4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Egyesült Államok amerikai kikötési díjakat vetne ki a Kínához köthető hajókra, és szövetségeseit is hasonló lépésekre ösztönzi.

Az Egyesült Államok tervezi, hogy kikötési díjat számít fel az ott kikötő minden olyan hajónak, amely olyan flottához tartozik, amely kínai építésű vagy kínai lobogó alatt közlekedő hajókat is tartalmaz, és szövetségeseit is hasonló intézkedésekre ösztönzi, ellenkező esetben megtorlással fenyeget – áll egy tervezett végrehajtási rendeletben, amiről a Reuters számol be.

Donald Trump amerikai elnök adminisztrációja a rendelet előkészítésével a hazai hajógyártás fellendítését és Kína globális hajózási iparra gyakorolt befolyásának gyengítését célozza. A tengeri dominancia elleni fellépés és az amerikai haditengerészeti ütőerő csökkenésének kezelése ritka egyetértési pont a republikánus és demokrata törvényhozók között.

A kereskedelemnek új, és újabb hajókra van szüksége
A kereskedelemnek új, és újabb hajókra van szüksége
Fotó: Depositphotos

Mára több mint a fele kínai

A Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központja szerint a kínai hajógyárak évente a világ összes kereskedelmi teherhajó-kapacitásának több mint 50 százalékát állítják elő, míg 1999-ben ez az arány még csak 5 százalék volt. Ez a növekedés Japán és Dél-Korea hajóépítő iparának rovására történt. Az Egyesült Államok hajóépítése az 1970-es években érte el csúcspontját, mára pedig a globális iparág csupán kis szeletét képviseli.

A február 27-én keltezett és a Reuters által csütörtökön áttekintett végrehajtási rendelet tervezete szerint díjat kell kivetni minden olyan hajóra, amely amerikai kikötőbe érkezik,

„függetlenül attól, hogy hol épült vagy milyen lobogó alatt közlekedik, ha egy olyan flottához tartozik, amelyben vannak Kínában épült vagy kínai lobogó alatt közlekedő hajók.”

Az amerikai kormányzat és a kínai tisztviselők egyelőre nem kommentálták az értesülést.

A dokumentum a múlt hónapban az Egyesült Államok Kereskedelmi Képviseleti Hivatalának (USTR) javaslatából merít, amely akár 1,5 millió dolláros díjat vetne ki a kínai építésű hajókra az amerikai kikötőkben, miután vizsgálatot indítottak Kína növekvő dominanciájáról a globális hajóépítésben, hajózási és logisztikai szektorban.

A végrehajtási rendelet tervezete azonban nem tartalmazza az USTR által javasolt feltételt, amely szerint a kikötői díjakat akkor vetnék ki, ha egy flotta hajóinak legalább 25 százaléka kínai építésű. Emellett nem határozza meg a díjak pontos összegét vagy kiszámítási módját sem.

A terv jelentős költségeket róhat nagy konténerhajó-társaságokra, például a kínai COSCO-ra, a svájci MSC-re, a dán Maerskre és a tajvani Evergreen Marine-re, valamint az ömlesztett élelmiszert, üzemanyagot és autókat szállító hajók üzemeltetőire is.

Az MSC vezérigazgatója, Soren Toft a héten kijelentette, hogy a világ legnagyobb konténerhajó-társasága kevesebb amerikai kikötőt fog felkeresni, hogy csökkentse a díjaknak való kitettségét.

Megtorlással fenyegetés

A végrehajtási rendelet tervezete felszólítja az amerikai tisztviselőket, hogy vonják be szövetségeseiket és partnereiket hasonló intézkedések bevezetésére, különben megtorlásra számíthatnak.

Az Egyesült Államok emellett vámokat vetne ki a kínai kikötői rakodóberendezésekre is – áll a tervezetben.

„Az Egyesült Államok nemzetbiztonságát és gazdasági jólétét továbbra is veszélyeztetik a Kínai Népköztársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatai a hajózási, logisztikai és hajóépítési szektorban” – fogalmaz a dokumentum.

A Reuters szerdán számolt be arról, hogy az Egyesült Államok tervezi a kínai gyártású hajókon érkező importárukra kivetett díjak bevezetését egy 18 pontból álló végrehajtási rendelet tervezetében.

A francia CMA CGM hajózási vállalat csütörtökön bejelentette, hogy a következő négy évben az amerikai lobogó alatt közlekedő American President Lines flottáját 10-ről 30 hajóra növeli.

A CMA CGM a világ harmadik legnagyobb konténerhajó-társasága, amely olyan vállalatokkal áll szövetségben, mint a COSCO. Fő ügyfelei között szerepel a globális kiskereskedelmi óriás Walmart, amely a múlt héten közölte, hogy az amerikai kikötői díjak a Kínában épült hajókra minden hajózási vállalatot érintenének.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Fontos találkozóra küldi el külügyminiszterét Trump
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 16:41
Az amerikai diplomácia magas szinten képviselteti magát. 
Nemzetközi Ukrán-magyar kémügy: itt az újabb csavar, lépett a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 16:09
Lemondtak egy tervezett találkozót.
Nemzetközi XIV. Leó békét akar – Ukrajnáról külön beszélt a pápa
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 14:16
Békére szólított.
Nemzetközi Erdogan: „történelmi fordulóponthoz érkezett a háború”
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 13:48
Törökország szívesen közvetít.
Nemzetközi A nap képe: nem akárki mosolygott kegyesen Putyin nagy napján
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 13:18
A győzelem napja alkalmából Kim Dzsongun is előkerült.
Nemzetközi Ez hisztéria – keményen beszóltak az ukránok a magyarországi kiutasítás miatt
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 12:12
A TEK által elfogott férfi ügyével bonyolódott a kémsaga.
Nemzetközi Elindult az óra: tovább egyezkednek Irán atomprogramjáról
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 11:29
Újból tárgyalnak a felek.
Nemzetközi Nagy pofon Izraelnek: Trump átszabja a régiót
Káncz Csaba | 2025. május 11. 11:06
Trump jelentős átrendeződést akar végrehajtani az USA közel-keleti politikájában, visszalépve a feltétel nélküli Izrael-párti álláspontoktól és újradefiniálva Amerika regionális stratégiáját. Trump Izrael bevonása nélkül tárgyal Iránnal és Szaúd-Arábiával, ami jelentős lépés az önállóbb amerikai külpolitika felé a Közel-Keleten. Káncz Csaba jegyzete.
Nemzetközi Zelenszkij válaszolt Putyin nagy javaslatára
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 10:45
Megérkezett az ukrán reakció.
Nemzetközi XIV. Leónak is üzent Trump alelnöke – „nem ez az egyház küldetése”
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 10:22
J.D. Vance reagált a kritikákra.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG