Tizenöt éves takarékszövetkezeti, illetve HBW, majd HBW Expressz Bank név alatt futó működésre tekint vissza a MagNet Bank, amelynek vezetősége 2008-ban találkozott a tudatos pénzkezelés gondolatkörével. Ekkor már érezhető volt: itt az idő a változtatása, a hagyományos bankolás újragondolására. Az „ideológia” egy a pénzről mint a társadalomban áramló energiáról gondolkodó szakemberek csoportjától származott, akik tanácsadó testületként azóta is támogatják az új irányba haladó szervezetet. Az átláthatóság, és a közösségiség igényét banki működésre fordították egy körülbelül másfél éves munka eredményeként, hogy 2010 áprilisára a nyilvánosság elé léphessen az első hazai újbank.
„A felvállalt úttörő szereppel a bank célja, hogy kiutat mutasson stabil és megbízható üzleti modelljén keresztül a gazdasági válságban erős hitelvesztéstől szenvedő pénzpiac szereplőinek, és a forrásokban szűkös vállalkozásoknak egyaránt” – állt a bank közleményében 2010 áprilisában. Nyugat-Európában ez már jól bevált modell volt, a válság éveiben is növekedést, profitabilitást, stabilitást, fejlődőképességet mutatott. Koncepciója a hosszú távú, a fenntarthatóság elveit követő értékekre és társadalmi igényekre épült.
Az újbankokról szóló sorozat első és második részében a közösségi bankolás nemzetközi példáit, és egy XXI. századi gazdaság irányzat, az etikus közgazdaságtan alapjait mutattuk be. |
A modell hazai megjelenésének a szakértő különös jelentőséget tulajdonít: „A bankok között itthon eddig nem volt olyan, amely az etikus, a társadalmilag elkötelezett, környezetileg felelős működést tűzte volna ki célul. Hazai bioalmát tudtam vásárolni, de a pénzemet nem tudtam olyan bankhoz vinni, amelynek elveivel, értékeivel azonosulni tudtam volna. De az egyéni jó érzésen túl gazdasági jelentősége is van a közösségi bank megjelenésének. Hitelezni tud olyan szektoroknak, projekteknek, amelyek bár társadalmilag hasznosak, szerényebb profitjuk miatt nem, vagy csak rossz feltételekkel juthattak eddig kölcsönhöz. És talán a hazai bankszektornak is jelzést ad: merre is kellene elindulni a pénzügyi válság, a felelőtlen hitelezés és az ügyfelekkel való méltánytalan bánásmód okozta morális hitelvesztés után.”
Hogyan valósul meg mindez a gyakorlatban? A sorozat záró részében az újbank konkrét termékeit mutatjuk be. (x)