4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Folyamatosan csökken a bankkártyás-visszaélések száma, ráadásul az ügyfelek kára elenyésző - ennek ellenére még mindig sokan tartanak a kártyás fizetéstől. Ha a pizzát nem hozzák ki, az visszaélés, de ha automatikusan megújítják az előfizetésünket, az csak kellemetlenség. A csalók az internetre költöznek, de ott is egyre nehezebb dolguk van.

Egyre több a bankkártya-csalás

Számottevően - 221 százalékkal - nőtt 2010-től 2013. második feléig az internetes vásárlások során elkövetett bankkártya-csalások száma, az összes visszaélések 39 százaléka köthető ehhez a csalás-típushoz - hangzott el a SIX Payment Services sajtótájékoztatóján.

A hazánkban történő bankkártyás visszaélések összege – a Magyar Nemzeti Bank hivatalos statisztikája szerint – 2013 második és 2014 első féléve közti egy évben 443 millió forintra rúgott, kibocsátói és elfogadói oldalon összesen 12205 esetben történt visszaélés - azaz 1 millió tranzakcióra 5 visszaélés jut. Ez is bizonyítja, hogy a visszaélések folyamatos problémát jelentenek mind a kártyakibocsátói, mind az elfogadói oldalon: 2014 első félévében a korábbi időszakokhoz képest mégis jelentősen kevesebb visszaélés történt mind az esetek számát (4184 eset), mind a visszaélések összegét tekintve (142 millió forint).

Félünk a kártyás csalóktól, pedig a készpénzzel nagyobbat bukhatunk

Bakonyi András, a Raiffeisen szakértője elmondta, hogy évről-évre észlelhető egy folyamatos eltolódás az internetes visszaélések irányába, miközben a korábban domináns visszaélési formák száma és aránya visszaesik. Itt elsősorban a pénzkiadó automatákon elkövetett adatszerzések emelendők ki, amelyek visszaesése nagyrészt a chipes rendszerű bankkártyák elterjedésének köszönhető.

Ács Zoltán, a társaság ügyvezető igazgatója szerint a Six többszintű kártyavédelmi hálózatot működtet. Egyrészt tudják monitorozni, hogy milyen kártyákat, milyen ügyfél, hol használ. Így például riasztást tud küldeni a rendszer, ha például egy angol úriembernek elvben magyar bank által kibocsátott plasztikja van és amivel például Malajziában próbálnak repülőjegyet venni. A másik oldalon pedig a tranzakció-követés lehet - például a rendszer riasztani tud akkor is, ha "visszatérő" kártyáról van szó - például egy-egy áruházban rendszeresen fizetnek nagy összegű tételeket ugyanazzal a plasztikkal.

Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer a legtöbb esetben ilyenkor csak riaszt, azaz az adott bank (vagy kereskedő) döntése, hogy az adott ügyfél tranzakció-kezdeményezését elfogadja-e.

Az igazi probléma az, hogy az emberek továbbra is tartanak a bankkártya-csalásoktól, miközben a készpénz-lopással ellentétben itt lényegében nem éri veszteség: a súlyos gondatlanságot leszámítva (ami nehezen bizonyítható) az ügyfelek még azt a 45 ezer forintot sem kell, hogy elbukják, amit a szabályozás előír - mondta Bakonyi András. Elenyésző ugyanis azon esetek száma, ahol a bank elkéri ezt a tételt az ügyféltől.

Ha nem kapjuk meg a pizzát, az visszaélés

Az internetes visszaélések kapcsán fontos tudni, hogy visszaélésnek számít az is, ha az adott rendelés nem teljesül - nem kapjuk meg a kért pizzát. Ilyen esetekben ugyanis - ha a kereskedővel nem tudunk megegyezni - a banknak kell jelezni a problémát.

Fontos látni, hogy számos olyan tétel lehet, ami önmagában kellemetlen, de nem számít visszaélésnek: tipikusan ilyen a visszatérő fizetések kérdésköre. Ha az ügyfél előfizet egy szolgáltatásra, újságra, vagy épp egy internetes játékra és nem figyel oda az általános szerződési feltételekre, könnyen azt tapasztalhatja, hogy időről-időre újra és újra levonják az összeget, azaz folyamatossá teszik az előfizetést - addig, amíg ezt külön jelzéssel le nem mondja.

Hetekig ülnek a megreklamált pénzen

A bankkártyás visszaélések kellemetlensége leginkább az, hogy egy megreklamált ügylet akár 2-3 hétig is eltarthat, addig az ügyfél nem jut hozzá a pénzéhez. Itt megoldást jelenthet a hitelkártyák használata, mivel a jogszabályok szerint a megreklamált tételt a bank annak kivizsgálásáig nem követelheti az ügyféltől.

Az internet is kezd biztonságosabb lenni

Az internetes fizetések biztonsága irányába is indultak fejlesztések: a hagyományos bankkártya adatok, plusz titkos kód (cvc) megadásán túl egyre több bank alkalmaz megerősítő egyszeri, sms-ben érkező kód megadást, illetve például a MasterCard piacra dobta a MasterPass megoldást, ahol a kártyaszám és a cvc adai egy központi szerveren vannak, s az ügyfél - a kártyacéggel szerződött kereskedőknél - csak egy külön, személyes PIN-kód alkalmazással a kártyaadatok megadása nélkül tud fizetni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Itt az OTP Bank bejelentése, erre kell figyelniük az ügyfeleknek
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 11:50
Fejlesztések miatt több szolgáltatás is szünetel az OTP Banknál tavasszal.
Pénzügyi szektor Bevásárolt Moldovában a legnagyobb romániai bank
Privátbankár.hu | 2025. április 11. 16:31
Moldova Köztársaságban terjeszkedik a legnagyobb romániai bank, a Banca Transilvania – írja az economica.net a pénzintézet közleménye alapján.
Pénzügyi szektor Milliárdos kiesést kell lenyelnie a magyar bankoknak
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:20
Új becslés készült a banki díjak csökkentésének, befagyasztásának költségeiről.
Pénzügyi szektor Túlteljesített a Gránit Bank
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 07:31
2024 végén már több mint 226 ezer ügyfélszámlát vezetett a bank.
Pénzügyi szektor Rangos elismerést kapott az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 14:03
Két kategóriában is első helyen végzett és díjat szerzett az MBH Bank privátbanki üzletága a nemzetközi Euromoney Private Banking Awards idei díjkiosztóján Londonban. A rangos elismeréseket a hitelintézet az „Év Magyarországi Privátbankja Utódlástervezésben”, valamint az „Év Magyarországi Privátbankja Diszkrecionális Portfóliókezelés” kategóriában nyerte el. A hitelintézet privátbanki üzletága harmadik alkalommal tudhatja magáénak az Euromoney elismerését, hiszen 2022 és 2024 után ismét felkerült a díjazottak listájára.
Pénzügyi szektor Hatalmas változás jöhet az MBH Banknál
Privátbankár.hu | 2025. március 27. 10:21
Egyelőre nem erősítették meg a felek.
Pénzügyi szektor Brüsszeli bank itteni leányára csapott le az MNB
Privátbankár.hu | 2025. március 24. 10:29
Tízmillió forintos bírságot kell befizetnie a KBC százszázalékos tulajdonában lévő K&H-nak.
Pénzügyi szektor Lázár János bejelentette az ATM-cunamit
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 15:29
Hipersebességgel szórná tele készpénzautomatákkal az országot a kormány. 
Pénzügyi szektor Budapest a nemzetközi biztosítási világ fókuszában
Privátbankár.hu | 2025. március 19. 20:08
A Brokerslink világszervezet szakemberei Magyarországon találkoztak a Hungarikum Alkusz szervezésében.
Pénzügyi szektor Külföldi biztosítókat hoz helyzetbe a túladóztatás Magyarországon
Privátbankár.hu | 2025. március 4. 10:30
A hazai biztosítók bevételei nemcsak az inflációnak, hanem a növekvő szerződésszámnak köszönhetően is emelkednek – a szektor azonban komoly adóterheket nyög, abban bíznak, hogy legalább a különadót jövőre már tényleg kivezetik. Ellenkező esetben a külföldi szolgáltatók további teret nyerhetnek a hazaiak kárára.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG