Egy ötven személyes Boeing 757-es repülővel lép ismét piacra a Pan Am - tudatta az egyik legismertebb légügyi portál. A legendás légitársaság - amely 1991-ben ment csődbe - 2025 júliusában indítja el speciális járatát New Yorkból. A szuperszónikus korszak úttörőjének is tartott Pan Am - a másik legendás cég a szintén csődbement Trans World Airlines (TWA) volt - egyelőre egy járat indítását tervezi -, ám ez igazán különleges lesz.
A repülőgép New Yorkból indul Bermudára - ez a Pan Am Clipper-járatok hagyományos leszállóhelye is volt -, ahonnan Lisszabonba megy tovább. A portugál fővárosból Marseillebe, majd onnan Londonba repül, hogy aztán az írországi Foynes érintésével visszaérkezzen New Yorkba.
A kéthetes repülőgépes “csavargásban” mindössze ötvenen vehetnek részt - erre a célra egy Boeing 757-200-es alakítanak át. A részvételi díj személyenként 65 ezer dollár (jelenlegi árfolyamon több mint 23 millió forint), ami az utazási és szállásköltségeket, valamint a legtöbb étkezés árát is magába foglalja.
A járatindulás nem jelenti ugyanakkor azt, hogy a Pan Am visszatérne a piacra, az utat ugyanis az egyesült államokbeli Criterion Travel szervezi, amely cég a Bartelings Associates vállalkozással együtt kötött névhasználati szerződést a Pan American World Airways nevű céggel - ez birtokolja a Pan Am márkanevet és lógót is. Nem tiszta egyelőre az, hogy a jövő nyári járathoz honnan és kitől bérelnek repülőgépet. Iparági pletykák szerint a luxusigényeknek megfelelően átalakított Boeing 757-200- as típust nagy valószínüséggel a New Pacific Airlinestól bérlik majd, de hivatalos közlemény eddig nem jelent meg erről és arról sem, hogy a repülőgép viseli-e majd a Pan Am jellegzetes logóját vagy sem.
Ez utóbbi érdekes módon ma is roppant népszerű. A Pan Am logójával díszitett divatcikkeket ugyanis ma is forgalmazzák. A webshopban old-school táskák, trikók és kapucnis pulóverek kaphatók, illetve megrendelhetők.
A Pan Am - teljes nevén a Pan American World Airways utolsó, menetrend szerinti járata majd’ 33 évvel ezelőtt, 1991. december 4-én indította utolsó járatát. A New York-i központú cég - amelynek központi épülete a nagyváros egyik szimbólumának számított - a világ légiközlekedésének vezető vállalkozása volt évtizedeken át. A Pan Am több mint félszáz géptípust üzemeltetett - többek között elsőként állított rendszerbe túlnyomásos kabinnal ellátott utasszállító repülőgépet, a Boeing 307 Stratolinert. A Clipper Americának nevezett géppel indult el a szuperszónikus tenegerentúli járatok korszaka, és a Pan Am volt a legendás Jumbo, azaz a volt Boeing 747-esek üzemeltetője. A Pan Am máig emlékezetes járata a 001-es járatszámot viselte. A 46 óráig tartó út, számos leszállással, San Francisco–Honolulu–Tokió–Hongkong–Bangkok–Delhi–Bejrút–Isztambul–Frankfurt–London–New York–San Francisco körutat tette meg. A Pan Am csődjét követő évtizedekben két alkalommal próbálták meg életre lehelni a céget - sikertelenül.