Hogyan neveljünk hazafias moszkovitát? – ez volt a fő téma, de sok felszólaló úgy döntött, hogy eltávolodik az eredeti napirendtől, és helyette inkább katonai diskurzust folytat, belevonva az oktatást is. (A moszkovita szónak más a magyar politikai értelmezése, itt egyszerűen csak az orosz fővárosban élőket jelenti.)
Jana Lantratova, az Állami Duma képviselője egy videóüzenetben kijelentette, hogy a fővárosban egyre kevesebb „bennszülött” él, így Moszkva történelmének és kultúrájának ismerete mind kisebb mértékben oltható be a fiatalokba. Azt javasolta, hogy az iskolai tananyag része legyen a helytörténet, valamint hogy tanórán kívüli foglalkozásokat vezessenek be, például kirándulásokat, valamint a város híres személyiségeivel való találkozókat. A gyerekek ismerkedjenek meg azokkal az önkéntesekkel, akik részt vesznek a műemlékek, parkok és közkertek gondozásában.
A vita ezután katonai szellemben zajlott, miszerint „szükségünk van hazafias emberekre, azokra, akik képesek megvédeni szülőföldjüket” – jelentette ki szigorúan Viktor Szoboljev, az Állami Duma képviselője.
Éljen a Szovjetunió!
Az orosz állampolgárnak ismernie kell az ország történelmét (különösen a szovjet időszakot), és készen kell állnia arra, hogy ellenálljon bármely agresszor behatolásának – jelentette ki, majd ismét aláhúzta, hogy a katonai-hazafias nevelés mennyire fontos az orosz állampolgárok részére, beleértve a nyugdíjasokat is.
Iván Kuszov, oktatási és tudományos miniszter azt hangsúlyozta, hogy a fiatal férfiak közelebb állnak a háború gondolatához, hiszen sokuknak vannak rokonai vagy szülei, akik harcolnak, vagy harcoltak és visszatértek. (Arról nem ír a Kommerszant, és bizonyára nem is hangzott el, hogy mennyien haltak már meg eddig.)
A donbászi pedagógusok a kommunista korszak klasszikusát, az Ifjú gárda című regényt tekintik alapvetésnek, ahhoz, hogy a gyerekek igazi hazafiak legyenek, és helyes úton fejlesszék jellemüket.
A hős a lövészárokban születik, de az iskolában nevelik
„A háború most a legfontosabb, amit csak akkor nyerhetjük meg, ha lelkes katonáink vannak” – magyarázta Alekszander Vlagyimirov, a Katonai Vezetők Klubjának egyik tagja. - A katonai kiképzésnek szerepelnie kell az iskolai tantervben, hiszen "a hős a lövészárokban születik, de az iskolában nevelik." Egyúttal arra szólított fel, hogy a leendő hősökkel keményebben bánjanak.
„A verés határozza meg a tudatot” – mondta az Admirals Club első alelnöke, Valerij Dorogin, aki megköszönte, hogy kiskorában a nagyapja szíjjal verte őt. Dorogin biztos abban, hogy az iskolákban a hadsereg rendszeréhez hasonló büntetés- és jutalmazási rendszert kellene bevezetni, mert 14 éves korig még „hiányzik a lelkiismeret, meg a jó és a rossz fogalma.”
Mit szól ehhez a gyermekvédelem? Mihail Orlov, az Orosz Föderáció gyermekjogi szakembere igyekezett visszaterelni a felszólalókat békésebb vizekre, de beszéde és a civil pedagógusok véleménye elhalványult a katonai-hazafias nevelési stílus mellett.