A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a fogyasztók védelme érdekében a közelmúltban két, gyorskölcsönöket nyújtó intézmény általános szerződési feltételeit (ÁSZF) elemezte több kiválasztott téma, így az adósságkezelési díj, késedelmi kamat és az előtörlesztési jog gyakorlása kapcsán. Az érintett piaci szereplők az MNB fellépése nyomán együttműködő módon módosították a vonatkozó, aggályosnak ítélt rendelkezéseiket és egyértelműbbé tették azokat a fogyasztók számára.
Az MNB – amely felügyelési stratégiájának egyik alappillére a támogató, együttműködő felügyelés a piac stabilitása és a fogyasztók védelme érdekében –ezt megelőzően is hasonló „puha" felügyelési eszközökkel, vizsgálatok vagy folyamatos felügyelést követő intézkedések nélkül érte el a vonatkozó ÁSZF-ek problémás előírásainak pontosítását hat biztosító lakásbiztosítási termékei esetében is. E lépések több tízezer ügyfél számára jelentenek könnyebbséget a szerződéses feltételek értelmezésében.
Nincs szükség bírósági eljárásra
A jegybanktörvény a fogyasztók érdekében feljogosítja az MNB-t, hogy a tisztességtelen feltételek érvénytelenségének megállapítására közérdekű keresetet terjesszen elő a bíróságon. Az eddigi tapasztalatok alapján ugyanakkor erre nincs szükség, mivel a pénzügyi intézmények együttműködők, s a felügyeleti fellépés nyomán maguk is arra törekszenek, hogy – törlésekkel vagy módosításokkal – a fogyasztók számára egyértelművé, átláthatóvá tegyék az aggályosnak tekinthető ÁSZF-kikötéseket.
A folyamat során az MNB első körben felhívja az érintett intézmény figyelmét, hogy milyen problémás, s emiatt pontosítandó általános szerződési feltételeket azonosított, amelyek egy esetleges bírósági eljárás során tisztességtelennek minősülhetnek. Ennek során pontosan megjelöli, hogy álláspontja szerint az érintett szerződéses feltételek miért tekinthetők aggályosnak. Felvetésére az érintett intézmény az MNB által biztosított határidőn belül megküldi jogi álláspontját és a problémák kiküszöbölésére tervezett módosítások szövegét.