Fotó: AP, Michael Probst |
Furcsa év volt, mindjárt az elején a világ egyik legfontosabb devizapárja egy perc alatt 20 százalékot mozdult el, ilyen még soha nem történt. A görög válságot alig emésztettük meg, máris jöttek az aggodalmak Kína miatt.
A piac újfent meg sem nyugodott, máris hasonlóan soha nem látott esemény következett be szeptember közepén, a „Made in Germany” mítosz megrendülése, a Volkswagen-ügy. Amikor ezt hallottuk, nem akartuk elhinni – mondta Pálinkás Ervin, az Pioneer Alapkezelő részvényigazgatója. Így ez a fekete hattyúk – a váratlanul bekövetkező, kiszámíthatatlan, de nagy hatású események – éve lett.
Szétdarabolják vagy dübörög tovább?
Nagy kérdés, mi lesz a Volkswagennel, egy szétdarabolódó, megszűnőben levő, sok tízezer vagy százezer munkanélkülit maga után hagyó történet lesz, vagy nagy veszteségek után ugyan, de nemsokára megy majd minden tovább a régiben. Kevesebb dízelautót vesznek majd az ügyfelek, vagy Volkswagent sem akarnak majd? Megmarad-e a nagy német autók mítosza, vonzereje? – vetette fel Pálinkás.
Szerinte a márka iránti hűség nem fog teljesen elpárologni.Volt már olyan autóipari botránycég, amelynek sikerült a felállás, kétszer is. A Toyotánál több tízmillió autót érintett egy lékzsákokkal kapcsolatos és egy elektronikai botrány. A gyárat ki készültek tiltani Amerikából. A Toyota árfolyama mégis minden idők legmagasabb értéke közelében van.
Ennyit vehet el a magyar gazdasági növekedésből
A dízelautók várhatóan lassacskán háttérbe szorulnak majd, ha nem is tűnnek el teljesen. Ennek olajipari konzekvenciái is lehetnek, például a Mol számára, amely eddig jelentős részben a dízelolaj eladásából szerzett nyereséget. A teherautókat azonban emiatt várhatóan nem fogják áttervezni dízelesről benzinesre.
A magyar gazdasági növekedésből 0,2-0,8 százalékpontot vehet el a Volkswagen-botrány az igazgató becslése szerint. Az, hogy ezen a széles sávon belül mennyit, nem tőlünk függ, hanem inkább attól, hogy az európai és amerikai hatóságok hogyan egyeznek meg valamiféle átmenetről a társaság számára. Az európai intézményeknek van lehetőségük arra, hogy a hatásokat nagyban tompítsák.
Így vásárol a rafinált speki
Az EKB-nek is van lehetősége arra, hogy az európai gazdaságra ráerősítsen, erre éppen holnap, csütörtökön lesz alkalom, amikor a bank ülésezik.
A Volkswagen elsőbbségi részvényei a tavaszi 260 euró környéki csúcsról mára 95 euróra estek. Kétféle lakossági befektető van, az egyik, a gyakoribb, aki a mélypontokon elad, és a csúcsokon vásárol, így rendszerint rosszul jön ki az üzletből. A másik, a rafináltabb, összeomlások után, gödörben vásárol részvényeket.
Mint az OTP 1300-on?
Mint a magyar kisbefektetők, akik a válságban 1300 forint körüli OTP-árfolyamnál nyitottak sok tőzsdeszámlát, és vásároltak bankrészvényt. Ez utóbbi biztosan jobb módszer. „Ha fogadnom kéne, hogy a német autóipar összeomlik majd, mint a Nokia, vagy a felszínen marad, mint a Toyota, inkább az utóbbira tippelnék” – mondja Pálinkás Ervin.
Ha nem jön több váratlan esemény, azért kellemes lehet az év vége. A DAX indexben is lehet jelentős növekedési potenciál. A DAX indexben levő részvénytársaságok ázsiai származású árbevétele például összességében csak 15 százalék, és a kínai makroadatok sem mutatnak akkora lassulást, mint amekkorára korábban számítottak.
Politikai kockázatok is vannak
A részvényárakban a politikai kockázatok is szép számmal benne vannak, mint egy esetleges brit népszavazás az EU-kilépésről, a menekültkérdés, szélsőséges pártok előretörése, egy sor választás (lengyel, török, horvát, spanyol).
Ember legyen a talpán, aki az idén a jövőbe lát – mondja az elemző.