4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Folyamatosan csökken a bankkártyás-visszaélések száma, ráadásul az ügyfelek kára elenyésző - ennek ellenére még mindig sokan tartanak a kártyás fizetéstől. Ha a pizzát nem hozzák ki, az visszaélés, de ha automatikusan megújítják az előfizetésünket, az csak kellemetlenség. A csalók az internetre költöznek, de ott is egyre nehezebb dolguk van.

Egyre több a bankkártya-csalás

Számottevően - 221 százalékkal - nőtt 2010-től 2013. második feléig az internetes vásárlások során elkövetett bankkártya-csalások száma, az összes visszaélések 39 százaléka köthető ehhez a csalás-típushoz - hangzott el a SIX Payment Services sajtótájékoztatóján.

A hazánkban történő bankkártyás visszaélések összege – a Magyar Nemzeti Bank hivatalos statisztikája szerint – 2013 második és 2014 első féléve közti egy évben 443 millió forintra rúgott, kibocsátói és elfogadói oldalon összesen 12205 esetben történt visszaélés - azaz 1 millió tranzakcióra 5 visszaélés jut. Ez is bizonyítja, hogy a visszaélések folyamatos problémát jelentenek mind a kártyakibocsátói, mind az elfogadói oldalon: 2014 első félévében a korábbi időszakokhoz képest mégis jelentősen kevesebb visszaélés történt mind az esetek számát (4184 eset), mind a visszaélések összegét tekintve (142 millió forint).

Félünk a kártyás csalóktól, pedig a készpénzzel nagyobbat bukhatunk

Bakonyi András, a Raiffeisen szakértője elmondta, hogy évről-évre észlelhető egy folyamatos eltolódás az internetes visszaélések irányába, miközben a korábban domináns visszaélési formák száma és aránya visszaesik. Itt elsősorban a pénzkiadó automatákon elkövetett adatszerzések emelendők ki, amelyek visszaesése nagyrészt a chipes rendszerű bankkártyák elterjedésének köszönhető.

Ács Zoltán, a társaság ügyvezető igazgatója szerint a Six többszintű kártyavédelmi hálózatot működtet. Egyrészt tudják monitorozni, hogy milyen kártyákat, milyen ügyfél, hol használ. Így például riasztást tud küldeni a rendszer, ha például egy angol úriembernek elvben magyar bank által kibocsátott plasztikja van és amivel például Malajziában próbálnak repülőjegyet venni. A másik oldalon pedig a tranzakció-követés lehet - például a rendszer riasztani tud akkor is, ha "visszatérő" kártyáról van szó - például egy-egy áruházban rendszeresen fizetnek nagy összegű tételeket ugyanazzal a plasztikkal.

Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer a legtöbb esetben ilyenkor csak riaszt, azaz az adott bank (vagy kereskedő) döntése, hogy az adott ügyfél tranzakció-kezdeményezését elfogadja-e.

Az igazi probléma az, hogy az emberek továbbra is tartanak a bankkártya-csalásoktól, miközben a készpénz-lopással ellentétben itt lényegében nem éri veszteség: a súlyos gondatlanságot leszámítva (ami nehezen bizonyítható) az ügyfelek még azt a 45 ezer forintot sem kell, hogy elbukják, amit a szabályozás előír - mondta Bakonyi András. Elenyésző ugyanis azon esetek száma, ahol a bank elkéri ezt a tételt az ügyféltől.

Ha nem kapjuk meg a pizzát, az visszaélés

Az internetes visszaélések kapcsán fontos tudni, hogy visszaélésnek számít az is, ha az adott rendelés nem teljesül - nem kapjuk meg a kért pizzát. Ilyen esetekben ugyanis - ha a kereskedővel nem tudunk megegyezni - a banknak kell jelezni a problémát.

Fontos látni, hogy számos olyan tétel lehet, ami önmagában kellemetlen, de nem számít visszaélésnek: tipikusan ilyen a visszatérő fizetések kérdésköre. Ha az ügyfél előfizet egy szolgáltatásra, újságra, vagy épp egy internetes játékra és nem figyel oda az általános szerződési feltételekre, könnyen azt tapasztalhatja, hogy időről-időre újra és újra levonják az összeget, azaz folyamatossá teszik az előfizetést - addig, amíg ezt külön jelzéssel le nem mondja.

Hetekig ülnek a megreklamált pénzen

A bankkártyás visszaélések kellemetlensége leginkább az, hogy egy megreklamált ügylet akár 2-3 hétig is eltarthat, addig az ügyfél nem jut hozzá a pénzéhez. Itt megoldást jelenthet a hitelkártyák használata, mivel a jogszabályok szerint a megreklamált tételt a bank annak kivizsgálásáig nem követelheti az ügyféltől.

Az internet is kezd biztonságosabb lenni

Az internetes fizetések biztonsága irányába is indultak fejlesztések: a hagyományos bankkártya adatok, plusz titkos kód (cvc) megadásán túl egyre több bank alkalmaz megerősítő egyszeri, sms-ben érkező kód megadást, illetve például a MasterCard piacra dobta a MasterPass megoldást, ahol a kártyaszám és a cvc adai egy központi szerveren vannak, s az ügyfél - a kártyacéggel szerződött kereskedőknél - csak egy külön, személyes PIN-kód alkalmazással a kártyaadatok megadása nélkül tud fizetni.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Bajban az elfoglalt családok, ahol beteg egy idős hozzátartozó
Natív tartalom | 2024. november 21. 10:53
Ki ne ismerne olyan családot, amely bajba került egy idősebb hozzátartozó váratlan betegsége miatt? Most egy merőben új lehetőség segítheti az idősgondozói ellátást Magyarországon. Huszár Viktóriával a Golden Palace Göd Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.
Pénzügyi szektor Terjeszkedik a Rotschild, ez az új célpont
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 08:47
A gazdagokra ugranak.
Pénzügyi szektor Mérföldkövet ért el a K&H Bank
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 14:32
A pénzintézet ügyfeleinek száma 2024 szeptember végére átlépte az egymilliót
Pénzügyi szektor Szoboszlai Dominik menedzsere megerősítette a hírt
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 16:09
Lapcsoportunk megkeresésére, miszerint megszűnik Szoboszlai Dominik e-sporttal foglalkozó cége, Esterházy Mátyás sportmenedzser, üzletember az alábbi választ adta. 
Pénzügyi szektor Még inkább bevásárolta magát az MBH Bank a Fundamentába
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 18:35
Több hónapos együttműködés után.
Pénzügyi szektor Választhatnak a magyar autósok: 32 800 vagy 46 600 forint?
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 11:24
A november 2-án kezdődött év végi kgfb-kampány első hetében a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 32 800 forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést, miközben biztosítójuk átlagosan 46 600 forintos díjat ajánlott számukra – közölte az Insura.hu biztosításközvetítő. 
Pénzügyi szektor Lehúzza a rolót Szoboszlai Dominik cége
Privátbankár.hu | 2024. november 8. 16:04
Utolsó napjait éli a nagy reményekkel indult DomiNation Esport Kft., amelyet 2021-ben alapított a Liverpool magyar futballistája.
Pénzügyi szektor A Covid óta másodszor csökkentett kamatot a Bank of England
Privátbankár.hu | 2024. november 7. 14:37
A várakozásoknak megfelelően negyed százalékponttal 4,75 százalékra csökkentette alapkamatát a Bank of England.
Pénzügyi szektor Ön UniCredit-ügyfél? Akkor most elégedetten dörzsölheti a tenyerét
Privátbankár.hu | 2024. november 6. 17:21
Újabb rekorddal zárta a harmadik negyedévet a bankcsoport.
Pénzügyi szektor Elfogyott a türelem, alaposan megleckéztetné a bankokat a svájci kormány
Privátbankár.hu | 2024. november 6. 15:07
Ahogy az korábban kiszivárgott a médiába, a svájci kormány bekeményít az ország nagybankjaival szemben azt követően, hogy egyiküket tavaly az adófizetők pénzét betolva kellett kivakarni a csődből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG