A törvény egy másik pontja értelmében ugyanakkor átváltani csak akkor lehetne, ha a fogyasztó megkapta (átvette) a kiértesítést és attól a határidőtől kezdve eltelt 30 nap. Így viszont olyan hiteleket kell a törvény egyik pontja szerint átváltani, amelyeket a törvény egy másik pontja szerint nem lehetne.
Mikor okoz ez gondot?
Az ügyvédi iroda munkatársai szerint az elszámolási képlet hibáit aligha tudják majd az ügyfelek vitatni, így az MNB által ellenőrzött rendszereket üzemeltető bankokkal szembeni ilyen panaszoknál a bíróságok sem tudnak mást tenni, minthogy elfogadják a jegybank ítéletét a rendszerről. Azt ugyanakkor a jövőben is vitathatják az ügyfelek, ha a bank nem számolt el velük, pedig jogosultak lettek volna rá, illetve akkor, ha a bank által közölt számítási adatokban hiba van. A beszélgetésen elhangzott, hogy a Pénzügyi Békéltető Testületnél úgy számolnak, hogy a mintegy 1,8 millió elszámolás 10 százalékát panaszolják meg az ügyfelek. |
Ez azokban az esetekben okoz komoly gondot, akik úgy döntenek, hogy devizában maradnának – és megfelelnek a feltételeknek. Ebben a helyzetben egyszerűen nem érthető a helyzet, hiszen a kötelező forintosítás után lényegében szabályozatlan, hogy alakítható vissza újra deviza(alapúvá) a hitel. Bár jogilag elfogadható lenne ez a megoldás, de informatikailag teljesíthetetlen.
A bankok ezért vélhetően úgy járnak el, hogy márciusban valamikor átalakítják az összes hitelt és később, a „problémás” ügyleteket kézzel visszaalakítják. Azért, hogy senki ne járjon rosszul, a bankok a májusban esedékes első kisebb törlesztőrészlet kiszámításakor (amely időpont a határidők miatt újfent problémás) alacsonyabb törlesztést állítanak be, mivel a jogszabály azt lehetőségként biztosítja számukra, hogy a későbbiekben még elszámoljon.
Tovább is van, mondjam még?
Ugyancsak problémás az ügyvédi iroda szerint, hogy a törvény értelmében az ügyfelekkel szemben csak a fix árfolyam alkalmazásával számolhatnak el a bankok január elsejétől. Ez ott okozhat gondot, hogy a deviza(alapú) hiteleiket eddig euróban törlesztő ügyfelek az elszámolási levelekben 308,97 forintos árfolyammal találkoznak, amely magasabb, mint a jelenlegi piaci árfolyam. Ők vélhetően – ha esélyük van rá – élnének a piaci árfolyam történő végtörlesztés lehetőségével, a törvény értelmében azonban erre nincs lehetőségük. A jogalkotó vélhetően úgy számolt, hogy mindenki jobban jár az elszámolással és a forintosítással, de ez így most visszájára sült el.
Az iroda képviselői szerint az ügyfelek tájékoztatása is problémás: a törvényben és a rendeletekben meghatározott feltételek szerint az elszámolási számítások mellett – amelyeket a jegybank bemutatott – az ügyfélnek minden olyan részletről tájékoztatást kell kapnia, ami módosult. E tekintetben pedig további gondot okozhat, hogy a változásokról érthetően kell tájékoztatást nyújtani. Nagy kérdés, hogy ezt a feltételt kielégíti-e az, ha a bank azt írja az ügyfélnek – mondjuk 2 oldalas listában -, hogy az Általános Szerződési Feltételek melyik pontjai változtak. E tekintetben a praktikus megoldás a teljes ÁSZF kiküldése lenne – ekkor azonban a nagy borítékból csomag lehet, amit az ügyfélnek postázni kell.