Mától a korábbi egy munkanappal szemben legfeljebb négy óra lesz a belföldi, elektronikusan benyújtott forintátutalások teljesítési ideje. A négyórás szabály az átutalások teljesítésének maximális idejét jelenti, hiszen a GIRO Zrt. által üzemeltetett rendszer kétóránként számolja el a bankok által hozzá benyújtott tételeket, így az esetek túlnyomó többségében arra lehet számítani, hogy ennél rövidebb idő alatt teljesülnek az átutalások.
„A napközbeni átutalás rendszerének sikeres indulása mérföldkő a hazai pénzforgalomban” – mondta Simor András, a Magyar Nemzeti Bank elnöke. A jegybank elnök hozzátette: a ma működésbe lépett új rendszer megvalósítását a Magyar Nemzeti Banknak a közjó érdekében tett kezdeményezése és rendelete indította útjára. Szabályozásra azért volt szükség, mert a fizetési infrastruktúra fejlesztése bonyolult feladat. Egy országos méretű hálózati piacról van szó, ahol egymással versengő szereplőknek kell együttműködniük a fejlesztés során, aminek a végén senki nem jut versenyelőnyhöz, hiszen az új kedvezőbb szolgáltatás mindenki számára egyszerre érhető el.
Patai Mihály, a Magyar Bankszövetség elnöke szerint az elmúlt két évben zajló fejlesztések jelentős kihívások elé állították a hazai pénzforgalmi szolgáltatókat, akik komoly anyagi ráfordítással járultak hozzá egy korszerűbb, ügyféligényeknek jobban megfelelő pénzforgalmi rendszer megteremtéséhez. A többszöri napközi elszámolás révén nagymértékben változik a banki likviditásmenedzselés rendszere – tette hozzá. Az alkalmazásra kerülő uniós SEPA szabvány a korábbinál bővebb adattartalmat tesz lehetővé, jobban kiszolgálva az üzleti szféra igényeit, és gyakorlatilag egy olyan előre hozott beruházásnak tekinthető, amit így már nem kell elvégezni az euro bevezetésekor. Patai elmondta, hogy a bankok 15-20 milliárd forintot fordítottak a fejlesztésre.
Legeza Péter, a GIRO Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: a Giro Zrt életében is jelentős változást hoz az éjszakai üzemmód mellett a napon belül ötszöri elszámolásra történő áttérés. A kétóránkénti ciklusok fegyelmezett magatartást várnak el a klíringtagoktól és a Giro Zrt-től is. Ugyanakkor a jelentős tartalékidővel rendelkező éjszakai üzemmódhoz képest némileg megnövekvő működési kockázat kezelésére ez a rendszer is úgy lett kialakítva, hogy két egymással párhuzamosan futó rendszer dolgozza fel a tranzakciókat, és probléma esetén bármikor át lehet kapcsolni egyikről a másikra. A tavaly augusztus óta zajló tesztek és az első három ciklus tapasztalatai azt mutatják, hogy a GIRO és a klíringtagok sikeresen felkészültek a napközbeni átutalás működtetésére.