Tavaly az oroszok 92 millió alkalommal pihentek, nyaraltak saját országukban, ami 18 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A digitális eszközök ebben egyre fontosabb szerepet játszanak, lehetővé téve a turisták számára, hogy egy online platformon mindössze néhány kattintással részletesen és pontosan megtervezzék utazásukat – adta hírül a Kommerszant című tekintélyes orosz napilap.
Mindez azok számára lehet különösen érdekes, akik még emlékeznek arra a sok évtizedes korszakra, amikor a Szovjetunió tagállamai – később a FÁK-országok is – saját belső határellenőrzést tartottak. Sőt, egyes városokba – főleg Moszkvába – külön engedély kellett a belépéshez. (Még a kilencvenes évek elején is „kártocskát” kellett felmutatni ahhoz, hogy valaki bizonyos árucikkeket vásároljon egy moszkvai boltban). Számos régió, főleg határterület ma is megközelíthetetlen: leginkább hadi-stratégiai okokból.
Bár a turisztikai infrastruktúra sokat fejlődött az utóbbi években, és a technológia az egyéni utazásokat is lehetővé teszi, még mindig a csoportos utazás a jellemző – akárcsak húsz éve, amikor még kevés embernek volt saját autója. A belföldi orosz turizmus újkori fejlődésében szerepet játszott a koronavírus-járvány és újabban a háború is.
Megugrottak a hazai magánberuházások
A rubel gyengülése megfizethetőbbé tette a hazai üdülőhelyeket, és egyre több turista dönt úgy, hogy bebarangolja valamelyik hazai régiót. Az infrastruktúra fejlődése elsősorban a magánberuházások növekedésének következménye: 2023-ban a pénzügyi befektetések egyharmaddal nőttek az előző évihez képest: több mint 800 milliárd rubelt (mai árfolyamon körülbelül 3,4 ezer milliárd forintot) költöttek a cégek szállodák építésére és korszerűsítésére, az útmenti szolgáltatások javítására és a közlekedés korszerűsítésére. Ennek megfelelően olyan új területek nyíltak meg a tömegturizmus számára, amelyeket korábban nehezen elérhetőnek tartottak. (És még mindig léteznek olyan magyarországnyi területek, ahova soha nem jut el turista.)
A pénzügyi mutatók is az iparág növekedését jelzik: 2024 nyári hónapjaiban a belföldi turisztikai forgalom elérte a 917 milliárd rubelt, ami 24 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Egy-egy utazás átlagos költsége 86 ezer rubelre (nagyjából 370 ezer forintra) nőtt, a forgalom 40 százalékát a magas jövedelmű turisták költései teszik ki. Ez egy állandósult prémium szegmens kialakulására utal.
Az oroszországi régiók egyre népszerűbbek a turisták körében: tavaly mintegy 28 millió ember látogatott el Krasznodar környékére, 11,6 millióan pedig Szentpétervárra. Az Altaj Köztársaságba utazó turisták száma 5 százalékkal, 2,7 millió főre emelkedett. Dagesztánban, de a szamarai területen és a Habarovszk környékén is folyamatos növekedés tapasztalható. A természetjárás kiemelkedően népszerű lett: az Altajban az ilyen utazások iránti kereslet megduplázódott, a Mineralnije Vodi régióba érkező turisták száma pedig egyharmadával nőtt.
Fotó: Depositphotos
Fesztivál és programözön Moszkvában
Nem csak az infrastruktúra fejlődött, de a programválaszték is. Moszkva magabiztosan tartj turisztikai vezető státuszát: 2024-ben mintegy 26 millió ember – köztük külföldiek – látogatták meg a fővárost. Gazdagodott a programkínálat: a kulturális és városi rendezvényektől a fesztiválokon és gasztronómiai vásárokon át egészen a sport- és jótékonysági rendezvényekig. Csak a Nyár Moszkvában-fesztivál keretében több ezer szabadtéri rendezvényt szerveznek idén, amelyek közül sok ingyenes. Míg az ország déli területein a turisztikai szezon hagyományosan a nyári hónapokra koncentrálódik, Moszkvába egész évben folyamatosan érkeznek a látogatók, erősítve kiemelkedő státuszát, nemcsak az ország üzleti, hanem kulturális fővárosaként is.
Az okoseszközök forradalmasították az utazást
Az orosz turizmus egészét leginkább a digitalizáció alakítja át, méghozzá gyökeresen. A Moszkvai Turisztikai Bizottság közlése szerint a külföldi turisták 36 százaléka, az orosz lakosok 58 – köztük pedig a moszkvaiak 55 – százaléka szívesebben fedezi fel a várost idegenvezető nélkül, digitális szolgáltatások segítségével. Nagy az érdeklődés az olyan platformok iránt, mint a RUSSPASS, amely lehetővé teszik a turisták számára, hogy önállóan tervezzék meg az útvonalakat, foglaljanak jegyeket és válasszanak látnivalókat.
Tavalyi adatok szerint a turisztikai ágazat mintegy 235 milliárd rubellel járult hozzá a főváros költségvetéséhez, ezzel pedig az egyik legfontosabb pénzt termelő ágazattá vált.
A főváros turisztikai bizottsága szerint minden, Moszkva turisztikai vonzerejének növelésébe fektetett rubel átlagosan 35,7 rubelt (hozzávetőlegesen 155 forintot) hozott a gazdaságnak 2023–2024-ben, amelyből 5 rubel közvetlenül a városi-állami költségvetési bevételt gazdagította.
Szuvenírekre is jócskán költenek
Az új beruházások hatása megnyilvánul az adóbevételekben, a foglalkoztatásban és a városi környezet fejlődésében is. A Moszkvába érkezők közlekedésre, szállásra, étkezésre, kulturális eseményekre, szuvenírekre és egyéb fogyasztási cikkekre is jócskán költenek, ami élénkíti a forgalmat a kapcsolódó iparágakban és szolgáltatások piacán.
Fotó: Depositphotos
Moszkva mindig kiemelt része volt Oroszországnak: ma is az. A költségvetési kiadások 70 százalékát fordítják az itt élők és a városi környezet minőségének javítására. Felmérések szerint Moszkva lakosainak 75 százaléka turisztikai célpontnak tekinti városát, és tisztában van a turizmus előnyeivel.
Az ágazat magas megtérülési rátát mutat, és folyamatosan növekszik. Ugyanakkor a befektetési aktivitás igen élénk, beleértve a digitális platformokat, az eseményturizmust, a szállodai kínálat bővítését és az elővárosi útvonalak fejlesztését. Ami a külföldiek érkezését illeti: az ebből származó bevételek tavaly főként az ázsiai és közel-keleti vendégeknek köszönhetően nőttek – írta a Kommerszant. A vízumeljárások egyszerűsítése és Moszkva üzleti turisztikai központként való népszerűsítése növelheti ezt a szegmenst. A környezetbarát projektekbe és az intelligens infrastruktúrába történő beruházások pedig vonzóbbá tehetik a várost a fiatalabb generáció számára.
Trendi lett a függetlenség
Az orosz turizmus egyik legfeltűnőbb strukturális változása az utóbbi években az egyéni, azaz nem csoportos utazási modellre való áttérés volt. Szakértők szerint 2024-ben az oroszok mintegy 80 százaléka szervezett utazásokat saját maga, és ez az arány folyamatosan növekszik. (Ami persze függ a turisták jövedelmi szintjétől és korától is.) 2019-ben az ily módon utazók aránya kevesebb mint 40 százalék volt. Napjainkban a digitális technológiák – a foglalási szolgáltatásoktól a navigációs alkalmazásokig – a személyre szabott turisztikai élmény alapjává válnak.
A RUSSPASS mindenhova elvisz
Ez a moszkvai kormány kezdeményezésére létrehozott alkalmazás forradalminak számít: lehetővé teszi útvonalak létrehozását Oroszország 85 régiójában, jegyek, szállodák, kirándulások és rendezvények foglalását. Csak az év eleje óta a szolgáltatáshoz benyújtott igénylések száma elérte a 13 milliót, ami négyszerese a 2024 azonos időszakában mértnek.
A platform, ami a turisták számára eszköz, a kisvállalkozások számára pedig értékesítési csatorna, ma már több mint 50 ezer turisztikai terméket kínál. A szolgáltatás részét képezik a személyre szabott mesterségesintelligencia-alapú ajánlások is. A digitalizáció tehát már nem csupán technológiai trend: megváltoztatta az orosz turisztikai piac szerkezetét.
A szolgáltatás funkcionalitása messze túlmutat a klasszikus foglaláson: útvonaltervezőt, városi eseménynaptárt, térképet, kulturális és természeti helyszínek katalógusát, valamint a felhasználó érdeklődési körén alapuló ajánlásokat tartalmaz, kiegészítve ezeket a különféle közösségi médiaplatformok alkalmazásával és saját online újsággal.