A Morgan Stanley és a LuxConsult közös, 2023-as kutatása szerint a 2022-es esztendőhöz képest majdnem 8 százalékkal nagyobb volumenben, 25,5 milliárd svájci frankért exportáltak karórákat a svájci óragyártók 2023-ban. (Ezek még nem a fogyasztói árak.) Svájc évente átlagosan 25 milliárd frank értékben exportált órákat 2020-ig. Ezt a speciális szegmenst is érintette a Covid, 2020-ban, a járvány miatt az azt megelőző évi 20 milliárd fölötti összegről nagyot esett, egészen 16 milliárd frankig. A járványt követő évek azonban itt is növekedést hoztak.
Leonardo DiCaprio is beszáll a gyártásba
A márkás órák leginkább a férfiak körében számítanak státusszimbólumnak. Olyannyira, hogy az óragyárak a legnagyobb világsztárokat választják ki marketingkampányuk arcának. Mint például Leonardo DiCaprio-t, aki valaha a TAG Heuer egyik legfontosabb nagykövete volt. Tudni kell DiCaprio-ról, hogy nagy órabolond, ritkaságokkal teli a gyűjteménye, pár éve pedig befektetőként is beszállt az iparágba.
A 2020-ban alapított, független ID Genève óragyártó bejelentette, hogy 2 millió svájci frank (jelenlegi árfolyamon több mint 800 millió forint) összegben fejleszti a céget, és állítólag az összeg jelentős része a gigasztár számlájáról érkezett. Az sem véletlen, hogy ezt a viszonylag ismeretlen céget választotta, ugyanis az alapítók elkötelezettek a fenntarthatóság mellett, ezért újrahasznosított anyagokból készülnek termékeik, és ahogy az ma elvárható, alacsony karbonlábnyommal. Olyannyira, hogy az óraszíj növényi alapú!
A huszonéves popsztárok csuklója újabban sokat ér
Míg régen az érett férfiak, mint Sean Connery, alias James Bond vagy George Clooney voltak a tipikus reklámszemélyiségek, ma már a huszonéves korosztály előretört.
Hiába, az ő fókuszcsoportjuk többet jár koncertre és moziba. Újabban az imádott fiú popbandák frontembereit is előszeretettel keresik meg a luxusmárkák, mint például A rólad alkotott kép című nagy sikerű amerikai romkomban a TAG Heuer. Ez esetben a film maga is reklámeszköznek minősül. Ugyanígy nem véletlen, hogy a Young Royals című svéd sorozatban is mindig közelről mutatják a főszereplő, Edvin Ryding csuklóját, aki még az intim helyzetekben sem veszi le a karórát. Tény, hogy ha valakit kiválasztanak egy márkareklámhoz, az eleve a világsiker jele.
Mintha műtőben lennénk
A legdrágább órák ma is svájciak. Ha járt már valaki svájci óragyárban, mint jelen sorok írója, az először is a mérhetetlen patikatisztaságon lepődik meg. A maszkok, cipővédők, fertőtlenítők a Covid előtt sok-sok évvel, igencsak meglepők voltak, akár egy kórházi műtő. A finom szerkezeteket ugyanis egy porszem is megzavarhatja, vagy egy tüsszentés, ilyen szempontból mindegy, hogy a hagyományos vagy a legmodernebb technikával készül egy időmérő.
Kínában már svájci órát is gyártanak
Nem tudni, hogy Kínában is ugyanilyenek -e a gyártási körülmények, márpedig ma már az is előfordul, hogy egyes svájci világmárkák ott szereltetik össze ezeket az esztétikus és pontos szerkezeteket. Ezeket még aztán a világ minden tájára el kell szállítani, nagyon kényesen csomagolva és a szállítási körülményeket előtte alaposan ellenőrizve, hogy a szépséges terméket majd a forgatásokon, a magazinfotózásnál vagy épp a kifutón megmutathassák a közönségnek.
Amelyik férfi ad magára, annak ma is elegáns óra van a kezére csatolva, akkor is, ha a legmodernebb mobil pittyeg a zsebében, amely mindig mutatja az időt. Ajándékba nem érdemes senkinek ilyet vásárolni, még ha esetleg telne is rá, ez mindig személyes ügy, beleszerelmesedés egy tárgyba, márkába, vagy éppen gyűjtőszenvedély.
Akad, aki gyűjti, más ékszernek tekinti
Az időt néhány ezer forintos szerkezet is tökéletesen mutatja, ez csak az alapfunkció, de van, akinél az esztétikum és a státusszimbólum számít inkább. A nők elsősorban ékszerként tekintenek e tárgyra. Az arany és a drágakő díszítéses óráknál főleg a külcsínt kell megfizetni, és többnyire nem a bonyolult és méregdrága szerkezetet.
Van, aki a régi karórákat gyűjti, de nekik sem ajánlja senki, hogy antikvitás boltokba menjenek vásárolni, mert ott nem órásmesterek állnak a pult mögött. Legfeljebb szuvenírként érdemes ezeket a hajdani klasszikusokat, vagy éppen retro szovjet órákat megvásárolni. A nagyobb márkáknál már több millió forintról beszélünk, ezért egyesek számára akár befektetésnek is szóba jöhetnek. Mindenesetre a legdrágábbak egyediek és nem inflálódnak úgy, mint az állampapírok.
Az egyik szaklap a Vatera és Jófogás eladási adatait idézi, miszerint a Vaterán az utóbbi öt évben a tíz legmagasabb áron elkelt karóra csaknem mindegyike svájci gyártóktól származik.
Tízmillió a csuklódon
Ilyen az IW Schaffhausen, a Rolex, a Breitling, az Omega és a Jaeger. A top 10 karóra átlagára egy kicsivel 1 millió forint felett alakult. A legmagasabb áron a svájci IWC Schaffhausen egyik férfi karórája kelt el, 1,9 millió forintért. A legmagasabb áron elkelt három karóra közt megtalálható női Rolex aranyóra (1,4 millió forint), két luxusóra a svájci Breitling gyártmányai közül (1,4 millió és 1 millió forintos áron).
A Jófogás 2024-es piacterén az öt legdrágábban eladott karórák között volt a Graham Tourbillograph – Rose Gold: 10 000 000 forint, a 2022 Rolex GMT-Master II Batgirl Batman (hordatlan/új óra): 6 750 000 forint, a Rolex Submariner: 5 199 000 forint és a Rolex GMT Master II 16760 „Fat Lady”: 4 150 000 forint. Meglepő egyébként, hogy ilyen drága órákat valaki online vásárol, bár bizonyára nem fizet „látatlanban”.
Az ár azt is jelzi, hogy ezekből a tárgyakból nagyon kevés készül.
Sőt, van amelyikre várni kell, és olyan is megesik, hogy a gyártók döntik el, ki vásárolhatja azt meg, azaz önmagában nem számít, hogy valakinek tele van a bukszája. Ilyenkor a gyártó keresi a vevőt. Állítólag ár-érték arány szempontjából a szakemberek szerint a Casio kiemelkedik, és sok óragyűjtő is erre esküszik.
Belépés egy exkluzív klubba
A nagyon trendi fiatal milliárdosok e tekintetben is támogatják a hazai ipart és magyar műhelyből származó; kizárólag kézi munkával készült órát viselnek. A karórák ára nyilvánvalóan számos tényezőtől függ: az első és talán legfontosabb maga a belső szerkezet, a felhasznált anyagok, és persze az, hogy hol készültek – lásd munkabér nagysága –, nem utolsósorban pedig a márka értéke. Sokszor ez szokott lenni az elsőrendű szempont. Azok körében főleg, akik megengedhetik maguknak, hogy Rolex-ben, Hublot-ban vagy Patek Philippe-ben feszítsenek. Ez esetben ezek a különleges műhelyek nemcsak órát kínálnak a vásárlóknak, hanem egyfajta státuszt és belépést egy exkluzív klubba.