A brit fogyasztói hangulat júniusban csaknem három év után először esett jelentősen, elsősorban a munkahelybiztonság miatti aggodalmak következtében – derül ki a Deloitte hétfőn közzétett felméréséből, amiről a Reuters írt. A tanácsadó cég fogyasztói bizalmi indexe 2,6 százalékponttal, 10,4 százalékra csökkent a második negyedévben, ami 2024 első negyedéve óta a legalacsonyabb érték.
Ez volt az első számottevő visszaesés 2022 harmadik negyedéve óta, amikor az infláció kétszámjegyű csúcsra emelkedett és a pénzügyi piacokat megrázták Liz Truss akkori miniszterelnök költségvetési tervei. Egy tavalyi, 0,2 pontos csökkenést a Deloitte nem tekintett statisztikailag jelentősnek.
Celine Fenech, a Deloitte fogyasztói kutatásokért felelős vezetője szerint a lassuló munkaerőpiac miatt a fogyasztók egyre jobban tartanak munkahelyük elvesztésétől és jövedelmük csökkenésétől, miközben a tartós infláció és a magas megélhetési költségek rontják a személyes adóssághoz való viszonyukat.
A vállalatok a foglalkoztatási adók emelésével, az áprilistól érvényes magasabb minimálbérrel és a tervezett, az új munkavállalók elbocsátását nehezítő jogszabály-változtatásokkal indokolják a toborzási kedv visszaesését.
Hivatalos adatok szerint május végéig 4,7 százalékra emelkedett a munkanélküliség, ami 2021 óta a legmagasabb érték, az infláció pedig júniusban 3,6 százalékra nőtt, szintén idei csúcsra.
A Deloitte 3200 fogyasztót kérdezett meg június 13–16. között hat témáról: munkahelybiztonság, munkalehetőségek, jövedelem, adósság, gyermekek jóléte és egészségi állapot. A gazdaság állapotáról külön feltett kérdésre adott válaszok egy részindexe 3,9 ponttal javult ugyan, de még így is 18,4 ponttal maradt el az egy évvel korábbitól.