4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Folyamatosan csökken a bankkártyás-visszaélések száma, ráadásul az ügyfelek kára elenyésző - ennek ellenére még mindig sokan tartanak a kártyás fizetéstől. Ha a pizzát nem hozzák ki, az visszaélés, de ha automatikusan megújítják az előfizetésünket, az csak kellemetlenség. A csalók az internetre költöznek, de ott is egyre nehezebb dolguk van.

Egyre több a bankkártya-csalás

Számottevően - 221 százalékkal - nőtt 2010-től 2013. második feléig az internetes vásárlások során elkövetett bankkártya-csalások száma, az összes visszaélések 39 százaléka köthető ehhez a csalás-típushoz - hangzott el a SIX Payment Services sajtótájékoztatóján.

A hazánkban történő bankkártyás visszaélések összege – a Magyar Nemzeti Bank hivatalos statisztikája szerint – 2013 második és 2014 első féléve közti egy évben 443 millió forintra rúgott, kibocsátói és elfogadói oldalon összesen 12205 esetben történt visszaélés - azaz 1 millió tranzakcióra 5 visszaélés jut. Ez is bizonyítja, hogy a visszaélések folyamatos problémát jelentenek mind a kártyakibocsátói, mind az elfogadói oldalon: 2014 első félévében a korábbi időszakokhoz képest mégis jelentősen kevesebb visszaélés történt mind az esetek számát (4184 eset), mind a visszaélések összegét tekintve (142 millió forint).

Félünk a kártyás csalóktól, pedig a készpénzzel nagyobbat bukhatunk

Bakonyi András, a Raiffeisen szakértője elmondta, hogy évről-évre észlelhető egy folyamatos eltolódás az internetes visszaélések irányába, miközben a korábban domináns visszaélési formák száma és aránya visszaesik. Itt elsősorban a pénzkiadó automatákon elkövetett adatszerzések emelendők ki, amelyek visszaesése nagyrészt a chipes rendszerű bankkártyák elterjedésének köszönhető.

Ács Zoltán, a társaság ügyvezető igazgatója szerint a Six többszintű kártyavédelmi hálózatot működtet. Egyrészt tudják monitorozni, hogy milyen kártyákat, milyen ügyfél, hol használ. Így például riasztást tud küldeni a rendszer, ha például egy angol úriembernek elvben magyar bank által kibocsátott plasztikja van és amivel például Malajziában próbálnak repülőjegyet venni. A másik oldalon pedig a tranzakció-követés lehet - például a rendszer riasztani tud akkor is, ha "visszatérő" kártyáról van szó - például egy-egy áruházban rendszeresen fizetnek nagy összegű tételeket ugyanazzal a plasztikkal.

Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer a legtöbb esetben ilyenkor csak riaszt, azaz az adott bank (vagy kereskedő) döntése, hogy az adott ügyfél tranzakció-kezdeményezését elfogadja-e.

Az igazi probléma az, hogy az emberek továbbra is tartanak a bankkártya-csalásoktól, miközben a készpénz-lopással ellentétben itt lényegében nem éri veszteség: a súlyos gondatlanságot leszámítva (ami nehezen bizonyítható) az ügyfelek még azt a 45 ezer forintot sem kell, hogy elbukják, amit a szabályozás előír - mondta Bakonyi András. Elenyésző ugyanis azon esetek száma, ahol a bank elkéri ezt a tételt az ügyféltől.

Ha nem kapjuk meg a pizzát, az visszaélés

Az internetes visszaélések kapcsán fontos tudni, hogy visszaélésnek számít az is, ha az adott rendelés nem teljesül - nem kapjuk meg a kért pizzát. Ilyen esetekben ugyanis - ha a kereskedővel nem tudunk megegyezni - a banknak kell jelezni a problémát.

Fontos látni, hogy számos olyan tétel lehet, ami önmagában kellemetlen, de nem számít visszaélésnek: tipikusan ilyen a visszatérő fizetések kérdésköre. Ha az ügyfél előfizet egy szolgáltatásra, újságra, vagy épp egy internetes játékra és nem figyel oda az általános szerződési feltételekre, könnyen azt tapasztalhatja, hogy időről-időre újra és újra levonják az összeget, azaz folyamatossá teszik az előfizetést - addig, amíg ezt külön jelzéssel le nem mondja.

Hetekig ülnek a megreklamált pénzen

A bankkártyás visszaélések kellemetlensége leginkább az, hogy egy megreklamált ügylet akár 2-3 hétig is eltarthat, addig az ügyfél nem jut hozzá a pénzéhez. Itt megoldást jelenthet a hitelkártyák használata, mivel a jogszabályok szerint a megreklamált tételt a bank annak kivizsgálásáig nem követelheti az ügyféltől.

Az internet is kezd biztonságosabb lenni

Az internetes fizetések biztonsága irányába is indultak fejlesztések: a hagyományos bankkártya adatok, plusz titkos kód (cvc) megadásán túl egyre több bank alkalmaz megerősítő egyszeri, sms-ben érkező kód megadást, illetve például a MasterCard piacra dobta a MasterPass megoldást, ahol a kártyaszám és a cvc adai egy központi szerveren vannak, s az ügyfél - a kártyacéggel szerződött kereskedőknél - csak egy külön, személyes PIN-kód alkalmazással a kártyaadatok megadása nélkül tud fizetni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Hatalmas bírságot szabott ki kilenc biztosítóra a jegybank
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 10:53
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 103 millió forint bírságot szabott ki kilenc biztosítóra.
Pénzügyi szektor „A készpénz szerepét újra kell gondolni”
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:51
A pénzügyi szektor meghatározó szerepet vállal a gazdaság növelésében, működtetésében és a közterhek viselésében, közölte a Magyar Bankszövetség pénteken.
Pénzügyi szektor Egyre több Mol-kúton lesz bankautomata – belehúz az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 13:12
Az MBH Bank és a Mol stratégiai partnerség keretében tovább bővíti a hitelintézet országos ATM-hálózatát. Az együttműködés első szakaszában az MBH Bank 55 Mol-töltőállomáson helyez el új ATM-eket. Az 55 ATM-ből 42 már üzemel is. 
Pénzügyi szektor Brokerslink konferencia Budapesten – Hová tart a nemzetközi biztosítási piac?
Natív tartalom | 2025. május 8. 07:32
A Klasszis Podcast legújabb epizódjában a biztosítási piac ez évi egyik legfontosabb eseményéről beszélgetünk.
Pénzügyi szektor Jöhet az újabb árbefagyasztás, megszólalt Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 09:43
Ezúttal a biztosítási területen.
Pénzügyi szektor Hatalmas bejelentést tett az Erste
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 10:15
Az Erste célpontja a Santander lengyel érdekeltsége.
Pénzügyi szektor Befektetési szolgáltatók: a szó elszáll, de írásnak kell maradnia
Dr. Jónás Dorottya | 2025. május 1. 16:51
A befektetési vállalkozásoknak több kommunikációs csatorna is rendelkezésre áll, hogy szolgáltatásnyújtás céljából kapcsolatba lépjenek ügyfeleikkel. Bármelyiket is választják, kötelezően rögzíteniük kell az elhangzott szolgáltatási információkat, akár telefonon, akár szóban vagy elektronikus üzenetváltás során került sor a kommunikációra. Minderről nyilvántartást kell vezetniük az MNB esetleges későbbi ellenőrzése érdekében. A cél, hogy később is alá tudják támasztani, hogy milyen szempontok alapján nyújtottak szolgáltatásokat, adtak tanácsot az ügyfeleknek.
Pénzügyi szektor Gránit Bank: Rekordév növekedéssel, nemzetközi terjeszkedéssel és történelmi IPO-val
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 19:39
A pénzintézet közgyűlése elsöprő részvényesi részvétel mellett egyhangú szavazással elfogadta a bank és a bankcsoport 2024. évi üzleti jelentését.
Pénzügyi szektor Orbán Viktor szerint az OTP is nyer majd a háború lezárásával
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 14:31
A miniszterelnök a hatalmas magyar nemzetgazdaság kiemelkedő szereplőjének, ékkövének nevezte az OTP Bankot annak rendes éves közgyűlésén pénteken Budapesten.
Pénzügyi szektor Újabb részletek derültek ki az OTP vezérigazgató-váltásáról
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 12:56
Csányi Péter arra számít, hogy vezérigazgatóként hozzá tud járulni a hatékony működéshez szükséges még gyorsabb és még jobb minőségű döntéshozatalhoz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG