Az igazságügyi minisztérium azt tervezi, hogy hétfőn hivatalosan is felkínálja a Boeingnek egy olyan vádalku megkötését, amely pénzbüntetést és egy független ellenőr kiküldését is magában foglalja, aki három éven keresztül ellenőrzi a vállalat biztonsági és megfelelőségi gyakorlatát, közölte vasárnap két, az ügyben jártas személy — jelentette a Reuters. Az igazságügyi minisztérium tisztviselői azt tervezik, hogy a hét végéig adnak időt a Boeingnek, hogy válaszoljon az ajánlatra, amelyből semmit sem engednek – mondták a források. Ha a Boeing nem hajlandó beismerni bűnösségét, az ügyészek azt tervezik, hogy bíróság elé állítják a céget.
A Boeing és az igazságügyi minisztérium nem kívánt nyilatkozni.
Az igazságügyi minisztérium úgy döntött, hogy vádat emel a Boeing ellen, miután megállapította, hogy megszegte a 2021-es megállapodást, amely megvédte a 737 MAX repülőgépek halálos balesetei miatti vádemeléstől. A halálos balesetek 2018-ban és 2019-ben történtek, 346 ember halálát okozva.
A Boeing büntetőjogi felelősségre vonása melletti döntés elmélyíti a repülőgépgyártót sújtó, folyamatban lévő válságot, ami további pénzügyi következményeknek és szigorúbb kormányzati felügyeletnek teszi ki a vállalatot.
Kormányzati megrendeléseket veszíthetnek el?
A bűnösség beismerése arra is hatással lehet, hogy a Boeing köthet-e kormányzati szerződéseket, például az Egyesült Államok hadseregével, amelyek bevételeinek jelentős részét teszik ki. A bűncselekmények miatt elítélt cégek kaphatnak felmentést, de továbbra sem világos, hogy az igazságügyi minisztérium által javasolt vádalku milyen mértékben foglalkozik a kérdéssel.
Az igazságügyi minisztérium illetékesei egy vasárnap közölték döntésüket az áldozatok családtagjaival. A javaslat értelmében a Boeingnek be kell ismernie bűnösségét az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatalának a halálos balesetekkel kapcsolatos vitában – közölték a források.
Az igazságügyi minisztérium a Boeinget bűnösségének bevallására január óta ösztönzi, egy kerékprobléma után, amely folyamatos biztonsági és minőségi problémákat tárt fel a repülőgépgyártónál.
Egy panel levált az új Boeing 737 MAX 9 repülőgépről az Alaska Airlines január 5-i járatán, mindössze két nappal azelőtt, hogy lejárt volna az igazságügyi minisztériummal kötött 2021-es halasztott vádemelési megállapodás. A Boeing korábban azt mondta, hogy „betartotta a megállapodás feltételeit", és hivatalosan közölte az ügyészekkel, hogy nem ért egyet azzal a megállapítással, hogy megsértette a megállapodást.
A tervezett új megállapodás 487,2 millió dolláros pénzbírságot is tartalmaz, amelynek csak a felét kellene a Boeingnek kifizetnie – tették hozzá. Ennek az az oka, hogy az ügyészek jóváírják a társaságnak a Lion Air és az Ethiopian Airlines járatainak halálos baleseteivel kapcsolatos, a korábbi egyezség részeként teljesített kifizetését. A büntetés a törvény által megengedett legmagasabb összeg.
Kártérítést is fizethet a büntetésen felül
A források szerint a Boeing valószínűleg arra is kényszerülhet, hogy a javaslatban foglalt feltételek szerint kártérítést fizessen, amelynek összegét a bíró dönti el. Az ajánlat azt is magában foglalja, hogy a Boeinget három év próbaidőnek vetik alá. A vádalku szerint a Boeing igazgatótanácsának találkoznia kell az áldozatok hozzátartozóival is.
Erin Applebaum, az áldozatok hozzátartozóit képviselő ügyvédek egyike szerint, az áldozatok hozzátartozói haragosak lettek az igazságügyi minisztérium telefonhívásai során, és úgy látták, hogy a javasolt vádalku nem vonja felelősségre a Boeinget a halálos balesetekért.