Bár a bankbiztosításnak már fél évszázada megjelentek a csírái Magyarországon, igazán látványosan az elmúlt 10-15 évben fejlődött ez a biztosításértékesítési csatorna. Ekkor találkozott igazán a bankok minél teljesebb pénzügyi termékpalettára vonatkozó törekvése a biztosítók költséghatékonyságot célzó, ám egyben az alapos ügyfélkiszolgálást sem nélkülöző formák iránti igényével. A sikerhez persze mindezen kívül az is kellett, hogy az ügyfelek is megszeressék a biztosításkötésnek ezt a lehetőségét. Hamar meg is szerették, mivel a bankbiztosítás számos előnyt is biztosít számukra.
Egy modell, amivel mindenki nyer
Egyfelől roppant kényelmes egy olyan helyen megkötnünk a biztosítást, ahol egyéb pénzügyeinket már korábban is végeztük. Ismerjük a tanácsadót, így mind az ő személye, mind a bank felé már eleve rendelkezünk azzal a bizalommal, ami a biztosításkötésnek is fontos feltétele.
Legalább ennyit számít az, hogy a tanácsadó is jól ismer már bennünket, kockázatérzékenységünket, befektetési ismereteinket, emiatt mélyebb, sokkal személyesebb, egyedi kiszolgálást kaphatunk, mint más csatornákon.
Ám költségoldalon sem járunk rosszul a bankfiókban: egyrészt ma már komoly keresztkedvezményeket vehetünk igénybe, ha pénzügyi termékeinket ugyanott biztosítási termékekkel is kombináljuk. Másrészt a bankfiók eleve a biztosítási piac legolcsóbb személyes értékesítési csatornája, hiszen a kiterjedt, sok ügyfelet és a képzett tanácsadókat alkalmazó hálózatot a bank működteti. E költségmegtakarítás előnyeit pedig az alacsonyabb díjakon keresztül a mi pénztárcánk is megérzi.
De a bankok sem járnak rosszul ezzel az új szolgáltatási területtel: így egyrészt eleget tudnak tenni annak az igénynek, hogy az ügyfelek minél teljesebb pénzügyi kiszolgálást kapjanak a fiókokban, másrészt ma már a bankfiókokban kötött szerződések is érezhető bevételt jelentenek a bankoknak.
Emellett nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a bankok rengeteget vettek át a biztosítói értékesítési gyakorlatból. Korábban megvárták, hogy az ügyfél maga sétáljon be a bankfiókba és ott találkozzon szembe a kínált lehetőségekkel. Azóta szinte kivétel nélkül maguk keresnek meg bennünket az ajánlataikkal, legtöbbször figyelembe véve a személyes kapcsolatfelvételek során megismert igényeinket is.
Ez tehát tipikusan egy olyan terület, amely minden érintett szereplőnek előnyös. Így aztán nem csoda, hogy mára már a megkötött összes hazai biztosítás közel 40 százaléka bankfiókban születik meg (ide sorolom a takarékszövetkezeti és a postai értékesítést is).
A biztosítói és banki elképzelések persze nem minden esetben esnek pontosan egybe, ezért a piacon egyaránt találunk kiválóan, és kevésbé hatékonyan működő bankbiztosítási modellt is. Ebből a szempontból mintaértékűnek érzem az Erste Biztosító és az Erste Bank együttműködését. Kevesen tudják, hogy a két szervezet külön tulajdonosokkal rendelkezik: bár az Erste Biztosító eredetileg az Erste Bank üzletágaként alakult meg, és ezt vásárolta meg (velünk egy időben még öt másik országban is) a Vienna Insurance Group (VIG), amely a hazai piacon az UNION Biztosítónak, illetve a Vienna Life Biztosítónak is a tulajdonosa. A VIG Kelet-Közép-Európa vezető biztosítótársaságaként rengeteg szakmai értékkel járult hozzá az elmúlt hét év fejlődéséhez. Az adásvétel után sem lett lazább a bank és a biztosító kapcsolata: hosszú távú stratégiai szerződés keretében zajlik tovább a szoros együttműködés. |
Szélesedő paletta és -kereslet
A kedvező tapasztalatok hatására a bankbiztosítási termék- és ügyfélkör folyamatosan bővül. Még ma is az életbiztosítások vannak túlsúlyban, és magánügyfelek kötik a legtöbb szerződést. Egyre több azonban az utasbiztosítás is, és a nem-életbiztosítási termékek közül a lakásbiztosítások is szép növekedést mutatnak – párhuzamosan a lakáshitelezés újbóli felfutásával. De ma már a kisvállalkozási számlavezetéshez kapcsolódóan a kisebb-nagyobb cégek is megtalálják a nekik szóló különféle vállalkozói biztosításokat.
Szegmens-ajánlatok jönnek
A bankbiztosítási piacon a kínálat számos irányba tud még továbbfejlődni. Egyrészt termékfejlesztési oldalon már most is vannak nagyon pozitív példák arra, hogyan lehet elérni célzott termékekkel is a fióklátogató ügyfeleket. Az Erste temetkezési biztosítása például pontosan azt az 50 feletti korosztályt célozza meg, amely előtérbe helyezi a személyes banki kapcsolatokat. Ilyen, speciálisan erre a csatornára fejlesztett termékekkel már a közeli jövőben is egyre gyakrabban találkozhatunk majd.
Különösen az úgynevezett prémium szegmens ügyfelei számíthatnak arra, hogy egyre több speciális termékkel egészíthetik ki meglévő pénzügyi portfoliójukat. Körükben már most is jó keresletnek örvendenek a folyamatos díjas termékek csakúgy, mint például az egészségbiztosítási termékek.
A bankbiztosítás fejlődésének ütemét és irányát látva jó esélyt látok rá, hogy 4-5 éven belül a biztosítások többségét (50+ százalék) már pénzintézeti értékesítés keretében kötik majd meg.