7p
Idén 46 millió forintot ajánl fel a MagNet Bank olyan szervezeteknek, amelyek valamilyen a társadalom szempontjából fontos munkát végeznek. A bank ügyfelei június 25-ig dönthetnek arról, hogy melyik társadalmi szervezet, mennyi pénzt kapjon. Ennek kapcsán Erős Barbarát, a MagNet Bank Civil és Közösségi kapcsolatok terület vezetőjét kérdeztük a Közösségi Adományozási Programról (KAP), a jövőbeli terveikről, a közösségiségről, és a társadalmi szervezetekről.
Fotó: Civilizáció/Pethe Attila

Még egy hétig tart a Közösségi Adományozási Program (KAP) 2018 rendelkezési időszaka, amelynek keretében immár kilencedik alkalommal dönthet 46.675.733 forintról a bank 39.103 ügyfele 61 közhasznú társadalmi szervezet javára. A Közösségi Adományozási Program célja aktívan felelősséget vállalni a civil ügyekért, és mozgósítani az ügyfeleket is ezen a téren. Ennek érdekében a bank tulajdonosi köre minden évben lemond az adózott eredmény 10%-áról, majd feljogosítja az ügyfeleket, hogy ezzel segítsék a programban résztvevő társadalmi szervezeteket. Így az ügyfelek a bank profitjából támogathatják a nekik fontos ügyeket.

Erős Barbara, a MagNet Bank Civil és
Közösségi kapcsolatok terület vezetője

A KAP a mostani pályázási szakaszban változtatásokon ment keresztül – mondta Erős Barbara. A program fő célja a közösségépítés és ehhez igazítottuk és igyekszünk minél inkább igazítani a jövőben a pályázati kiírásokat. Ez jó eszköz arra, hogy ösztönözzük, terelgessük a szervezeteket. A közösségépítés persze nagyon tág fogalom, sok mindent jelenthet, de mi azt értjük alatta, hogy a különböző szektorok szereplői közös felelősségvállalással, a társadalmi hatást szem előtt tartva tudjanak együttműködni és részt venni a bank, illetve szélesebb értelemben a magyar társadalom életében. Szakmai eseményeinken elsősorban a cégek és társadalmi szervezetek együttműködésére számítunk, de a KAP-ban kiemelkedően fontos, hogy a lakossági ügyfelek is a közösség részének érezzék magukat. Ezért azokat is próbáljuk rábeszélni, hogy válasszanak szervezetet, akik kisösszegű felajánlást tudnak csak tenni (mivel rajtuk kevés profitja volt a banknak) és úgy érzik, semmi értelme ekkora összegről rendelkezni. Ugyanakkor minden apró adomány számít, összeadódva jelentős támogatás jön így létre és a filozófia, továbbá a gesztus miatt is fontos ez – mondta a bank szakértője.

Lökés a civileknek

Ami a konkrét változásokat illeti, a program már nem csak civilszervezeteknek szól, hanem társadalmi vállalkozásoknak, nonprofit gazdasági társaságoknak és szociális szövetkezetnek is. A MagNet Bank ezeket a szervezeteket találóan társadalmi szervezeteknek nevezte el.  A pályázatok során a társadalmi hatás az igazán fontos – mondta a MagNet Bank Civil és Közösségi kapcsolatok terület vezetője. Részben a változások, részben a jobb átláthatóság jegyében idén először a bank egy felkészítő, eligazító napot szervezett a társadalmi szervezeteknek, amin több mint száz szervezet vett részt. Idén 260 szervezet pályázott, ebből a bank 61 szervezetet választott ki úgy, hogy külsős szakértők pontozták a pályázatokat, így kijött egy sorrend, amit még egy zsűri megvitatott, és ők alakították ki a végleges listát.

Változtak a kiválasztási kritériumok is – mondta a szakértő. A hangsúly átkerült olyan aspektusokra, amelyek esetében hiányosságot látunk a civil szférában. Ez elsősorban az együttműködés és a tudásmegosztás hiánya a szervezetek között és a gyenge kommunikáció. Úgy látom húsz éves tapasztalatom alapján, hogy a szervezeti munkatársaknak nincs ilyen tevékenységekhez idejük vagy szakértelmük; ki vannak égve, nem használják jól a közösségi médiát, nem építenek ki egy támogatói kört, még mindig pályázatfüggőek, nincs pénzügyi fenntarthatósági elképzelésük. A jó kommunikáció pont ezekhez járulna hozzá. Fontos lenne, hogy ismertebbé tegyék az eredményeiket, de hatást mérni nagyon kevesen tudnak, sem a tudás, sem a forrás nincs meg ehhez – mondta Erős Barbara. Ezért mi olyan projekteket, ötleteket, működési módokat szeretnénk támogatni, amelyek a közösségiséget előtérbe helyezik, mert az magába foglalja már a kommunikációt, az együttműködést – tette hozzá – és mindez pedig a fenntarthatóságukat segíti. Szempontjaink a kiírásban is szerepeltek és ezeket pontozták a szakértők is – mondta Erős Barbara.

A társadalmi szervezeteknek fenntarthatóságra van szüksége, és ennek érdekében egyre több forrást kénytelenek bevonni, hiszen a pályázati pénzek egyre csökkenek. Nagyon kevés szervezet tud saját profitot termelni, igaz, hogy fundraisingelni, azaz magánadományt gyűjteni egyre többen, egyre jobban tudnak. Azonban így is egyre fontosabb szerepe lesz a céges adományoknak. Ezért szeretnénk a cégekkel összehozni a szervezeteket. De ez egy hosszútávú terv, nem egy üzleti reggelin fog ez megtörténni – mondta Erős Barbara. A jövő évi KAP kiírás hangsúlyát még erősebben szeretnénk eltolni az együttműködés és a tudásmegosztás felé. Olyasmire gondolok, hogy a pályázókat minél konkrétabb együttműködésre ösztönözzük, vagyis az olyan pályázatokat értékelnénk a legpozitívabban, ahol egyértelmű, hogy több szervezet involvált egy projektben, kezdeményezésben – tette hozzá.

Mindezek mellett figyelünk arra is, hogy a listánkon mindenféle szervezet legyen. Színes a paletta a szervezetek tevékenységét illetően is, szakterületileg és méretben is. Ez utóbbi azért fontos nekünk, mert úgy véljük, hogy a nagy szervezetek, akik tapasztaltabbak, tudják a közepeseket és a kicsiket magukkal felfelé „húzni”. A kisszervezeteket mentorálással igyekszünk fejleszteni, nekik nem is kell, és nem is akarnak nagyot ugrani, de a középmezőnyt jól helyzetbe lehet hozni ezzel a programmal.

Beteg gyerekek és kidobott kutyák

Ami nem változott, az a hat terület (Egészségmegőrzés és sport, Esélyegyenlőség, Gyógyítás, Környezetvédelem, Kultúra, Oktatás-nevelés), amibe pályázni lehet. Ezek jól lefedik a szervezetek tevékenységét. A legnépszerűbb terület idén is a gyógyítás, főleg a beteg gyerekek és a kutyamenhelyek támogatása – mondta Erős Barbara. Ezért is van egy limit; egy szervezet maximum egymillió forintot kaphat, így nem csak a nagy és ismert szervezetek kapnak támogatást. Azt figyeltük meg, hogy idén jobban szóródott a figyelem, hamar betelt most is a gyógyítás terület, de már nem annyira gyorsan, mint az eddigi években – tette hozzá.

Fontos lenne, hogy a szervezetek tudják mérni és kommunikálni a saját tevékenységüket annak érdekében, hogy a magányszemélyeknek, a támogató cégeknek és fejlesztőknek meg tudják mutatni, hogy mit is csinálnak. A komoly CSR programmal rendelkező cégek – ahogy a MagNet Bank is – már nem támogatottakat, hanem partnereket keresnek – magyarázta a szakértő. Ez persze elég misztikus, hogy a partnerség mit is takar ez esetekben pontosan. Itt a MagNetnél dolgozva a civil oldal után most már látom céges oldalról is, ahogy a civilek és a cégek elbeszélnek egymás mellett. A szervezeteknek az esik rosszul, hogy ha egy cég támogatja őket, akkor annak ára van; vagy ügynökké kell válni és kommunikálni a cégről, vagy valamit megtenni nekik cserébe. Ők inkább szeretnének önmagában azért értékelve lenni, mert fontos társadalmi munkát végeznek. Az adományozó, a pénzügyi szemléletű hátterével pedig nem érti, hogy mi baja van a szervezeteknek, akinek ő önzetlenül adni akar. Hiszen az üzleti világban nem probléma az, hogy egymást kölcsönösen kommunikáljuk, ez a cégek között is működik – tette hozzá a szakértő.

Miért csinálja a bank?

Mi adományozóként szeretnénk bemutatni azokat a társadalmi hatásokat, amiket elérünk. Ezt akkor tudjuk megtenni, ha mérhető, hogy a bank a társadalomban az adományain keresztül hány gyerek, kutya, nő, más hátrányos helyzetű csoport, stb. helyzetén tudott pozitívan változtatni. Közösségi bankként pedig azt szeretnénk elérni, hogy a cégek is egyre inkább lássák, hogy nekik ebben szerepük van. A társadalmi szervezetekben tehát azt szeretnénk tudatosítani, hogy tudják mérni és kommunikálni a társadalmi hatásukat, mert így lesznek az adományozóknak is társadalmi hatásaik. Ezeket a hatásokat, változásokat együtt tudjuk elérni, és ez már azt jelenti, hogy közösségben vagyunk, közös felelősségünk van. A MagNet Bank tehát ezen a téren egy közvetítő szerepet szeretne betölteni; az egyik felet, vagyis a cégeket érdekeltebbé tenni, a másikat pedig bátrabbá és segíteni őket abban, hogy jobban meg tudják mutatni magukat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Az amerikai GDP a vártnál is jobban csökkent az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 16:21
Az idei első negyedévben az eddig becsültnél jelentősebben, 0,5 százalékkal csökkent évesítve az Egyesült Államok hazai összterméke (GDP) a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai hivatala, a Bureau of Economic Analysis csütörtökön ismertetett végleges adata szerint.
Pénzügyi szektor Új adószabályok jönnek – ezeket érdemes tudni
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:21
A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett új adócsomag. A jogszabály számos, eddig veszélyhelyzeti rendeletben szabályozott előírást emelt törvényi szintre, és több ponton is módosította a már érvényben lévő adózási és számviteli szabályokat. Szakértő foglalja össze a legfontosabb változásokat.
Pénzügyi szektor Különleges engedélyt adtak a világ legrégebbi bankjának
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 16:04
Az Európai Központi Bank (EKB) feltételekkel ugyan, de engedélyezte az olasz Monte dei Paschi di Siena (MPS), a világ legrégebbi, ma is működő, 1472-ben alapított bankjának azt a tervét, hogy fölvásárolja nagyobbik versenytársát, az 1946-ban alapított Mediobanca Banca di Credito Finanziario pénzintézetet.
Pénzügyi szektor Nagy bejelentésekre készül a Hungarikum Alkusz
Herman Bernadett | 2025. június 25. 15:02
Felvásárlások, tőzsdére lépés, a közvetítői szakma presztízsének javítása, szabályozókkal való együttműködés az extraprofitadó jövőbeli helyzetéről – Keszthelyi Erik, a Hungarikum Alkusz elnök-vezérigazgatója komoly célokat tűzött ki maga elé. Az extraprofitadót kivezetné 2027-től, mert a szektorban és a biztosítókban bizonytalanság van, ami visszaveti az iparágban a fejlesztéseket. 
Pénzügyi szektor Tovább erősödik a rendkívüli összefogás: az Allianz Hungária is csatlakozott
Natív tartalom | 2025. június 24. 16:40
Egyre több hazai biztosító ismeri fel azt, hogy a jövő biztosítási szakembereinek képzése nemcsak egy vállalat belső érdeke, hanem az egész szektor versenyképességének záloga és közös felelőssége. Az Allianz Hungária csatlakozásával már öt meghatározó piaci szereplő sorakozott fel a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) átfogó, felsőfokú képzési programja mellé. A kezdeményezés célja nem kevesebb, mint a magyar biztosítási kultúra színvonalának érdemi emelése, a szakma presztízsének visszaépítése, és egy olyan tanácsadói utánpótlás biztosítása, amely képes érdemben válaszolni a jövő ügyféligényeire.
Pénzügyi szektor Global Capital: ismét Magyarország a régió legjobb kötvénykibocsátója
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 16:07
A januári 2,5 milliárd eurós kötvénykibocsátással összefüggésben az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK) munkáját két szakmai díjjal ismerte el a Global Capital nemzetközi pénzügyi szaklap – tájékoztatta az MTI-t az ÁKK csütörtökön.
Pénzügyi szektor Szebb arcát mutatja a szomszédunkban az infláció
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 15:46
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előzetes becsléssel összhangban 3,0 százalék volt májusban, miután áprilisban 3,1 százalékos emelkedést jegyeztek fel – derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) végleges adataiból.
Pénzügyi szektor Semmi meglepő nem volt a Bank of England mai döntésében
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 14:12
A várakozásoknak megfelelően nem módosította 4,25 százalékos alapkamatát a Bank of England.
Pénzügyi szektor Stratégiai áttörés a magyar biztosítási piacon
Natív tartalom | 2025. június 19. 11:40
A Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. többségi tulajdont vásárolt a Callfactory holdingcégében, amely Magyarország egyik vezető Call Center szolgáltató vállalatcsoportja, és a jövőben HUNFactory néven szolgája ki meglévő és leendő ügyfeleit.
Pénzügyi szektor Óriási változás történt a bankkártyás fizetésekben Magyarországon
Herman Bernadett | 2025. június 18. 19:12
Erőlteti a kormány az ATM-ek telepítését, pedig a bankkártyások egyre kevesebb készpénzt vesznek fel. Az ügyfelek ét és félszer annyit vásárolnak már bankkártyával, mint amennyi a készpénzfelvétel összege, sőt egyre többen inkább befizetésre használják az ATM-eket. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG