(Fotó: Wikimedia Commons) |
Hirtelen felpezsdült az élet a Mol körül: pénteken jelent az olajipari vállalat, ráadásul az elmúlt napokban az új stratégiával is megismerkedhettünk, ami felkészült a zöldenergia térhódítására. Most viszont az olajár lőhet ki újra, ha valóban sikerül november elején megegyezniük az OPEC-tagországoknak a termelés befagyasztásáról. Ilyen hírek mellett folyamatosan jönnek a nemzetközi elemzőházaktól a céláremelések is a vállalat papírjaira. Megkérdeztük a hazai befektetési szolgáltatókat, ők hogyan értékelik az új stratégiát, mire lehet elég a jövőben a Mol teljesítménye:
Kiss Mónika, vezető elemző - Equilor Befektetési Zrt.
A stratégia közvetve figyelembe veszi a "zöldülési trendeket" is, amelynek elemei a Mol-nál már elmúlt években is megjelentek - írta lapunknak küldött válaszában Kiss Mónika. Az új stratégiamegvalósítása során a Mol kútjain megjelennek az elektromos autók töltésére alkalmas berendezések, ebben a szegmensben a térségben vezető pozíciót kíván betölteni a cég.
A hosszú távú tervek szintén inspiratívak: az üzemanyag-kereskedelmet a fogyasztási cikkeket és szolgáltatásokat kínáló üzletág egészítheti ki. Így közös járműhasználattal, elektromos járműparkok üzemeltetésével és városi tömegközlekedési megoldásokkal kíván megjelenni a piacon a Mol. A társaság az üzemanyagár-várakozások, az alternatív technológiák terjedése és a vásárlói szokások változása miatt 50 százalék fölé növelné 2030-ra a nem motorüzemanyag típusú termékeinek arányát, emiatt a petrolkémiai és a vegyipari befektetések sorára készül.
Sándor Dávid, vezető elemző - KBC Equitas
"A Mol stratégiáját óvatos optimizmussal fogadjuk azzal a kiegészítéssel, hogy meglepő fordulatról nem beszélhetünk. A vegyipari és kiskereskedelmi szegmensek erősítésével teltek az elmúlt évek is, miközben a kutatás termelés elkezdett háttérbe húzódni az olajár esésével párhuzamosan. Az új stratégia is ezeket az irányokat jelöli ki." - írja a KBC elemzője. Befektetői szemmel pozitív, hogy az osztalék fokozatos növelését tűzi ki célul a vállalat, és hogy most a likviditás és közkézhányad növelését is beemelték új elemként a célok közé. Az új stratégia értékelésével mindenesetre érdemes megvárni a vállalat november 7-i befektetői napját, ahol a kijelölt célokhoz számokat is hozzárendel majd a Mol.
Sándor Dávid a többi bluechip mellett bővebben is mesélt a Privátbankárnak a Mol stratégiájáról, az interjút itt találja >>>
Pletser Tamás, olaj- és gázipari elemző - Erste Befektetési Zrt.
Nagyon jó hír, hogy a Mol hallgat végre a piacra és feldolgozás-kereskedelem fókuszú stratégiát készít - mondta el telefonon keresztül Pletser Tamás. Szerinte csak egy a baj: aki ebbe a fába vágja a fejszéjét az egy nagyon komoly, erőforrás igényes klubba akar belépni, ahová szinte csak a legnagyobbaknak van bejárása. "Egy igazán komoly kutatás-termelési portfólió felépítését végre tudja hajtani a Mol, de ehhez elhivatottság, sok pénz és politikai támogatás kell. Ez viszont Közép-Kelet-Európát elnézve nem igazán jön össze" - említi az OMV, a PKN Orlen, vagy a Lotos példáját, amelyek nem tudtak megbirkózni a feladattal. Ebből a szempontból nagyon jó, hogy a Mol úgy fogalmazott, hogy a hazai upstream üzletág fejlesztésére fókuszálnak majd, de nem minden erővel. (Érdekli, hogy mi történik az olaj, pénz és hatalom háromszögében? Pletser Tamás szerint nagyszerű betekintést nyújt az olajipar működésébe Daniel Yergin The Prize című könyve.)
A petrolkémia nagyon jó védekezést jelent a elektromos autók térnyerésével szemben, a probléma viszont az, hogy a többi vállalat is ebbe az irányba megy el. Egy másik veszélyre is felhívja az Erste elemzője a figyelmet, mégpedig arra, hogy földgázból a petrolkémiai alapanyagok nagyjából kétharmadát le lehet gyártani, ráadásul hosszabb távon várhatóan olcsóbban.
Szintén jó irány a kiskereskedelmi jelenlét erősítése, az emberek egyre kényelmesebbek, egy helyen akarják elintézni a tankolást és a bevásárlást is. Sikeres példa a PKN Orlen, ahol az EBITDA 20 százalékát már a kiskereskedelem adta. Ráadásul itt kiszámítható növekedésre lehet számítani, nem úgy mint a volatilis olajárak mellett. "Nagyon pozitív üzenet, hogy a cég már a jövőre készül és reagál a változásokra még az említett kockázatok fényében is."