Egyre több a bankkártya-csalás
Számottevően - 221 százalékkal - nőtt 2010-től 2013. második feléig az internetes vásárlások során elkövetett bankkártya-csalások száma, az összes visszaélések 39 százaléka köthető ehhez a csalás-típushoz - hangzott el a SIX Payment Services sajtótájékoztatóján.
A hazánkban történő bankkártyás visszaélések összege – a Magyar Nemzeti Bank hivatalos statisztikája szerint – 2013 második és 2014 első féléve közti egy évben 443 millió forintra rúgott, kibocsátói és elfogadói oldalon összesen 12205 esetben történt visszaélés - azaz 1 millió tranzakcióra 5 visszaélés jut. Ez is bizonyítja, hogy a visszaélések folyamatos problémát jelentenek mind a kártyakibocsátói, mind az elfogadói oldalon: 2014 első félévében a korábbi időszakokhoz képest mégis jelentősen kevesebb visszaélés történt mind az esetek számát (4184 eset), mind a visszaélések összegét tekintve (142 millió forint).
Félünk a kártyás csalóktól, pedig a készpénzzel nagyobbat bukhatunk
Bakonyi András, a Raiffeisen szakértője elmondta, hogy évről-évre észlelhető egy folyamatos eltolódás az internetes visszaélések irányába, miközben a korábban domináns visszaélési formák száma és aránya visszaesik. Itt elsősorban a pénzkiadó automatákon elkövetett adatszerzések emelendők ki, amelyek visszaesése nagyrészt a chipes rendszerű bankkártyák elterjedésének köszönhető.
Ács Zoltán, a társaság ügyvezető igazgatója szerint a Six többszintű kártyavédelmi hálózatot működtet. Egyrészt tudják monitorozni, hogy milyen kártyákat, milyen ügyfél, hol használ. Így például riasztást tud küldeni a rendszer, ha például egy angol úriembernek elvben magyar bank által kibocsátott plasztikja van és amivel például Malajziában próbálnak repülőjegyet venni. A másik oldalon pedig a tranzakció-követés lehet - például a rendszer riasztani tud akkor is, ha "visszatérő" kártyáról van szó - például egy-egy áruházban rendszeresen fizetnek nagy összegű tételeket ugyanazzal a plasztikkal. Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer a legtöbb esetben ilyenkor csak riaszt, azaz az adott bank (vagy kereskedő) döntése, hogy az adott ügyfél tranzakció-kezdeményezését elfogadja-e. |
Az igazi probléma az, hogy az emberek továbbra is tartanak a bankkártya-csalásoktól, miközben a készpénz-lopással ellentétben itt lényegében nem éri veszteség: a súlyos gondatlanságot leszámítva (ami nehezen bizonyítható) az ügyfelek még azt a 45 ezer forintot sem kell, hogy elbukják, amit a szabályozás előír - mondta Bakonyi András. Elenyésző ugyanis azon esetek száma, ahol a bank elkéri ezt a tételt az ügyféltől.
Ha nem kapjuk meg a pizzát, az visszaélés
Az internetes visszaélések kapcsán fontos tudni, hogy visszaélésnek számít az is, ha az adott rendelés nem teljesül - nem kapjuk meg a kért pizzát. Ilyen esetekben ugyanis - ha a kereskedővel nem tudunk megegyezni - a banknak kell jelezni a problémát.
Fontos látni, hogy számos olyan tétel lehet, ami önmagában kellemetlen, de nem számít visszaélésnek: tipikusan ilyen a visszatérő fizetések kérdésköre. Ha az ügyfél előfizet egy szolgáltatásra, újságra, vagy épp egy internetes játékra és nem figyel oda az általános szerződési feltételekre, könnyen azt tapasztalhatja, hogy időről-időre újra és újra levonják az összeget, azaz folyamatossá teszik az előfizetést - addig, amíg ezt külön jelzéssel le nem mondja.
Hetekig ülnek a megreklamált pénzen
A bankkártyás visszaélések kellemetlensége leginkább az, hogy egy megreklamált ügylet akár 2-3 hétig is eltarthat, addig az ügyfél nem jut hozzá a pénzéhez. Itt megoldást jelenthet a hitelkártyák használata, mivel a jogszabályok szerint a megreklamált tételt a bank annak kivizsgálásáig nem követelheti az ügyféltől.
Az internet is kezd biztonságosabb lenni
Az internetes fizetések biztonsága irányába is indultak fejlesztések: a hagyományos bankkártya adatok, plusz titkos kód (cvc) megadásán túl egyre több bank alkalmaz megerősítő egyszeri, sms-ben érkező kód megadást, illetve például a MasterCard piacra dobta a MasterPass megoldást, ahol a kártyaszám és a cvc adai egy központi szerveren vannak, s az ügyfél - a kártyacéggel szerződött kereskedőknél - csak egy külön, személyes PIN-kód alkalmazással a kártyaadatok megadása nélkül tud fizetni.