Sok szempontból lehet stresszes egy utazás. Akár turisztikai, akár szakmai, akár személyes célból utazunk, mindig van kisebb-nagyobb drukk az emberben. Ha légi közlekedéssel megyünk, nem elég, hogy a repüléstől való félelem kísérheti az utunkat, de még a repülőterek is nyomasztóak vagy veszélyesnek lehetnek. Hiszen a repülőtereknek is vannak nehézségei, olyannyira, hogy még a legtapasztaltabb pilótáknak is fel kell tűrnie az ingujjat le- vagy felszállásnál. Az mx.investing.com nem kevesebb, mint 174 veszélyes repteret sorol fel – ebből mi most harmincat mutatunk be.
1. Juliana hercegnő nemzetközi repülőtér – Saint Martin
A repülők alig 25 méterrel a tengerpart felett repülnek, ezért a helyi önkormányzat arra figyelmezteti a turistákat, hogy tartsanak biztonságos távolságot fel- és leszálláskor a gép nyomvonala alatt. Ha túl közel vannak hozzá, a tengerbe sodorhatják vagy beszippanthatják a turbinák. Működése során ez a repülőtér négy, pusztító következményekkel járó baleset színhelye volt.
2. Courchevel repülőtér – Franciaország
A Francia Alpok kellős közepén található repülőtéren landoló gépek a Courchevel síparadicsomba repítenek. A 2000 méter tengerszint feletti magasságban található kifutópályája mindössze 537 méter hosszú, és rövidsége megakadályozza, hogy a pilóták az utolsó pillanatban váratlan manővereket hajtsanak végre. Ezenkívül a Courchevel repülőtér nincs kivilágítva, ami rendkívül megnehezíti a leszállást ködös, esős vagy havas napokon. Mintha ez még nem lenne elég, hófödte hegyek közé épült, ami szintén problémát jelent a repülőknek a megközelítés és a leszállás során.
3. Malé nemzetközi repülőtér – Maldív-szigetek
A Maldív-szigetek repülőtere Hulhulé szigetén található. Legfőbb problémája a kifutó mérete, amely a kis sziget teljes hossza. Bármilyen téves számítás könnyen a tengerbe viheti a gépet. Egy másik szokatlan jellemzője ennek a forgalmas repülőtérnek, hogy az utasoknak innen általában hajóval kell eljutniuk végső úticéljukhoz.
4. Kai Tak repülőtér – Hong Kong
A Kai Tak repülőtéren való leszállás még a tapasztalt pilóták számára is kihívást jelent. A repülőteret magas épületek veszik körül, és a repülők olyan közel haladnak el mellettük, hogy az utasok úgy érzik, bepillanthatnak az irodákba. Ezt a nehézséget fokozza, hogy a kifutópálya a tengerre épült, túl rövid és túl keskeny. Érthető, miért nevezik az utasok ezt a repülőteret „Kai Tak Heart Attack”-nek (a heart attack magyarul szívrohamot jelent - a szerk.). Nem kevesebb, mint tizenöt baleset helyszíne volt, mielőtt 1998-ban végleg bezárták.
5. Cristiano Ronaldo repülőtér – Madeira, Portugália
Vannak, akik a Cristiano Ronaldo repülőteret mérnöki csodaként írják le. Mások számára maga a rémálom. Madeira szigete olyan kicsi, hogy a repülőtér kifutópályáját a tenger fölé kellett megépíteni. A szigeten fújó erős szél, valamint a leszállópálya bonyolulttá teszi a manővereket a pilóták számára. A Madeira szigetén le- és felszálló repülőgépek személyzetének speciális képzésen kell részt vennie.
6. Gustave III repülőtér – Saint-Barthélemy
Csak reggel 8-18 óra között üzemel. Ráadásul csak kisrepülőgépek használhatják, legfeljebb 20 utassal, mivel elhelyezkedése veszélyessé tenné a nagyobb repülőgépek fel- és leszállását. A mindössze 650 méter hosszú pálya a tengerpart és egy hegy között helyezkedik el, ezért a pilótáknak rendkívül óvatosaknak kell lenniük a manőverezés során. A tengerparti turistákat táblákon arra figyelmeztetik, hogy a pálya tövében ne napozgassanak.
7. Tenzing-Hillary repülőtér – Nepál
Ez a kis repülőtér viszonylag híres, mert az Everest megmászására induló hegymászók alaptáborának közelében található. Gyakran nagy a köd, a szél és a rossz látási viszonyok miatt sokszor késnek a gépek, vagy akár be is zárják a repülőteret egy napra. A repülőtér egyik fő kockázata, hogy hegyek veszik körül, és olyan magas a tengerszint feletti magassága, hogy a repülőgépek hajtóművei néha nehezen jutnak megfelelő oxigénhez a felszálláskor.
8. Barra nemzetközi repülőtér – Skócia
A sziget északi részén található repülőtér az egyetlen a világon, ahol a tengerparton zajlanak a le- és felszállások, így minden az árapálytól függ. Mivel a felszállópályaként szolgáló strand nyilvános, mielőtt odamenne, ellenőrizze, hogy a repülőtér nyitva van-e. Ezenkívül a repülőtér strandját gyakran fókák látogatják, és a repülőtér személyzetének sok esetben a tengerig kell kísérnie ezeket a tengeri emlősöket a balesetek elkerülése érdekében.
9. Congonhas repülőtér – São Paulo, Brazília
A fő probléma az, hogy mivel São Paulo központjának lakónegyedében található, épületek veszik körül. Ezért a pilótáknak különösen óvatosaknak kell lenniük a manőverek során. Mintha ez még nem lenne elég, a környék vízelvezető rendszereinek elégtelensége miatt az egyik legcsúszósabb pályának tartják. Sajnos ezen a repülőtéren több baleset is történt. Az egyik 2007-ben, ami arra késztette a hatóságokat, hogy a további tragédiák elkerülése érdekében kibővítsék a kifutópályát.
10. El Caraño repülőtér – Kolumbia
Az időjárási viszonyok miatt a fel- és leszállási területek gyakran nedvesek. Ettől nem csak csúszósabbak, hanem zajosabbak is leszálláskor. 2009 óta azonban sok munka történt a repülőtér biztonságosabbá és vonzóbbá tételén.
11. Juancho E. Yrausquin repülőtér – Saba-sziget
A világ egyik legrövidebb kifutópályája, mindössze 400 méter! Amellett, hogy mérete különösen bonyolulttá teszi a fel- és leszállást, a repülőtér egy szikla peremén található. Ez azt jelenti, hogy bármilyen téves számítás könnyen a tengerbe vagy a sziklákra viheti a gépet. Emiatt a sugárhajtású repülőgépek nem szállhatnak fel vagy le ezen a repülőtéren. Csak propellerrel rendelkező gépeknek engedélyezettek.
12. Kansai nemzetközi repülőtér – Japán
Ez egy mesterséges sziget, amelyet gondosan úgy terveztek, hogy ellenálljon a földrengéseknek. Az évezred egyik legnagyobb építőmérnöki bravúrjának tartják. A repülőtér túlélte a szörnyű 1995-ös japán földrengést, gyakorlatilag sértetlen maradt. Mivel azonban szigetre épült, a repülőtér különösen ki van téve a természet elemeinek. 2018-ban olyan tájfun sújtott le, amely tönkretette a mesterséges szigetet a szárazfölddel összekötő hidat és sok rémült utas a repülőtéren rekedt.
13. Gibraltári repülőtér – Egyesült Királyság
Madeira után a legveszélyesebbnek számít Európában. Ez az egyetlen a világon, amelynek a nyomvonala keresztezi az autóutat. Ennek az az oka, hogy maximálisan ki kellett használni a rendelkezésre álló helyet. Tehát, amikor egy repülőgép közeledik, a közúti forgalom leáll, hogy utat engedjen a gépnek. Ez azt is jelenti, hogy bármilyen közlekedési baleset befolyásolhatja a repülőgépek fel- vagy leszállását.
14. Skiathos nemzetközi repülőtér – Görögország
A görögországi Skiathos repülőtér rendelkezik a legrövidebb kifutópályával Európában. Ráadásul a sziget egyenetlen domborzata azt jelenti, hogy a repülőteret a tenger felett építették. Ez a repülőtér nem fogad minden típusú repülőgépet, mivel a nagyobb repülőgépek több helyet igényelnek a fel- és leszálláshoz. A repülőtér másik sajátossága az autópálya közelsége. Sok autós könnyen túl kicsi (és félelmetes) távolságot tapasztalhat a felszálló repülőkkel.
15. Toncontin nemzetközi repülőtér – Honduras
Annyira veszélyes, hogy az ott repülő kereskedelmi légitársaságok pilótáinak speciális képzésen kell részt venniük a fel- és leszálláshoz. Amellett, hogy nagyon rövid, túl közel van a hegyekhez és az úthoz. Sajnos legalább tíz súlyos baleset történt Toncontinban. Ezek közül a leghíresebb, 2008-ban, amikor egy gép nem tudott megállni leszállás után. A gép elhagyta a kifutópályát és az útra zuhant, több járművel ütközve.
16. Paro nemzetközi repülőtér – Bhután
Annyira veszélyes, hogy mindössze 24 pilótát képeztek ki, aki jogosult használni. Ez a repülőtér csak napkeltétől napnyugtáig üzemel, és a fő veszélye az, hogy a Himalája-hegység veszi körül. Ráadásul a régió időjárási viszonyai miatt a kifutópályát (ami egyébként nagyon rövid) csak néhány pillanatig láthatják a pilóták, mielőtt földet érnek. Leszállás előtt a pilótáknak figyelniük kell a közműoszlopokra és a leszállási zónát szegélyező házakra is.
17. Gisborne repülőtér – Új-Zéland
Ezen a repülőtéren a műveletek egy akciófilmhez hasonlítanak, mivel a fő kifutópálya keresztezi az aktív vonatsíneket. Ez azt jelenti, hogy minden fel- és leszállást gondosan össze kell hangolni a vonatok menetrendjével. Míg a Gisborne repülőtér a világ egyik legveszélyesebb repülőterének hírében áll, addig a repülőtéri kávézónak kiváló sajtója van. Valójában az összes általa kínált élelmiszer a szomszédos gazdaságok helyi és biotermékeiből készül.
18. „Jégkifutó” Repülőtér – Antarktisz
Az Ice Runway Airfield kétségtelenül a világ egyik legszokatlanabb repülőtere. A fel- és leszállópálya fagyott tengervízből készült, így igazi jeges kifutópálya. Annak ellenére, hogy mit gondol az ember, a pilóták azt mondják, hogy a pálya viszonylag stabil. Lényeges azonban korlátozni az itt leszálló repülőgépek súlyát. Gyakran a gépek terhelése, illetve maguknak az utasoknak a súlya azt eredményezi, hogy a gépek leszálláskor kissé belesüllyednek a jégbe, ami meglehetősen ijesztő, még ha csak néhány centiméterre is.
19. London City repülőtér – Egyesült Királyság
Ez a repülőtér korlátozott helyekkel rendelkezik, mivel London központjában található. Csak egy kifutópálya áll rendelkezésre a fel- és leszálláshoz, és ellenőrzik a légi járműveket a zajszennyezés mértéke miatt. Meglepő módon csak egy szerencsétlenség történt ezen a repülőtéren. Ezt egy kemény leszállás okozta, de szerencsére egyetlen utas vagy személy sem sérült meg súlyosan.
20. La Guardia repülőtér – New York, Egyesült Államok
Ez New York fő belföldi repülőtere. Átjáróként szolgál más államokból származó emberek számára; ezért általában nagyon forgalmas, és ennek a repülőtérnek éppen ez a fő problémája: a légiforgalom. A La Guardiába érkező és onnan induló útvonalakat gondosan meg kell tervezni a repülés közbeni balesetek elkerülése érdekében. Továbbá a repülők is akadályozzák egymást a kifutón, ami befolyásolja a repülési menetrendet. Ez a repülőtér legalább tizennégy baleset színhelye volt, amelyek többsége katasztrofális következményekkel járt.
21. Narsarsuaq repülőtér – Grönland
Ezt a repülőteret fjordok veszik körül egy bájos helyen Grönland déli részén. De éppen a gyönyörű elhelyezkedés jelenti a fő veszélyt a repülőgépek számára. Az erős szél ezen a területen jelentősen megnehezíti a fel- és leszállásokat. Ehhez hozzá kell tenni, hogy a pálya meglehetősen rövid, ami megnehezíti a pilóták manőverezését. 1957-ben egy teherszállító repülőgép lezuhant egy jégfoltra, miközben a Narsarsuaq repülőtérhez közeledett.
22. Telluride Trail – Egyesült Államok
A világ egyik leglenyűgözőbb kilátását kínálja, de egyben az egyik legveszélyesebb is. 2767 méter tengerszint feletti magasságban található, ezzel az Egyesült Államok legmagasabb repülőtere. Telluride-ot hegyek is körülveszik, amelyekkel a pilótáknak foglalkozniuk kell a leszállás megtervezésekor. Ennek ellenére a repülőtér legszembetűnőbb eleme továbbra is a kifutópálya lábánál lévő szakadék. Ha a pilóták rosszul számolnak, a gép könnyen a sziklás felszínbe csapódhat, és eltűnhet a fák között.
23. Svalbard Longyear repülőtér – Norvégia
A világ legészakibb repülőtere. Éppen ezért a fő veszélyt a szélsőséges időjárási körülmények jelentik. A vastag jég- és hórétegek igazi kihívást jelentenek a pilóták számára, megnehezítve a kifutópálya elhelyezkedését. A környező hegyek is problémát okoznak a pilótáknak, amikor elkezdenek leereszkedni. 1996-ban egy moszkvai járat lezuhant a hegyekben, mielőtt elérte volna a repülőteret.
24. La Aurora nemzetközi repülőtér – Guatemala
A repülőteret hegyek és aktív vulkánok veszik körül. Ezen jellemzők mellett a térség időjárási viszonyai is számos balesetet okoztak a múltban. Közülük legalább kettőnél a felszálló kifutópályák páratartalma volt az ok, ami miatt a pilóták elvesztették az uralmat a gép felett. Ezen a repülőtéren zajlott az "évszázad rablása" is, amikor három támadó bejutott a repülőtér nemzetközi zónájába és nyolcmillió dollárt lopott el anélkül, hogy egyetlen lövés is eldördült volna. A nyomozás után kiderült, hogy a rablás kitalálója egy nyugalmazott hadseregkapitány, Francisco Estuardo Arana volt.
25. Mariscal Sucre nemzetközi repülőtér – Ecuador
Felépítése óta Quito fő repülőtere számos díjat kapott szolgáltatásai minőségéért. Ugyanakkor több nyugtalanító incidens színhelye is volt, ezért is szerepel ezen a listán. Ezek között szerepel a nedves talaj miatt a kifutópályáról leszaladt repülőgép esete, valamint a közeli épületeknek ütköző repülőgépeké. Ezenkívül a repülőtér elhelyezkedése megkívánja, hogy a pilóták a leszállás előtt és alatt vegyék figyelembe a szelet és a ködöt.
26. Bhuntar repülőtér – India
A Kullu repülőtérnek is nevezett Bhuntar repülőtérnek csak egy kifutópályája van, mindössze 1087 méter hosszú. Ráadásul nem ez az egyetlen probléma ezzel a repülőtérrel; valójában egy magas hegyekkel körülvett völgyben található, ami megnehezíti a manővereket a pilóták számára. Ezenkívül Bhuntar nagyon közel van a Beas folyóhoz. 1995-ben a régióban bekövetkezett áradások miatt a folyó kilépett a medréből, ami veszélyessé tette a pálya közelében végzett műveleteket.
27. Damaszkusz nemzetközi repülőtér – Szíria
A Szíria fővárosában található repülőtér a legforgalmasabb az országban. A damaszkuszi nemzetközi repülőtéren kávézók, internetkávézók, ajándékboltok és VIP-társalgó található. A közel évtizedes szíriai háború miatt azonban a repülőtér működésében több alkalommal is fennakadások történtek. A politikai instabilitás miatt sok légitársaság megszakította damaszkuszi járatait.
28. Maketane Track – Lesotho
A világ egyik legfélelmetesebb repülőterének tartják, és ennek nagyon jó oka van. Mindössze 400 méter hosszú, és egy 600 méter magas szikla szélén ér véget. Erről a kifutóról csak a legtapasztaltabb pilóták tudnak magabiztosan felszállni (és főleg leszállni). Tekintettel ezekre a különösen nehéz körülményekre, nem szállnak le kereskedelmi járatok. A pályát valójában főként jótékonysági szervezetek és orvosok használják, akik a világtól elvágott régió közösségeinek szeretnének segíteni.
29. El Hierro repülőtér – Tenerife, Spanyolország
2010-ben elnyerte a "Spanyolország legveszélyesebb repülőtere" címet. Abban az évben éppen bevezették az automatikus légiforgalmi irányító rendszert, bár ezt más európai országok elutasították. Az említett rendszerrel a repülőgépek az irányítótorony személyzetének közvetlen segítsége nélkül szállnak le és szállnak fel. Az új rendszer nem volt egyöntetű, mert a térség időjárási viszonyai megnehezítik a manővereket, és az irányítótorony személyzetének segítsége elengedhetetlen a pilóták számára. Ez a vitatott új rendszer veszélyt jelent a pilótákra és az utasokra egyaránt.
30. Wellington nemzetközi repülőtér – Új-Zéland
Több oka is van annak, hogy miért lehet félelmetes a leszállás ezen a repülőtéren. Nemcsak hegyek veszik körül, de a felszállópályáját mindkét oldalról a tenger övezi. A térségben uralkodó erős szél nem egyszer meglepte és megijesztette a pilótákat és az utasokat. 2008-ban például olyan erősen fújt a szél, hogy egy repülőgép a kifutópályára csúszott.