ki, aki jogosult használni. Ez a repülőtér csak napkeltétől napnyugtáig üzemel, és a fő veszélye az, hogy a Himalája-hegység veszi körül. Ráadásul a régió időjárási viszonyai miatt a kifutópályát (ami egyébként nagyon rövid) csak néhány pillanatig láthatják a pilóták, mielőtt földet érnek. Leszállás előtt a pilótáknak figyelniük kell a közműoszlopokra és a leszállási zónát szegélyező házakra is.

17. Gisborne repülőtér – Új-Zéland

Ezen a repülőtéren a műveletek egy akciófilmhez hasonlítanak, mivel a fő kifutópálya keresztezi az aktív vonatsíneket. Ez azt jelenti, hogy minden fel- és leszállást gondosan össze kell hangolni a vonatok menetrendjével. Míg a Gisborne repülőtér a világ egyik legveszélyesebb repülőterének hírében áll, addig a repülőtéri kávézónak kiváló sajtója van. Valójában az összes általa kínált élelmiszer a szomszédos gazdaságok helyi és biotermékeiből készül.

Gisborne repülőtér – Új-Zéland
Gisborne repülőtér – Új-Zéland
Fotó: Pinterest

18. „Jégkifutó” Repülőtér – Antarktisz

Az Ice Runway Airfield kétségtelenül a világ egyik legszokatlanabb repülőtere. A fel- és leszállópálya fagyott tengervízből készült, így igazi jeges kifutópálya. Annak ellenére, hogy mit gondol az ember, a pilóták azt mondják, hogy a pálya viszonylag stabil. Lényeges azonban korlátozni az itt leszálló repülőgépek súlyát. Gyakran a gépek terhelése, illetve maguknak az utasoknak a súlya azt eredményezi, hogy a gépek leszálláskor kissé belesüllyednek a jégbe, ami meglehetősen ijesztő, még ha csak néhány centiméterre is.

19. London City repülőtér – Egyesült Királyság

Ez a repülőtér korlátozott helyekkel rendelkezik, mivel London központjában található. Csak egy kifutópálya áll rendelkezésre a fel- és leszálláshoz, és ellenőrzik a légi járműveket a zajszennyezés mértéke miatt. Meglepő módon csak egy szerencsétlenség történt ezen a repülőtéren. Ezt egy kemény leszállás okozta, de szerencsére egyetlen utas vagy személy sem sérült meg súlyosan.

20. La Guardia repülőtér – New York, Egyesült Államok

Ez New York fő belföldi repülőtere. Átjáróként szolgál más államokból származó emberek számára; ezért általában nagyon forgalmas, és ennek a repülőtérnek éppen ez a fő problémája: a légiforgalom. A La Guardiába érkező és onnan induló útvonalakat gondosan meg kell tervezni a repülés közbeni balesetek elkerülése érdekében. Továbbá a repülők is akadályozzák egymást a kifutón, ami befolyásolja a repülési menetrendet. Ez a repülőtér legalább tizennégy baleset színhelye volt, amelyek többsége katasztrofális következményekkel járt.

21. Narsarsuaq repülőtér – Grönland

Ezt a repülőteret fjordok veszik körül egy bájos helyen Grönland déli részén. De éppen a gyönyörű elhelyezkedés jelenti a fő veszélyt a repülőgépek számára. Az erős szél ezen a területen jelentősen megnehezíti a fel- és leszállásokat. Ehhez hozzá kell tenni, hogy a pálya meglehetősen rövid, ami megnehezíti a pilóták manőverezését. 1957-ben egy teherszállító repülőgép lezuhant egy jégfoltra, miközben a Narsarsuaq repülőtérhez közeledett.

Narsarsuaq repülőtér – Grönland
Narsarsuaq repülőtér – Grönland
Fotó: Pinterest

22. Telluride Trail – Egyesült Államok

A világ egyik leglenyűgözőbb kilátását kínálja, de egyben az egyik legveszélyesebb is. 2767 méter tengerszint feletti magasságban található, ezzel az Egyesült Államok legmagasabb repülőtere. Telluride-ot hegyek is körülveszik, amelyekkel a pilótáknak foglalkozniuk kell a leszállás megtervezésekor. Ennek ellenére a repülőtér legszembetűnőbb eleme továbbra is a kifutópálya lábánál lévő szakadék. Ha a pilóták rosszul számolnak, a gép könnyen a sziklás felszínbe csapódhat, és eltűnhet a fák között.

23. Svalbard Longyear repülőtér – Norvégia

A világ legészakibb repülőtere. Éppen ezért a fő veszélyt a szélsőséges időjárási körülmények jelentik. A vastag jég- és hórétegek igazi kihívást jelentenek a pilóták számára, megnehezítve a kifutópálya elhelyezkedését. A környező hegyek is problémát okoznak a pilótáknak, amikor elkezdenek leereszkedni. 1996-ban egy moszkvai járat lezuhant a hegyekben, mielőtt elérte volna a repülőteret.

24. La Aurora nemzetközi repülőtér – Guatemala

A repülőteret hegyek és aktív vulkánok veszik körül. Ezen jellemzők mellett a térség időjárási viszonyai is számos balesetet okoztak a múltban. Közülük legalább kettőnél a felszálló kifutópályák páratartalma volt az ok, ami miatt a pilóták elvesztették az uralmat a gép felett. Ezen a repülőtéren zajlott az "évszázad rablása" is, amikor három támadó bejutott a repülőtér nemzetközi zónájába és nyolcmillió dollárt lopott el anélkül, hogy egyetlen lövés is eldördült volna. A nyomozás után kiderült, hogy a rablás kitalálója egy nyugalmazott hadseregkapitány, Francisco Estuardo Arana volt.

La Aurora nemzetközi repülőtér – Guatemala
La Aurora nemzetközi repülőtér – Guatemala
Fotó: Pinterest

25. Mariscal Sucre nemzetközi repülőtér – Ecuador

Felépítése óta Quito fő repülőtere számos díjat kapott szolgáltatásai minőségéért. Ugyanakkor több nyugtalanító incidens színhelye is volt, ezért is szerepel ezen a listán. Ezek között szerepel a nedves talaj miatt a kifutópályáról leszaladt repülőgép esete, valamint a közeli épületeknek ütköző repülőgépeké. Ezenkívül a repülőtér elhelyezkedése megkívánja, hogy a pilóták a leszállás előtt és alatt vegyék figyelembe a szelet és a ködöt.

26. Bhuntar repülőtér – India

A Kullu repülőtérnek is nevezett Bhuntar repülőtérnek csak egy kifutópályája van, mindössze 1087 méter hosszú. Ráadásul nem ez az egyetlen probléma ezzel a repülőtérrel; valójában egy magas hegyekkel körülvett völgyben található, ami megnehezíti a manővereket a pilóták számára. Ezenkívül Bhuntar nagyon közel van a Beas folyóhoz. 1995-ben a régióban bekövetkezett áradások miatt a folyó kilépett a medréből, ami veszélyessé tette a pálya közelében végzett műveleteket.

27. Damaszkusz nemzetközi repülőtér – Szíria

A Szíria fővárosában található repülőtér a legforgalmasabb az országban. A damaszkuszi nemzetközi repülőtéren kávézók, internetkávézók, ajándékboltok és VIP-társalgó található. A közel évtizedes szíriai háború miatt azonban a repülőtér működésében több alkalommal is fennakadások történtek. A politikai instabilitás miatt sok légitársaság megszakította damaszkuszi járatait.

28. Maketane Track – Lesotho

A világ egyik legfélelmetesebb repülőterének tartják, és ennek nagyon jó oka van. Mindössze 400 méter hosszú, és egy 600 méter magas szikla szélén ér véget. Erről a kifutóról csak a legtapasztaltabb pilóták tudnak magabiztosan felszállni (és főleg leszállni). Tekintettel ezekre a különösen nehéz körülményekre, nem szállnak le kereskedelmi járatok. A pályát valójában főként jótékonysági szervezetek és orvosok használják, akik a világtól elvágott régió közösségeinek szeretnének segíteni.

Maketane Track – Lesotho
Maketane Track – Lesotho
Fotó: Pinterest

29. El Hierro repülőtér – Tenerife, Spanyolország

2010-ben elnyerte a "Spanyolország legveszélyesebb repülőtere" címet. Abban az évben éppen bevezették az automatikus légiforgalmi irányító rendszert, bár ezt más európai országok elutasították. Az említett rendszerrel a repülőgépek az irányítótorony személyzetének közvetlen segítsége nélkül szállnak le és szállnak fel. Az új rendszer nem volt egyöntetű, mert a térség időjárási viszonyai megnehezítik a manővereket, és az irányítótorony személyzetének segítsége elengedhetetlen a pilóták számára. Ez a vitatott új rendszer veszélyt jelent a pilótákra és az utasokra egyaránt.

30. Wellington nemzetközi repülőtér – Új-Zéland

Több oka is van annak, hogy miért lehet félelmetes a leszállás ezen a repülőtéren. Nemcsak hegyek veszik körül, de a felszállópályáját mindkét oldalról a tenger övezi. A térségben uralkodó erős szél nem egyszer meglepte és megijesztette a pilótákat és az utasokat. 2008-ban például olyan erősen fújt a szél, hogy egy repülőgép a kifutópályára csúszott.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Ő lesz Donald Trump pénzügyminisztere
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 08:44
Scott Bessent befektetési szakember lehet a Trump-adminisztráció pénzügyminisztere; egyik feladata az amerikai vámpolitika szigorításának kidolgozása lesz – jelentette be a leendő elnök pénteken.
Nemzetközi Új országban jelent meg a majomhimlő
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 08:29
A kanadai közegészségügyi hivatal (PHAC) pénteken megerősítette, hogy Kanadában elsőként egy Manitoba tartománybeli embernél mutatták ki az mpox, leánykori nevén majomhimlő fertőzést.
Nemzetközi Berlin még jól elgondolkodik, hogy letartóztatná-e Benjámin Netanjahut
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 19:55
A német kormány alaposan megvizsgálja a Nemzetközi Büntetőbíróság elfogatóparancsát, amelyet Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök és volt védelmi főnöke ellen adott, de nem tesz további lépéseket addig, amíg ők nemterveznek németországi látogatást.
Nemzetközi Dmitrij Medvegyev kifakadt és kioktatta a NATO-országokat
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 19:18
A nyugatot eszkalációval fenyegette, ha szerinte nem értik meg a helyzetet.
Nemzetközi A Gazprombank-szankció kivételezettje: az ország, amely mindent megtesz az orosz gázért
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 18:15
Az Egyesült Államok új szankciókat vezetett be csütörtökön az orosz Gazprombankkal szemben.
Nemzetközi Újabb csapásra készül Moszkva az új orosz szuperrakétával
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 17:43
A fő üzenete Vlagyimir Putyin elnöknek az volt, hogy a nyugati országoknak az ukrajnai konfliktussal kapcsolatos meggondolatlan lépéseit Moszkva nem hagyhatja reagálás nélkül – jelentette ki pénteken újságíróknak Dmitrij Peszkov.
Nemzetközi Meglepő, mennyivel segítette eddig Magyarország Ukrajnát és a menekülteket
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 17:16
Magyarország az orosz-ukrán háború ezer napja alatt 98,5 milliárd forinttal támogatta Ukrajnát és az onnan érkező menekülteket – jelentette ki a Miniszterelnökség egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős államtitkára a beregsurányi segítségponton tartott sajtótájékoztatóján pénteken.
Nemzetközi Január elsejétől leomolhat egy szomszédos határ Orbán Viktor szerint
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 15:31
Az Európai Unió tagállamainak belügyminiszterei december 12-én szavaznak Brüsszelben arról a magyar előterjesztésről, amely Románia és Bulgária schengeni csatlakozásáról szól – mondta Orbán Viktor miniszterelnök pénteken Budapesten, a Marcel Ciolacu román kormányfővel folytatott tárgyalást követően adott sajtónyilatkozatában.
Nemzetközi Jó hírt hozott Pintér Sándor Romániának és Bulgáriának
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 13:46
Ismét egy lépéssel közelebb került Bulgária és Románia ahhoz, hogy teljes jogú schengeni tag legyen – mondta Pintér Sándor belügyminiszter pénteken Budapesten a többoldalú belügyminiszteri sajtótájékoztatón, amelyen részt vett Gerhard Karner osztrák, Atanas Ilkov bolgár és Cătalin Predoiu román belügyminiszter, valamint Ylva Johansson uniós belügyi biztos.
Nemzetközi Szijjártó Péter amerikai támadást lát
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 11:28
Szuverenitásunk elleni akció, hogy az orosz Gazprombankot amerikai szankciós listára tették.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG