A Tesla korábban úgy tervezte, hogy 2020-ban fog 500 ezer autót gyártani, most előrehozta ezt a tervet 2018-ra, látván Model 3 iránti keresletet. A csak 1-2 év múlva átvehető autóra 400 ezer előrendelés érkezett, de ez nem feltétlenül jelent ugyanennyi vevőt is, ugyanis bármikor el lehet állni a rendeléstől veszteség nélkül, vagyis az ügyfél visszakapja az előlegként befizetett 1000 dolláros összeget.
A nagy előd
Az 1900-as évek elején a Ford T modelje az első autó, amit tömegesen gyártani kezdtek, és akkor a hirtelen kereslet ugyanilyen több 100 ezres igényt jelentett, és ugyanígy várakozniuk kellett a vevőknek, amíg sikerül felfuttatni a gyártást. Musk úgy gondolja, hogy a Model 3 hasonló esete ugyanúgy egy nagy váltás első lépése lesz: akkor a belsőégésű autók elterjedés indult meg a Model T-vel, most az elektromos autó korszaka jöhet el a Model 3-al.
Más, mint 100 éve
Vannak persze jelentős különbségek az akkori és a mostani helyzet között. Egyrészt akkor a lovaskocsit kellett felváltani, amire szinte bármilyen motoros jármű alkalmas volt, még ha a maga módján kezdetleges és igen környezetszennyező is. Azóta viszont a belsőégésű autók tökélyre lettek fejlesztve, százmilliós nagyságrendben gyártják őket, és mindenféle árkategóriában kaphatók. Ezzel kell felvennie a versenyt a villanyautónak, egy töltéssel elérhető futásteljesítményben, töltési időben, árban.
Ford Model T 1913-ból. Forrás: flickr.com |
A másik döntő eltérés, hogy akkor a 2-300 ezer óriási szám volt, hisz Amerika lakossága még a 100 milliót sem érte el, a világé a negyede volt a mostaninak, és a mai jólétnek még nyoma sem volt: Amerikában sem akárki engedhette meg magának az új eszköz megvásárlását. A Model T egykori sikerének tényleges túlszárnyalása ma több 10 millió Tesla eladását jelentené. Eddig évi 100 ezer sem jött össze, jövőre viszont 300 ezer, 2018-ra 500 ezer a terv, 2020-ra talán egymillió.
Még költeni kell rá
Ráadásul a termelés gyors felfuttatása nem is egyszerű dolog. Ki kell építeni a gyártókapacitást, ez esetben külön az akkumulátor esetében is, és mindez igen költséges dolog. Miután a cég eddig nem tudott nyereséget termelni, újabb pénzeket kell bevonni, így feltehetően újabb részvényeket fognak kibocsátani és hiteleket felvenni.
Amíg a piac hisz a dologban, nincs is gond, és egyelőre megveszik a részvényeket, bármennyit is bocsátanak ki. Egy új iparág születése mindig nagy érdeklődést vált ki, és van is bőven jó példa, mint az okostelefon esetében az Apple, vagy a közösségi média esetében a Facebook, hogy csak az utóbbi évek sikereit említsük.