7p
Idén 46 millió forintot ajánl fel a MagNet Bank olyan szervezeteknek, amelyek valamilyen a társadalom szempontjából fontos munkát végeznek. A bank ügyfelei június 25-ig dönthetnek arról, hogy melyik társadalmi szervezet, mennyi pénzt kapjon. Ennek kapcsán Erős Barbarát, a MagNet Bank Civil és Közösségi kapcsolatok terület vezetőjét kérdeztük a Közösségi Adományozási Programról (KAP), a jövőbeli terveikről, a közösségiségről, és a társadalmi szervezetekről.
Fotó: Civilizáció/Pethe Attila

Még egy hétig tart a Közösségi Adományozási Program (KAP) 2018 rendelkezési időszaka, amelynek keretében immár kilencedik alkalommal dönthet 46.675.733 forintról a bank 39.103 ügyfele 61 közhasznú társadalmi szervezet javára. A Közösségi Adományozási Program célja aktívan felelősséget vállalni a civil ügyekért, és mozgósítani az ügyfeleket is ezen a téren. Ennek érdekében a bank tulajdonosi köre minden évben lemond az adózott eredmény 10%-áról, majd feljogosítja az ügyfeleket, hogy ezzel segítsék a programban résztvevő társadalmi szervezeteket. Így az ügyfelek a bank profitjából támogathatják a nekik fontos ügyeket.

Erős Barbara, a MagNet Bank Civil és
Közösségi kapcsolatok terület vezetője

A KAP a mostani pályázási szakaszban változtatásokon ment keresztül – mondta Erős Barbara. A program fő célja a közösségépítés és ehhez igazítottuk és igyekszünk minél inkább igazítani a jövőben a pályázati kiírásokat. Ez jó eszköz arra, hogy ösztönözzük, terelgessük a szervezeteket. A közösségépítés persze nagyon tág fogalom, sok mindent jelenthet, de mi azt értjük alatta, hogy a különböző szektorok szereplői közös felelősségvállalással, a társadalmi hatást szem előtt tartva tudjanak együttműködni és részt venni a bank, illetve szélesebb értelemben a magyar társadalom életében. Szakmai eseményeinken elsősorban a cégek és társadalmi szervezetek együttműködésére számítunk, de a KAP-ban kiemelkedően fontos, hogy a lakossági ügyfelek is a közösség részének érezzék magukat. Ezért azokat is próbáljuk rábeszélni, hogy válasszanak szervezetet, akik kisösszegű felajánlást tudnak csak tenni (mivel rajtuk kevés profitja volt a banknak) és úgy érzik, semmi értelme ekkora összegről rendelkezni. Ugyanakkor minden apró adomány számít, összeadódva jelentős támogatás jön így létre és a filozófia, továbbá a gesztus miatt is fontos ez – mondta a bank szakértője.

Lökés a civileknek

Ami a konkrét változásokat illeti, a program már nem csak civilszervezeteknek szól, hanem társadalmi vállalkozásoknak, nonprofit gazdasági társaságoknak és szociális szövetkezetnek is. A MagNet Bank ezeket a szervezeteket találóan társadalmi szervezeteknek nevezte el.  A pályázatok során a társadalmi hatás az igazán fontos – mondta a MagNet Bank Civil és Közösségi kapcsolatok terület vezetője. Részben a változások, részben a jobb átláthatóság jegyében idén először a bank egy felkészítő, eligazító napot szervezett a társadalmi szervezeteknek, amin több mint száz szervezet vett részt. Idén 260 szervezet pályázott, ebből a bank 61 szervezetet választott ki úgy, hogy külsős szakértők pontozták a pályázatokat, így kijött egy sorrend, amit még egy zsűri megvitatott, és ők alakították ki a végleges listát.

Változtak a kiválasztási kritériumok is – mondta a szakértő. A hangsúly átkerült olyan aspektusokra, amelyek esetében hiányosságot látunk a civil szférában. Ez elsősorban az együttműködés és a tudásmegosztás hiánya a szervezetek között és a gyenge kommunikáció. Úgy látom húsz éves tapasztalatom alapján, hogy a szervezeti munkatársaknak nincs ilyen tevékenységekhez idejük vagy szakértelmük; ki vannak égve, nem használják jól a közösségi médiát, nem építenek ki egy támogatói kört, még mindig pályázatfüggőek, nincs pénzügyi fenntarthatósági elképzelésük. A jó kommunikáció pont ezekhez járulna hozzá. Fontos lenne, hogy ismertebbé tegyék az eredményeiket, de hatást mérni nagyon kevesen tudnak, sem a tudás, sem a forrás nincs meg ehhez – mondta Erős Barbara. Ezért mi olyan projekteket, ötleteket, működési módokat szeretnénk támogatni, amelyek a közösségiséget előtérbe helyezik, mert az magába foglalja már a kommunikációt, az együttműködést – tette hozzá – és mindez pedig a fenntarthatóságukat segíti. Szempontjaink a kiírásban is szerepeltek és ezeket pontozták a szakértők is – mondta Erős Barbara.

A társadalmi szervezeteknek fenntarthatóságra van szüksége, és ennek érdekében egyre több forrást kénytelenek bevonni, hiszen a pályázati pénzek egyre csökkenek. Nagyon kevés szervezet tud saját profitot termelni, igaz, hogy fundraisingelni, azaz magánadományt gyűjteni egyre többen, egyre jobban tudnak. Azonban így is egyre fontosabb szerepe lesz a céges adományoknak. Ezért szeretnénk a cégekkel összehozni a szervezeteket. De ez egy hosszútávú terv, nem egy üzleti reggelin fog ez megtörténni – mondta Erős Barbara. A jövő évi KAP kiírás hangsúlyát még erősebben szeretnénk eltolni az együttműködés és a tudásmegosztás felé. Olyasmire gondolok, hogy a pályázókat minél konkrétabb együttműködésre ösztönözzük, vagyis az olyan pályázatokat értékelnénk a legpozitívabban, ahol egyértelmű, hogy több szervezet involvált egy projektben, kezdeményezésben – tette hozzá.

Mindezek mellett figyelünk arra is, hogy a listánkon mindenféle szervezet legyen. Színes a paletta a szervezetek tevékenységét illetően is, szakterületileg és méretben is. Ez utóbbi azért fontos nekünk, mert úgy véljük, hogy a nagy szervezetek, akik tapasztaltabbak, tudják a közepeseket és a kicsiket magukkal felfelé „húzni”. A kisszervezeteket mentorálással igyekszünk fejleszteni, nekik nem is kell, és nem is akarnak nagyot ugrani, de a középmezőnyt jól helyzetbe lehet hozni ezzel a programmal.

Beteg gyerekek és kidobott kutyák

Ami nem változott, az a hat terület (Egészségmegőrzés és sport, Esélyegyenlőség, Gyógyítás, Környezetvédelem, Kultúra, Oktatás-nevelés), amibe pályázni lehet. Ezek jól lefedik a szervezetek tevékenységét. A legnépszerűbb terület idén is a gyógyítás, főleg a beteg gyerekek és a kutyamenhelyek támogatása – mondta Erős Barbara. Ezért is van egy limit; egy szervezet maximum egymillió forintot kaphat, így nem csak a nagy és ismert szervezetek kapnak támogatást. Azt figyeltük meg, hogy idén jobban szóródott a figyelem, hamar betelt most is a gyógyítás terület, de már nem annyira gyorsan, mint az eddigi években – tette hozzá.

Fontos lenne, hogy a szervezetek tudják mérni és kommunikálni a saját tevékenységüket annak érdekében, hogy a magányszemélyeknek, a támogató cégeknek és fejlesztőknek meg tudják mutatni, hogy mit is csinálnak. A komoly CSR programmal rendelkező cégek – ahogy a MagNet Bank is – már nem támogatottakat, hanem partnereket keresnek – magyarázta a szakértő. Ez persze elég misztikus, hogy a partnerség mit is takar ez esetekben pontosan. Itt a MagNetnél dolgozva a civil oldal után most már látom céges oldalról is, ahogy a civilek és a cégek elbeszélnek egymás mellett. A szervezeteknek az esik rosszul, hogy ha egy cég támogatja őket, akkor annak ára van; vagy ügynökké kell válni és kommunikálni a cégről, vagy valamit megtenni nekik cserébe. Ők inkább szeretnének önmagában azért értékelve lenni, mert fontos társadalmi munkát végeznek. Az adományozó, a pénzügyi szemléletű hátterével pedig nem érti, hogy mi baja van a szervezeteknek, akinek ő önzetlenül adni akar. Hiszen az üzleti világban nem probléma az, hogy egymást kölcsönösen kommunikáljuk, ez a cégek között is működik – tette hozzá a szakértő.

Miért csinálja a bank?

Mi adományozóként szeretnénk bemutatni azokat a társadalmi hatásokat, amiket elérünk. Ezt akkor tudjuk megtenni, ha mérhető, hogy a bank a társadalomban az adományain keresztül hány gyerek, kutya, nő, más hátrányos helyzetű csoport, stb. helyzetén tudott pozitívan változtatni. Közösségi bankként pedig azt szeretnénk elérni, hogy a cégek is egyre inkább lássák, hogy nekik ebben szerepük van. A társadalmi szervezetekben tehát azt szeretnénk tudatosítani, hogy tudják mérni és kommunikálni a társadalmi hatásukat, mert így lesznek az adományozóknak is társadalmi hatásaik. Ezeket a hatásokat, változásokat együtt tudjuk elérni, és ez már azt jelenti, hogy közösségben vagyunk, közös felelősségünk van. A MagNet Bank tehát ezen a téren egy közvetítő szerepet szeretne betölteni; az egyik felet, vagyis a cégeket érdekeltebbé tenni, a másikat pedig bátrabbá és segíteni őket abban, hogy jobban meg tudják mutatni magukat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Szép számokat közölt az Államadósság Kezelő Központ
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 19:31
Az idei évi finanszírozási tervének teljesülése az év első kilenc hónapjában kedvezően alakult, az állam működésének pénzügyi feltételei biztosítottak, az államadósság finanszírozása stabil, az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 115 százaléka teljesült – közölte az MTI-vel csütörtökön az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK).
Pénzügyi szektor Meglepetés a 30 éves jelzáloghiteleknél az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 16:55
Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata a szeptember 26-án záródott héten – közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America – MBA) szerdán.
Pénzügyi szektor Ausztriában tovább csökkent az infláció szeptemberben
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 13:47
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme 4,0 százalék volt szeptemberben, miután augusztusban 4,1 százalékos, tavaly március óta a leggyorsabb emelkedést jegyeztek fel – derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) szerdán közzétett adataiból.
Pénzügyi szektor Ezt mindenki megérezte: óriási féket nyomott a lakossági hitelpiac
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 12:00
Látványos visszaesést hozott az augusztus a lakossági hitelpiacon: lakáshitelekből bő negyedével kevesebbet folyósítottak a bankok júliushoz képest, de visszaesett a személyi kölcsönök iránti kereslet is. 
Pénzügyi szektor Stratégiai szövetséget kötött a Hungarikus Alkusz és a UNIQA
Herman Bernadett | 2025. október 1. 11:00
Kisebbségi tulajdonrészt vásárolt a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. leányvállalatában, a HUNBenefit Többes Ügynök Kft.-ben az UNIQA Biztosító. A partnerségre alapozva a biztosítótársaság – digitális transzformációs programja keretében – átszervezi függőügynöki hálózatát, és a jövőben a Hungarikum Alkusz leányvállalatának kötelékében többes ügynökként szolgálja ki ügyfeleit, és gondozza a mintegy 200 000 biztosítási szerződést.
Pénzügyi szektor Milliós összdíjazással indul a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! verseny
Vámosi Ágoston | 2025. szeptember 25. 17:58
Október 16-ig lehet nevezni a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! versenyre. A Privátbankár.hu milliós összdíjazás mellett rendezi meg a vetélkedőt, a döntősök a Budapesti Gazdasági Egyetem campusán mérhetik össze tudásukat.
Pénzügyi szektor Rossz hír a Revolut és Wise felhasználóknak: szigorít az OTP
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 23. 08:48
Azonnali hatállyal véget vetett az OTP a díjmentes készpénzfelvételnek a külföldi bankok által kibocsátott bankkártyáknál.
Pénzügyi szektor Jobb lett a hangulat az euróövezetben szeptemberben
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 22. 17:29
Az euróövezetben némileg enyhült a borúlátó fogyasztói hangulat szeptemberben az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatóságának (DG ECFIN) hétfőn közzétett előzetes adatokon alapuló jelentése szerint.
Pénzügyi szektor Saját alapkezelővel erősít a szlovén tőkepiacon az OTP
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 19. 11:40
Egyre hangsúlyosabb a külföldi terjeszkedés az OTP Alapkezelő stratégiájában.
Pénzügyi szektor Két minősített hitel is elérhetővé vált a cégeknek az MBH Banknál
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 16:22
Az MBH Bank az elsők között szerezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által meghirdetett Minősített Vállalati Hitel (MVH) minősítéshez szükséges tanúsítványt. Ennek köszönhetően két minősített terméke, az MBH Vízió Beruházási Minősített Vállalati Hitel és az MBH Beruházási Kölcsön Minősített Vállalati Hitel is elérhetővé vált a hazai vállalkozásoknak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG