Istvanovics Éva |
Fontos, hogy az érintettek tisztában legyenek az elszámolás menetével – mondta Istvanovics Éva, bank és tőkepiaci szakjogász ügyvéd a Privátbankárnak. Először ugyanis az adósnak van teendője: ha változott a lakcíme, azt be kell jelentenie a banknál és bizonyos esetekben magának kell kérnie az elszámolást. Mindenkinek érdemes tehát ellenőrizni, hogy a szerződésen szereplő cím megfelel-e a valóságnak. Nem árt emellett a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségekkel tisztában lenni.
Mi a menetrend?
Úgy gondolom, hogy sok panaszra lehet számítani – mondta az ügyvéd. Annak ellenére, hogy az elszámolásra és az erről szóló értesítésről nagyon precíz előírások szerint zajlik, de így is sok panasz, kifogás. A bankoknak erre is fel kell készülniük, hiába törekednek minél körültekintőbb tájékoztatására.
Ha az ügyfél a kézhez kapott elszámolást vitatja, a kézbesítéstől számított 30 napon belül kell ezt jeleznie (akadályoztatás esetén is legfeljebb 90 nap). Ezek azért is fontos dátumok, mert jogvesztő a hatályuk. Amennyiben nem tesz panaszt az ügyfél a banknál az elszámolás miatt, úgy kell tekinteni, hogy az elszámolást elfogadta, azt később már nem kifogásolhatja.
Ha panaszt nyújt be az ügyfél, a további jogorvoslati eljárás lehetősége csak a panasz bank általi elutasítása után nyílik meg. Csak az elutasítás esetén van lehetőség a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulni és csak ennek kedvezőtlen határozata ellen lehet a bírósághoz fordulni. Fontos tehát, hogy az adós értesüljön az elszámolás megtörténtéről.
Ha nem érkezik meg a levél
Ha nem kapta meg a személyre szóló értesítést figyelni kell a bank honlapját, vagy be kell menni a bankfiókba, mert az elszámolás lezárását követően, ha a pénzügyi intézmény valamennyi érintett fogyasztó részére elküldte az elszámolást ennek tényét a bankfiókban hirdetményi úton és internetes honlapján is közzéteszi. A panaszt még ez után is be lehet nyújtani.
A panaszt kizárólag írásban lehet előterjeszteni. Elfogadó vagy elutasító választ 60 napon belül várhatunk. Innen beszűkülnek a lehetőségek, mert a jogvita továbbvitelének lehetőségét korlátozza a törvény.
Mi jöhet ezután?
A panasz elutasítása miatt 30 napon belül lehet a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulni (akadályoztatás esetén maximum 6 hónapon belül). Fontos korlátozás azonban, hogy csak akkor lehet a testület elé vinni az ügyet, ha az elszámolás helytelen adatot, számítási hibát tartalmaz, vagy ha a panaszt a bank arra hivatkozva utasította el, hogy késve nyújtották be vagy akkor, ha a bank nem teljesítette az elszámolási kötelezettségét – mondta az ügyvéd.
A kérelemben az adósnak be kell mutatni a helytelen adatot, a számítási hibát és fel kell tárnia annak okát is, meg kell tudni indokolni, miért nem volt elkésett a panasz és milyen alapon állt fenn a hitelintézet elszámolási kötelezettsége továbbá mellékelni kell az okirati bizonyítékokat. Ehhez segítséget nyújt, hogy a bank az ügyfél kérésére 5 napon belül köteles megadni az elszámolás részletes levezetését. Mindez az adóstól komoly felkészülést igényel.
Mit csinál a Pénzügyi Békéltető Testület?
A Pénzügyi Békéltető Testület az eljárásának lefolytatása után vagy egyezséget hoz létre vagy az elszámolással és a forintosítással összefüggő esetekben kötelező határozatot hoz. Általában a békéltető testületek, mint a vitarendezés alternatív, a bíróságon kívüli fórumai az általános szabályok szerint csak ajánlást fogalmaznak meg, amit aztán a felek vagy megfogadnak és végrehajtanak, vagy nem. Kötelezést csak alávetés esetén tartalmaz a határozat. Jelen esetben nincs kibúvó a határozat alól, a benne foglaltakat akkor is végre kell hajtani, ha nem tett alávetési nyilatkozatot a bank.
A Pénzügyi Békéltető Testület döntése ellen polgári nemperes eljárásban van lehetőség további jogorvoslatot kérni. A törvény tehát a közvetlen bírósági igényérvényesítés lehetőségét ily módon kizárja, a forintosítás és az elszámolás lebonyolítása miatt a bírósághoz fordulni csak a banki panaszkezelési eljárás és a PBT kötelező igénybe vétele esetén van lehetőség. Természetesen más jogvitás esetben nyitva áll a rendes bírói út – mondta Istvanovics Éva. Emellett nyitva áll még az MNB rendes panaszügyi eljárása is – tette hozzá.
A forint alapú és a deviza szerződések elszámolásáról a tájékoztatást 2015. augusztus 1 és szeptember 30 között kell kézhez kapni az érintett fogyasztóknak. A még folyó peres eljárásokkal érintett szerződések esetében az elszámolás időpontjai a peres eljárások befejeződéséhez igazodnak, más a szabály a végtörlesztett hitelekre, az árfolyamgáttal érintett szerződésekre és még a törvény szerint nevesített további esetekre.