A három akkumulátorállomást a Tesla, az AES Corp. és az Altagas Ltd. építette, és a héten egyszerre állnak üzembe. Külön-külön is az eddig épült legnagyobb áramtároló kapacitást jelentik, együtt pedig a világon üzemelő ilyen kapacitások 15 százalékát teszik ki. A Tesla képviselője elmondta, hogy ez még csak a kezdet: ahogy kapacitásaik engedik, bővítik a telepet.
A helyszín
A telepek helyszíne azért lett Dél-Kalifornia, mert tavaly itt történt egy gázkatasztrófa: a Los Angeleshez közeli erőműnél több ezer tonna metán került a levegőbe, mielőtt el tudták zárni a szivárgást, és közben áramkimaradásra is sor került. Ezért arra gondoltak, hogy le lehetne szorítani a szénhidrogének elégetésére épülő erőművek szerepét, annál is inkább, mivel ezeket akkor állítják üzembe, amikor a megújulók nem üzemelnek, vagy csúcsfogyasztás van.
Persze az is lényeges szempont volt, hogy a közelben, Nevadában épül a Gigafactorynek nevezett akkumulátorgyár, ahol a Tesla már részben megkezdte a termelést. A Tesla különösen gyors volt: a projekt 3 hónap alatt készült el, míg korábban egy-egy ilyen újítás éveket vett igénybe. Kétségkívül, a munka napi 24 órában folyt, és a Tesla képviselője szerint egy darabig ilyen ütemben fognak dolgozni, hogy újításaikat gyorsabban meg tudják valósítani a gyakorlatban.
Ifjú iparág
Ez az iparág mindössze 10 éves múltra tekint vissza, korábban csak kisebb akkumulátorok léteztek. A nagy kapacitású telepeket lítium-ion akkumulátorokból építik, de ezek ára kezdetben igen magas volt, és nem érte meg velük kiváltani a gázzal üzemelő csúcserőműveket. Az ár azonban gyorsan csökkent: csak 2014 óta a felére esett. Ez részben annak köszönhető, hogy az elektromos autók növekvő száma miatt felfutóban van az akkumulátorgyártás és érdemes óriási gyártókapacitásokat létrehozni, melyek sokkal hatékonyabban termelnek.
Várható bővülés
Így most megkezdődött az áramszolgáltatók számára való tárolókapacitások létesítése, ami tavaly még csak 1 gigawatt volt az egész világon. Ehhez képest csak Kalifornia 1,32 gigawattal szeretné növelni a kapacitást 2020-ig, a Tesla pedig évi 3-4 gigawattal növelne a 20-as években, ami már egy-egy atomerőmű kapacitása. A Bloomberg New Energy Finance elemzője szerint a piac tényleg gyorsan növekszik, de a gigawattos szinteket még nem éri el a közeljövőben.
Ennek az is az oka, hogy noha sokkal olcsóbbak már az akkumulátorok, egy ilyen állomás kiépítése még mindig a duplája annak, ami nyereséges lenne az áramszolgáltatóknak, így feltehetőleg csak akkor lesz tömeges az igény, amikor az árfeleződés lezajlik. Tény, hogy 2008-ban az akkumulátorok előállítási ára a 10-szerese volt a mostaninak, úgyhogy a helyzet nem reménytelen.