Svédországba érkezve olyan államba érkezik, ahol ma már a second hand-ekben, a piacokon, de még a helyi Vöröskereszt által fenntartott jótékonysági intézményekben is ritkán fogadják el a készpénzt. A svédek a buszon sem kínlódnak készpénzzel, de előfordul, hogy még kártyával sem lehet fizetni, hanem telefonon, appal. Ugyanez vonatkozik lassan a többi tömegközlekedési eszközre is.
Ezért aztán nem meglepő, hogy a nyaralásra váltott koronaköteg végül a vendéglátóknál landol, hiszen mindenütt mobillal, okosórával, kártyával egyenlítjük ki a számlát. Ezzel párhuzamosan csökkent a bankfiókok száma, elvégre természetes az online ügyintézés, a megmaradt pár bankfiókban szerződésmegszüntetésről, nagyobb befektetésekről, adásvételi szerződésről tárgyalnak, bár ezek jórésze is elintézhető otthon számítógépről.
Itt eleve nem szokás, hogy például a kozmetikákban vagy fodrászatokban készpénzzel fizessenek a vendégek, mint Magyarországon, sőt, még arra is gondoljon a szépülni vágyó hölgy, hogy mi van, ha esetleg a fodrász nem tud visszaadni? Ha már nincs kártyaleolvasó, akkor készüljön fel váltópénzzel, ez magától értetődő.
Nincs hálapénz, kenőpénz, zsebbe bújtatott borravaló
Ehhez hozzátartozik, hogy a tipikus, magyar borítékos, orvosi hálapénz, korrupciós kenőpénz meg a zsebbe bújtatott borravaló sem jellemző. Legfeljebb ideig-óráig a bevándorlóknál, vagy a drogdílereknél szokásos ez a gyakorlat, az itt is – bizonyos szűk körökben létező – feketegazdaságban.
A készpénzzel való fizetés jobban teret ad az adócsalásra, különösen Magyarországon, mert nálunk például még blokkot sem ad senki a borbélynál vagy a pedikűrszalonban, de szoláriumban sem mindig, pedig ez viszonylag új üzlettípus.
A készpénz nélküli társadalom velejárója, hogy az üzletek kasszáiban nincs pénz, ahogy a bankokban sem igen. Ezért aztán betörni sem érdemes. A bankautomaták száma is csökken, ily módon is kevesebb lett a rablás.
Az üzletekből persze sok mindent el lehet lopni, de mit lehet elvinni egy pénzintézetből, ha nincs értelme ráfogni az alkalmazottakra a revolvert? A másik szempont, hogy nem kell fegyveres őrökkel biztosított kocsikban szállítani a pénzt, mert az igen költséges.
A garázs-, vagy helyi kirakodó vásárokon sem más a helyzet, akárcsak az online adásvételeknél, a közösségi médiára való felrakásoknál. Ezek egy része nem adóköteles – inkább környezetvédelmi célzatú, hogy új gazdára leljenek a fölös tárgyak –, persze a mobillal történő fizetésnek is van többnyire adóvonzata. Márpedig Svédországban az adócsalást nagyon komolyan büntetik.
Svédország már évek óta elől jár a készpénz nélküli társadalom megteremtésében. Már hat évvel ezelőtt sürgette ezt a kormány, a folyamat pedig az okostelefonok térhódításával felgyorsult. Ugyanakkor itt is élnek olyanok, főleg az idősebbek, akik ragaszkodnának a fém- és papírpénzhez. A tendencia összefügg az önkiszolgáló kasszák terjedésével is, amelyek szintén kizárják a készpénzzel való számla kiegyenlítést. De az önkiszolgáló pénztárak sem népszerűek bizonyos vásárlói körökben.
Most már ott tart a folyamat, hogy „a svéd jegybank a készpénz törvényi védelmét szorgalmazza, a fizetés inkluzivitásában kikerülhetetlennek tartják a készpénzt” – ahogy a fintech.hu is fogalmaz.
A jelenlegi trend tényleg arra utal, hogy lassan el kell búcsúzni a készpénztől, azonban a svéd jegybank, a Riksbank képviselője egyik nyilatkozatában úgy vélte, még nem jött el az ideje annak, hogy végképp búcsút intsenek ennek a fizetési formának. Sőt, most már ott tartanak, hogy a svéd jegybank szerint sürgős lépésekre van szükség ahhoz, hogy biztosítsák a készpénz jövőjét és hozzáférhetőségét.
Törvény rögzíti, hogy hol kell elfogadni a készpénzt
A Riksbank jelentése szerint a forgalomban lévő bankjegyek mennyisége 2023-ban 10 százalékkal csökkent. Ugyanakkor a társadalom egy jelentős része még itt is ragaszkodik a hagyományos fizetési módszerekhez.
A helyzetre jellemző, hogy a jegybank azt javasolta, törvényileg rögzítsék, miszerint a bankok kötelesek elfogadni bankjegyeket és érméket, betétnek is. E lépés célja, hogy ne tűnjön el teljesen a készpénz használata és hozzáférhetősége, elvégre a bankoknak mindenki számára elérhetővé kell tenniük a szolgáltatásaikat. Gondolva itt főleg azokra, akik nehezen boldogulnak az új technológiával. A jegybank mindeközben digitális újítások bevezetését sürgeti, különösképpen a biometrikus azonosítást, amivel mind a fizetés, mind az ügyfélazonosítás megkönnyíthető.