10p
A magas sokkellenálló-képességhez megfelelő jövedelmezőség kell - ugyanakkor az elmúlt hetek lépései, s a kilátásba helyezett további intézkedések arra utalnak, hogy a jegybank árszabályozásra és a banki termékek egységesítésére készül. Ha a költségcsökkentési verseny fúzióra kényszeríti a nagybankokat, mi lesz a kicsikkel? Hányan maradnak talpon a végén?

Emlékeznek még? „Van aki azért jön hozzánk, mert van pénze... Van aki azért, mert nincs pénze...” Igen, az OTP, akkori nevén az Országos Takarékpénztár hirdetése volt. Nem kellett mással harcolnia, így nyugodtan lehetett a reklám utolsó mondata az, hogy: „Vannak akik még nem jöttel el hozzánk – nekik készítettük ezt a filmet.” Mert nem volt alternatíva.

Az elmúlt hetek híreit látva egyre jobban felötlik bizony ez a kép a magyar bankrendszer jövőképével kapcsolatban.

Mint írtuk, a Pénzügyi Stabilitási Tanács (PST) elfogadta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) új, 2019-ig szóló ötéves felügyeleti stratégiáját, amelyben leghangsúlyosabban a fogyasztóvédelmi szerep felértékelődése köszön vissza. Az érvek ésszerűek: a válság világszerte bebizonyította, hogy a pénz- és tőkepiac önszabályozó mechanizmusai nem elégségesek, erős felügyeletre és szabályozásra van szükség. Ezt szolgálta a felügyelet jegybankba olvasztása, amely így mind a makroprudenciális - rendszerszintű -, mind a mikroprudenciális - intézményi szintű - kockázatokat képes nagyon korán felismerni és idejében kezelni is.

Bevált gyakorlat

A helyzetértékelés kiváló és az adott válasz is ésszerű, sőt kívánatosnak mondható. E sorok írója korábban többször támadta ugyan azt, hogy ugyanazon intézményen belül vannak a prudenciális és a fogyasztóvédelmi feladatok – a felügyeletnek a prudenciális sapkát felvéve elvben örülnie kellene, ha az intézményrendszer stabilitását (saját nyereségességüket) úgy biztosítják az intézmények, hogy a rendelkezésre álló jogszabályokban foglaltakat betartva elmennek a határig, miközben ugyanezen felügyeletnek a fogyasztóvédelmi sapkát viselve le kellene dorongolnia a szolgáltatókat, amelyek csak a szabályokat és nem azok szellemét tartják be.

Ugyanakkor el kell ismerni, hogy a felügyeleti munka az elmúlt években – a hangsúlyváltást elsőként elhatározó utolsó PSZÁF-vezető, Szász Károly által irányított időszakban – jól mutatta, hogy a két feladat jól összeegyeztethető. A mostani felügyeleti stratégiával megerősített fogyasztóvédelmi fókusz rendkívül hasznos lehet – ha jól élnek vele.

Valódi kontroll nélkül

A problémák itt kezdődnek. Nem először írtunk már róla, hogy az MNB új, erős, hatalmi szerepénél fogva sokkal fontosabb szereplővé vált a piacon, amely rendkívüli felelősséget kíván meg a szervezettől. Merthogy ma már élet- és halál ura lett a piacon: a felügyeleti szerep mellett ő maga a szabályozói hatóság, sőt a szanálásokról is ő dönt lényegében egyszemélyben. Természetesen van külső kontroll: minden esetben lehet bírósághoz fordulni, ám – ismerjük el – a hazai bírósági gyakorlat nincs felkészülve arra, hogy pénzügyi jogban szakavatott döntéseket hozzon.

Maga Wellmann György, a mostani devizahiteles szabályozást megalapozó jogegységi döntést hozó Kúria Polgári Kollégiumának vezetője tartotta fontosnak elmondani azt, hogy a bírók – jogászok. Ők nem tudnak és nem is akarnak elmélyülni közgazdasági és banküzemtani kérdésekben, épp ezért döntésükkel az arra hívatottakra bízzák, hogy döntsenek olyan kérdésben például, hogy az egyoldalú kamatemelések kapcsán lehet-e olyan tény, amely kapcsán a bank kamatemeléshez kapcsolatos joga megáll. A törvényhozók – politikusok. Ők ezért a bíróság által diktált tételeket átültetik a jogszabályokba. Ahol a kérdés megfordul az a felügyelet, az MNB: nekik kellene mind a bíróságoknak, mind a törvényhozóknak segítséget, mankót nyújtani. Elmondani például, hogy a forinthitelek esetében – bár a Kúria által támasztott 7 feltétel közül egyiken biztos elbukna - bizony meg kell állnia azoknak a kamatemeléseknek, amelyek azért történtek például, hogy a jegybanki alapkamat a 2005. szeptember 6 százalékról 2008 októberére 11,5 százalékra szaladt, vagy például a 2010. április 5,25 százalék helyett 2011. decemberére 7 százalékon állt a mutató. (Ettől függetlenül kell és lehet intézkedéseket, sőt akár szabályt hozni arra, hogy a jövőben a lakossági oldalon is a benchmark-alapú árazás legyen kötelező minden hitelterméknél.)

De vissza egy kicsit az alapkérdéshez. Windisch László, az MNB felügyeleti feladatokért felelős alelnöke szerint azt szeretnék, ha egy stabil, nagyon prudensen működő, magas sokkellenálló-képességgel rendelkező szektort felügyelnének, amely visszaszerzi és töretlenül élvezi a közbizalmat, hozzá tud járulni a fenntartható gazdasági növekedéshez és egészséges versenyben, átlátható és összehasonlítható szolgáltatásokon keresztül képes ellátni a feladatát. Az alelnök szerint ezen felül hasonlóképpen fontos cél a felügyelt pénzügyi intézmények fizetőképességének fenntartása is, ám ezt csak annak fényében érzi szükségesnek, hogy a szektor semmilyen körülmények között ne igényeljen állami segítséget, az adófizetők pénzének felhasználását. Korábbi cikkünkben jeleztük, hogy a problémát az jelenti, hogy a szektor nem üzleti alapon született döntések miatt évek óta jelentős veszteségeket halmoz fel, ugyanakkor az is tény, hogy ennek ellenére – hacsak a súlyosan veszteséges MKB Bank megvásárlását nem tekintjük (nem tekinthetjük) annak -, akkor a hazai bankrendszer problémáinak kezelése (beleértve a szabályozói gyengeségekből fakadó takarékszövetkezeti csődöket is) egyetlen forint közpénzbe sem került. A prudenciális felügyeletnek ugyanakkor feladata, hogy felhívja a figyelmet a rendszerszintű kockázatokra is.

Mi a jegybank jövőképe a bankszektorról?

A magas sokkellenálló-képességhez megfelelő jövedelmezőség kell – az MNB saját tanulmánya 10-12 százalékos tőkearányos nyereséget tekint középtávon ésszerűnek. Ha ennek megvalósulása irányából tekintünk az elmúlt hetek híreire, akkor kezd leginkább feszíteni a kérdés: milyen bankrendszer mellett képzeli el ezt a jegybank?

"A bankrendszer fenntartható jövedelmezőség nélkül nem tud hosszú távon stabilan működni, a prudens bank a költségeket bevételekkel fedezi, ha a tőkét nem akarja elégetni. Elégedett ügyfelek nélkül azonban hosszú távon nincs jövedelmezőség, s így stabilan működő pénzügyi közvetítő rendszer" – mondta Windisch László, s ezzel a véleménnyel nehéz vitatkozni. Ugyanakkor az elmúlt hetek lépései, s a kilátásba helyezett további intézkedések arra utalnak, hogy a jegybank árszabályozásra készül. A korábbi banki díjemelések átvizsgálása során meghozott döntéseit, a komoly bírságokat a jegybanki alelnök üzenetértékűnek és visszatartó erejűnek jellemezte. Elmondása szerint az MNB termékszintig akar lemenni az elemzésekkel mind pénzügyi fogyasztóvédelmi, mind prudenciális szempontból.

Házon belül a megoldás

Windisch szerint egészséges verseny akkor alakul ki, ha az ügyfél össze tudja hasonlítani a különböző termékeket. Az MNB segítséget kíván nyújtani ahhoz, hogy az ügyfelek számára átlátható legyen a szolgáltatások költsége, könnyen össze tudják hasonlítani a számlacsomagok, pénzforgalmi szolgáltatások árazását – mondta az alelnök.

A javaslat üdvözlendő, ám nyitott kapukat dönget: maga az MNB honlapján is elérhető a számlaösszehasonlító program, s ha ez nem lenne elég - a korábban a kgfb-piacon látott áttörést lekopírozva – egyre több online hitelközvetítő ügynök-alkusz (Bankráció, Bankmonitor, Netrisk stb.) is lehetővé tesz paraméterek alapján történő összehasonlítást.

Hogy itt másról is lehet szó, az leginkább Nagy Mártonnak, az MNB ügyvezető igazgatójának a szavaiból következtethető ki. Nyilatkozatai szerint az MNB-nek az a célja, hogy könnyen áttekinthető számlacsomagok kialakítására és ezzel kapcsolatos adatszolgáltatásra ösztönözze a bankokat. „Első lépésben meghatározzuk a tipikus számlacsomagokat, majd ezekről árstatisztikát, illetve díjadatokat gyűjtünk” – mondta Nagy. A végső cél Nagy szerint az, hogy minden bank rendelkezzen 5-6 tipikus számlacsomaggal, amelyet könnyen össze tud hasonlítani egymással az átlagos ügyfél, és ki tudja választani a számára legmegfelelőbbet.

Ez nagyfokú sematizálást jelenthet a piacon, amely alapján nehézzé válik a banki innováció, ráadásul az egységes termékek esetében egyetlen lehetőség a versenyre a díjak csökkentése. Furcsa lehet ezzel érvelni, de a díjak minimalizálása csak egy bizonyos szintig lehet ügyfélérdek, hiszen – maradva az előző mondatnál – a jövőben a speciális ügyféligények kielégítésére nem, vagy csak sokkal magasabb díj mellett lesz hajlandó a bankszektor, amely révén a fogyasztó többet veszít a vámon (a külön kérés díján), mint amit nyer a réven (az olcsó számlacsomagon).

Akaratérvényesítés

De még ezzel sem lenne baj. A gond ott kezdődik, ha a felügyeleti feladatokat ellátó MNB – élve szabályozó jogkörével – a fejébe vett változásokat tűzön-vízen keresztülviszi. Márpedig az ügyvezető igazgató egyértelműsítette: ha nem megy cukorral, ők bizony a korbácsot is használni fogják - ha nem sikerül zöldágra vergődni a bankokkal, illetve a verseny nem kényszeríti ki az összehasonlítható számlacsomagokat, szolgáltatásokat, úgy elgondolkoznak azon, hogy a törvényalkotóknál jogszabály-módosítást kezdeményezzenek a cél elérése érdekében.

Elveszett verseny

A probléma ott folytatódik, hogy ha sematizáljuk a világot, elveszik a verseny. Maga Nagy Márton a Gazdasági Rádióban ezt a folyamatot úgy ábrázolta, hogyha a bankok a beszabályozott kamatokon nem tudnak „nyerni” és a későbbiekben a díjakon és jutalékokon sem „nyerészkedhetnek”, akkor bizony költségeket kell csökkenteniük.

Most ne ragadjunk le ott, hogy a jegybanki számok szerint a bankok a mérlegfőösszeg-csökkenéssel párhuzamosan folyamatos költségcsökkentésben vannak – 2009-hez képest az idén az I. negyedévben 16,7 százalékkal csökkent a mérlegfőösszeg és 16,3 százalékkal a bankok igazgatási költsége, míg 2011-hez képest 8,1 és 4,8 százalékos volt a visszalépés. Mindezt úgy, hogy a bankok folyamatosan bíznak abban, hogy elindul az üzlet, ezért az állományi létszám lassabban csökkent. Persze ez akkor újabb költségcsökkentési lehetőség, de nem feledhető, hogy a magyar gazdaságban unikumnak számít ez a szektor – itt ugyanis mindenki teljes bérre van bejelentve.

De vissza az ügyvezető igazgató gondolatmenetéhez. Ha költségcsökkentésre kényszerülnek, akkor már nem kell egy főtérre 5-4-3 bankfiók. Nagy Márton szerint a költség-nyomás miatt előtérbe kerülnek a fúziók, s középtávon nem lesz ennyi nagybank Magyarországon. A kérdés már csak az, hogy ha egy nagybank nem tud majd megélni a kamat- és díjoldalon szabályozott piacon, milyen élet vár a kisbankokra, akikre üzemméretük nyomán a szükséges fejlesztések (informatikai, bankbiztonság, stb.) fajlagosan nagyobb terheket rónak?

Ha pedig ezt végiggondoljuk, egyes, meglehet, végletekig kisarkított szcenáriókban úgy láthatjuk, hogy talán már nem vagyunk túl messze a kiinduló reklámtól. Tessék választani…

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Leolvadtak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 16:26
Szerény csökkenéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Pénzügyi szektor Fontos változás jön az OTP fintech cégénél
Herman Bernadett | 2025. július 1. 12:50
Július 1-től SimplePay Zrt. néven folytatja a működést a fizetési megoldásokat fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil Kft. Mostantól SimplePay márkanév alatt egységesítik a vállalkozásoknak kínált digitális fizetési megoldásokat.
Pénzügyi szektor Új korszak indul a bankolásban, minden bankszámlás érintett
Herman Bernadett | 2025. július 1. 12:41
Elindult a Központi Visszaélésszűrő Rendszer (KVR) működésének első szakasza, amely a legkorszerűbb technológiát felhasználva, a másodperc tört része alatt képes felismerni a banki utalásokat célzó csalásokat. A nemzetközi szinten is egyedülálló rendszer része a jegybank „öt csapás” intézkedéssorozatának, amelyet Varga Mihály jegybankelnök jelentett be június elején.
Pénzügyi szektor Meghosszabbították a kamatstopot, de szükség van rá?
Herman Bernadett | 2025. június 30. 20:14
Marad az év végéig a kamatstop. A kormány 300 ezer megmenekített családról beszél, a valóságban ennek a tizede sem szorul rá az intézkedésre. Az immár több száz milliárd forintos, nagyrészt fölösleges adósmentés összegét hasznosabban is el lehetne költeni – erről is beszélt főmunkatársunk, Herman Bernadett a Trend FM héfői adásában. 
Pénzügyi szektor Az amerikai GDP a vártnál is jobban csökkent az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 16:21
Az idei első negyedévben az eddig becsültnél jelentősebben, 0,5 százalékkal csökkent évesítve az Egyesült Államok hazai összterméke (GDP) a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai hivatala, a Bureau of Economic Analysis csütörtökön ismertetett végleges adata szerint.
Pénzügyi szektor Új adószabályok jönnek – ezeket érdemes tudni
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:21
A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett új adócsomag. A jogszabály számos, eddig veszélyhelyzeti rendeletben szabályozott előírást emelt törvényi szintre, és több ponton is módosította a már érvényben lévő adózási és számviteli szabályokat. Szakértő foglalja össze a legfontosabb változásokat.
Pénzügyi szektor Különleges engedélyt adtak a világ legrégebbi bankjának
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 16:04
Az Európai Központi Bank (EKB) feltételekkel ugyan, de engedélyezte az olasz Monte dei Paschi di Siena (MPS), a világ legrégebbi, ma is működő, 1472-ben alapított bankjának azt a tervét, hogy fölvásárolja nagyobbik versenytársát, az 1946-ban alapított Mediobanca Banca di Credito Finanziario pénzintézetet.
Pénzügyi szektor Nagy bejelentésekre készül a Hungarikum Alkusz
Herman Bernadett | 2025. június 25. 15:02
Felvásárlások, tőzsdére lépés, a közvetítői szakma presztízsének javítása, szabályozókkal való együttműködés az extraprofitadó jövőbeli helyzetéről – Keszthelyi Erik, a Hungarikum Alkusz elnök-vezérigazgatója komoly célokat tűzött ki maga elé. Az extraprofitadót kivezetné 2027-től, mert a szektorban és a biztosítókban bizonytalanság van, ami visszaveti az iparágban a fejlesztéseket. 
Pénzügyi szektor Tovább erősödik a rendkívüli összefogás: az Allianz Hungária is csatlakozott
Natív tartalom | 2025. június 24. 16:40
Egyre több hazai biztosító ismeri fel azt, hogy a jövő biztosítási szakembereinek képzése nemcsak egy vállalat belső érdeke, hanem az egész szektor versenyképességének záloga és közös felelőssége. Az Allianz Hungária csatlakozásával már öt meghatározó piaci szereplő sorakozott fel a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) átfogó, felsőfokú képzési programja mellé. A kezdeményezés célja nem kevesebb, mint a magyar biztosítási kultúra színvonalának érdemi emelése, a szakma presztízsének visszaépítése, és egy olyan tanácsadói utánpótlás biztosítása, amely képes érdemben válaszolni a jövő ügyféligényeire.
Pénzügyi szektor Global Capital: ismét Magyarország a régió legjobb kötvénykibocsátója
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 16:07
A januári 2,5 milliárd eurós kötvénykibocsátással összefüggésben az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK) munkáját két szakmai díjjal ismerte el a Global Capital nemzetközi pénzügyi szaklap – tájékoztatta az MTI-t az ÁKK csütörtökön.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG