A megállapodásról tartott tájékoztatón Lévai Gábor, a lízingszövetség főtitkára elmondta: a lízingcégek csaknem háromezer feljelentést tettek az elmúlt két évben a finanszírozási csalásokkal kapcsolatban. Ezeknél a szerződéseknél az eddig feltárt kár meghaladta az ötmilliárd forintot. Úgy vélte azonban, hogy a tényleges kár éves szinten akár 10-15 milliárd forint is lehet, mivel egyes lízingcégek számos esetben nem tesznek feljelentést a gyanús szerződések, illetve az ezzel elkövetett autólopások kapcsán.
Házi István, az ORFK főkapitány-helyettese elmondta, a szerződés javítja, hatékonyabbá teheti a rendőrség munkáját is, hisz a megállapodás alapján a lízingszövetség tagcégei a rendőrség munkatársai számára oktatásokat szerveznek, illetve az egyes lízingcsalások kapcsán kiterjedtebb adatokkal látják el a rendőrséget a jövőben.
Házi István elmondta: az egyik tipikus csalás az, hogy gyakorlatilag nulla önrésszel megvásárolt autót még az első lízingdíj kifizetése előtt külföldre visznek, ott átírnak más tulajdonosnak és ettől kezdve már azt jelentik be a lízingcégnek, hogy külföldön ellopták a személygépkocsit, aminek a felderítése igen nagy nehézségekbe ütközik. Egy másik tipikus lízingcsalás az, hogy nem létező személyek valótlan munkahelyi igazolással vásárolnak nagy értékű autókat és azt gyors ütemben továbbadják, értékesítik, ez esetben is legtöbbször külföldre.
Lévai Gábor pedig arról számolt be, hogy a feljelentéseket eredményesen kevesebb mint 20 százalékban zárták le 2007 végéig, a követeléseknek még ennél is kisebb hányada, kevesebb mint 10 százaléka térült meg.
A főtitkár elmondta: amíg az egyes kapitányságok önállóan nyomoznak a finanszírozási csalásokkal kapcsolatban, sokszor nem ismerhető fel az, hogy szervezett bűnözői csoport áll az autólopások hátterében. Ezért a lízingszövetség javasolta, hogy az ORFK egy országos hatáskörű, kifejezetten a finanszírozási csalásokkal foglalkozó munkacsoportot állítson fel és szorosabba működjön együtt a finanszírozó cégekkel a lopások révén eltűnt kocsik felderítésében.
A lízing lehet a kkv-k megmentője
Autóhitelek: egyre több a visszadobott kérelem
Lízing helyett bérletre váltunk?
MTI