A Disney új, novemberben indult streaming-szolgáltatásának startja jól sikerült a társaság gyorsjelentése szerint. A negyedik negyedévben 26,5 millió ember fizetett elő rá, de Újév óta is további pár millió csatlakozott. Így e hét hétfőn 28,6 millió fizető előfizetőjük volt Robert Iger vezérigazgató szerint.
Hozzátette, hogy az ingyenes próbaverziók lejártak, és a felhasználók közül nagyobb arányban maradtak a fizetős szolgáltatásnál, kisebb volt a lemondási arány, mint a Disney várta – tudósított a Marketwatch. A részvények viszont 1,2 százalékos mínuszban vannak ma a tőzsdén.
A Disney egyébként pénzügyi évének első negyedévében 2,13 milliárd dollár nyereséget ért el, ami 1,17 dollár részvényenként, 20,86 milliárd dollár árbevétel mellett. A 21st Century Fox eszközeinek megvásárlásához és más rendkívüli tételekhez kapcsolódó egyes módosítások után a Disney 1,53 dollár részvényenkénti eredményt jelentett. Az elemzői konszenzus 1,46 dollár volt, az egy évvel ezelőtti érték viszont 1,84 dollárról esett vissza a FactSet szerint.
Európában is jön
A részvények közel harminc százalékkal emelkedtek az elmúlt egy évben, de ennek nagy része 2019 elejére esett. Az S&P 500 index 21 százalékkal emelkedett ez idő alatt.
A Wells Fargo elemzői a Disney+ előfizetői számát csak 22 millióra becsülték, mások 20 millió körülire. A Disney tízmillió előfizetőt vonzott már a szolgáltatás indulását követő első napon az Egyesült Államokban és két másik országban. A Disney úgy tervezi, hogy Nyugat-Európában a jelenlegi negyedév vége előtt indítja el a streaming szolgáltatást.
Várva várt sorozatok
„Rövid távon arra számítunk, hogy az előfizetők számának növekedése elsősorban az Egyesült Államokon kívülről érkezik” – mondják az elemzők. Az USA előfizetői számának növekedésében a következő mérföldkő az lehet, ha megjelennek a fogyasztók által erre az évre várt, de csúszó originális tartalmak. Beleértve a Marvel sorozatait, a „Mandalorian” második évadját – mondta Christine McCarthy pénzügyi igazgató.
A Disney (zöld), az Apple (kék) és a Netflix (narancs) árfolyama (Tradingview.com) |
A Disney+ egyelőre a Disney egyik legkisebb üzletága, a negyedév során bevétele 3,99 milliárd dollár volt. Ez a Disney egyetlen veszteséges szegmense, 693 millió dolláros mínusszal. Ám az elemzők átlagosan 802 millió dolláros működési veszteséget vártak, 3,85 milliárd dolláros bevétel mellett.
Három szolgáltatás egy csomagban
A Disney+ a vállalat többi streaming-szolgáltatását is segítheti. Ilyen az ESPN+, melynek 6,6 millió előfizetője volt év végén, majdnem kétszerese annak a 3,5 milliónak, amelyet három hónappal ezelőtt tettek közzé. A Hulu 30,4 millió előfizetőt ért el, három hónappal ezelőtt ez 28,5 millió volt. (Február elején Iger szerint már 7,6 millió, illetve 30,7 millió a két szám.) A háromféle streaming-szolgáltatást már csomagban is árulják, 13 dollárért, ez az engedmény viszont nem tesz túl jót az átlagos jövedelmezőségnek.
A Disney legfőbb bevételi forrásai a vidámparkok és televíziós vállalkozások. A Disney 2,34 milliárd dolláros üzemi eredményt jelentett a szórakoztató parkokból. A cég a koronavírus Kínában való elterjedésekor bezárta a sanghaji és a hongkongi parkokat. Ha a két bezárás két hónapig tart, az 175 millió dollár bevételkiesést jelent majd.
Lassú az Apple indulása
A hongkongi üzletmenetet egyébként már a tüntetések is rontották, ez 80 millió dollár veszteséget jelentett az előző negyedévben és több mint 100 millió dolláros kárt okozhat jelenlegi negyedévben. Ehhez jönnek még a kínai mozibezárások által okozott károk.
Az Apple TV+ szolgáltatásnak két hónapra volt szüksége ahhoz, amit a Disney+ egyetlen nap alatt elért – idézi a Marketwatch másik cikke a Bernstein elemzőjét, Toni Sacconaghi-t. A vonzó ingyenes próbaverzió ellenére is lassú volt az indulás. Az Apple TV+ eredeti tartalmakat gyárt, valamint olyan prémium csatornákat kínál, mint a Showtime és a HBO.
Az Apple-számok nyomában
Az Apple egy év ingyenes hozzáférést adott a streaming szolgáltatásához azoknak, akik új eszközöket vásároltak az elmúlt hónapokban. Ám úgy tűnik, hogy viszonylag kevés ügyfél élt az ajánlattal. A becslések szerint a szóba jöhető vevőknek csak körülbelül tíz százaléka kezdte meg az ingyenes próbaverziók használatát azóta, hogy az Apple TV+ novemberben elérhetővé vált. (Az Apple részvénye a nemrég közzétett gyorsjelentés után egyébként történelmi csúcsra emelkedett.)
Az Apple maga nem árulta el a szolgáltatáshoz tartozó előfizetői számokat, de egyes mérlegtételekből lehet erre következtetni. A társaság szolgáltatási üzletága kevesebb, mint 60 millió dolláros hozzájárulást tartalmazhatott az Apple TV+ részéről a decemberben zárult negyedévben. Így valószínűleg nem több, mint 9-10 millió ember jelentkezett az Apple TV+-ra, amiből fejenként 5-6 dolláros bevételt könyvelhettek el.
200 millió lehet a netflixesek száma
Ez viszonylag alacsonynak tűnik, tekintve, hogy az első évben a szolgáltatás teljesen ingyenes. Sacconaghi szerint az Apple nem marketingeli hatékonyan a szolgáltatást. Az is előfordulhat, hogy az Apple ajánlata nem elég vonzó, mert csak nagyon kevés eredeti műsorral indultak, míg a Walt Disney tartalomkínálata sokkal szélesebb. Végül az is lehet, hogy másféle számviteli politikát alkalmaztak, mint ahogy az elemzők feltételezik, és a felhasználók száma magasabb.
A Netflix-előfizetők száma egyébként év végén 167,1 millió volt, plusz 4,6 millió ingyenes próba-előfizetés. Egyes elemzők szerint a számuk idén elérheti a 200 milliót. A cég gyorsjelentésében kitért arra is, hogy növeli a saját tartalmak gyártására fordított összeget.