BUX
35 210.60
+0.46%
+160.00
OTP
9 735.00
+0.15%
+15.00
MOL
2 000.00
+0.00%
+0.00
RICHTER
6 820.00
+0.89%
+60.00
MTELEKOM
390.00
+1.56%
+6.00
 
2019. július 11. 15:38

Nyereségtermelő gépből a Volkswagen-konszern (VW) problémás tagjává vált az Audi a Handelsblatt.com cikke szerint. A nehéz helyzetben lévő leányvállalat éles váltást tervez az elektromos hajtások irányába. A német gyárainak hasznosításához, kapacitásainak kihasználásához azonban a testvérvállalatok segítsége is szükséges.

(Audi-gyár.)

Ma a Handelsblatt.com szerint összeül a VW felügyelőbizottsága Wolfsburgban, és minden bizonnyal az Audi helyzete lesz az egyik legfontosabb témájuk. Az Audi ugyanis a vállalatcsoport nagy problémájává vált, már tulajdonképpen a károsanyag-kibocsátási botrány óta.

Emiatt további felvilágosító kampányokról is tárgyalhatnak most, de a cég gazdasági helyzete sem jó. A májusi autóeladások 5,4 százalékkal voltak az egy évvel korábbi alatt, pedig már a 2018-as érték is elmaradt a várakozásoktól. A tőkére vetített megtérülés pedig a korábbi jobb idők harminc százalékos szintjéről tíz százalékra esett vissza.

Miközben a forgalom és a nyereséghányad visszaesett, a cég nagy összegeket költ az elektromos autókra, aminek a megtérülése még sokáig kétséges lesz. Alexander Seitz pénzügyi igazgató és Bram Schot vezérigazgató költségcsökkentéseket szorgalmaznak a cég Ingolstadtban és Neckarsulmban levő gyáraiban.

Tervezik a termelést

Pedig a költségeken már eddig is sokat faragtak. Az Audi jövőjét most egy “portfólió-tervvel” alapoznák meg. A terv éles váltással számol az elektromos meghajtás irányába, 2025-ig minden második eladott járművet elektromos motorral látnának el.

Most tervezik azt, hogy ez milyen volumeneket jelent majd, és azt hogyan osztják majd el az egyes üzemegységek között. A konszern szóvivője szerint ez július végéig meglesz. Utána tárgyalásokat kezdenek a munkavállalói szervezetekkel, ami állítólag nem lesz könnyű.

Alacsony a kihasználtság

Itt 61 ezer munkavállaló érdekeiről van szó. “Komoly konfliktusok fenyegetnek” – írja a német lap. Egyes gyáregységeknél 2025-ig kötelezettséget vállaltak a létszám fenntartására.

A Volkswagen elsőbbségi részvénye (Tradingview.com)

Az ingolstadti és a neckarsulmi gyárak ugyanis eddig csak hagyományos meghajtású járművek gyártására vannak berendezkedve. Az eddig egyetlen elektromos Audit, az E-Tront, Brüsszelben gyártják. Ingolstadt kihasználtsága még viszonylag jó, 80 százalékos, a neckarsulmi telephelyen viszont csak 186 ezer autót gyártanak 300 ezer helyett (62 százalék). A gyár így alig gazdaságos.

Passat és Audi egy fedél alatt?

Az Audi vezetése abban reménykedik, hogy a cégcsoport más tagjaitól segítséget kaphat a gyárak kihasználtságának növeléséhez. Az Audi A4 és a VW Passat például “ugyanazon a technikai platformon” alapulnak. Ráadásul a Passatnak kell is új hely, mert az eredeti gyárát (Kelet-Frízföldön) elektromos autókra építik át.

Ám Herbert Diess, a konszern feje ráadásul újabb termelőüzemet is tervez Törökországban, ahol a VW és a Skoda márkáit egyaránt el lehet majd készíteni. “Más telephelyek is szóba jöhetnek” – írja a lap, amely főleg a német munkahelyekért aggódik. A magyarországi gyárat azonban külön nem említik.

Három márka egy gyárban

Nem világos az sem, hogy az elektromos autók gyártásából melyik gyár hogyan veszi majd ki a részét. Ahogy az sem, mennyire lesz az elektromos autók iránt kereslet. Az Audi azt reméli, hogy részt kaphat a cégcsoport közös SUV-jainak gyártásából, míg a Porsche például a PPE-limuzinokat gyárthatná.

Hasonló, cégcsoporton belüli együttműködésre már volt példa: A pozsonyi VW-gyárban például az Audi Q7, a VW-Touareg és a Porsche Cayenne karosszériái egyaránt készülnek.

Mit gyártanak Győrben?

“A 2018-ban gyártott 1 954 301 motor közül 1 443 036 darab volt három- és négyhengeres benzin- és dízelmotor. Öthengeres benzinmotorból 10 045 darab, mindezek mellett 300 720 hat- és 15 977 nyolc, és tízhengeres motor, valamit 175 070 hathengeres dízelmotor készült. Az Audi Hungariánál 9453 elektromos meghajtást gyártottak a munkatársak Győrben” – írja a magyar gyár honlapja. Elektromos motorokat 2018-ban kezdtek el gyártani.

Ami a komplett járműveket illeti, “az Audi Hungariánál 2018-ban összesen 100 000 autó készült, köztük 8 756 Audi TT Coupé, 3 362 TT Roadster, 62 654 A3 Limousine, valamint 9 571 A3 Cabriolet. 2018 év végéig 15 657 darab készült az Audi Q3-ból, az első győri SUV-ből” – írják.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Részvény / Deviza / Áru Ebben a két országban júliustól már teljesen megszűnhetnek a korlátozások
Eidenpenz József | 2020. május 25. 18:51
Németországban és Spanyolországban is megvan a menetrendje, mikor szűnhet meg az utolsó korlátozás is. Szerdán az Európai Bizottság új előterjesztést mutathat be, amelyet az EU vezetői végre személyesen tárgyalnak meg. Újból megnyílik a virtuális térbe száműzött tőzsde New Yorkban. Ilyen hírek nyomán ma az európai részvények két százalék körüli emelkedést értek el.
Részvény / Deviza / Áru Indul a csőd-cunami, emelkedünk, mert mindenki esést vár
Eidenpenz József | 2020. május 25. 11:53
Jó a hangulat a tőzsdéken, látszólag különösebb ok nélkül, bár valószínűleg a tovább javuló járványstatisztikák sokat nyomnak a latban. Hong Kongban újra tüntetnek, az USA és Kína szócsatákat vív. A munkanélküliség-hullámot hasonló csődhullám követheti a vállalati és az ingatlanszektorban. Azért emelkedhet a tőzsde, mert mindenki esést vár.
Részvény / Deviza / Áru Három hónapja kezdődött a krach – hol tart a forint a globális deviza-roncsderbiben?
Eidenpenz József | 2020. május 25. 06:07
Úgy érzed, gyenge a forint? Akkor nézd meg, hol tart ehhez képest a cseh korona, a brazil reál vagy a török líra. De még Norvégia vagy Kanada sem úszta meg, jelentősen leértékelődött fizetőeszközük a vírusválság által okozott tőkepiaci krach közepette. Az is érthetővé válik, miért fordulnak mostanában sokan az aranyhoz.
Részvény / Deviza / Áru Tudjuk, mit csináltál áprilisban, újra tőzsdén a Pick szalámigyár
Eidenpenz József | 2020. május 22. 19:17
A videojátékok piaca hatalmas emelkedést mutatott áprilisban, de vették a hardvereket is. Sokan nyilván ezzel ütötték el az időt a karantén alatt. A tőzsdéken stagnálás vagy enyhe esés látható, a BUX kicsit jobban süllyedt, főleg a Mol miatt. Gyengült a forint is.
Részvény / Deviza / Áru Kína berúgta az ajtót – kisbefektetőknek már nem adnak el olajat?
Eidenpenz József | 2020. május 22. 11:41
Végleg rá akar telepedni Kína Hong Kongra, a tőzsdeindex majdnem hat százalékkal zuhant, Amerika válaszlépésekkel fenyeget. Az európai tőzsdék esése azonban mérsékelt, a BUX is az átlagot hozza, az OTP egy százalék alatti mértékben gyengül. Megint visszapattant 349 forint környékéről az euró. Egyes cégek nem akarnak olajat eladni olyan alapoknak, amelyekbe a kisbefektetők szállnak be. Drága lett bitcoinozni.
Részvény / Deviza / Áru A TikTok lassan annyit ér, mint Magyarország GDP-je
Eidenpenz József | 2020. május 21. 18:42
Az amerikai munkanélküliségi adat látszólag megfelelt a várakozásoknak, de a tőzsdéket nem tudta jobb kedvre deríteni. A kereskedelmi háború árnya és globálisan romló vírusstatisztikák nyomasztják a befektetőket. A BUX viszonylag jól teljesített, legalább az OTP meg tudta tartani tegnapi záróárát. A forint tovább erősödött. Újított a Facebook, sokat ér a Tiktok.
Részvény / Deviza / Áru Ez egy új fejezet? Trump nekiment személyesen a kínai elnöknek is
Eidenpenz József | 2020. május 21. 12:09
Főleg az amerikai-kínai kapcsolatok romlása miatt esnek ma a tőzsdék. Donald Trump elnök ezúttal személyesen a kínai elnököt is támadta, amire eddig nem volt példa. A szenátus közben elfogadott egy szabályozást, ami alapján kidobhatják az amerikai tőzsdékről a kínai nagyvállalatok részvényeit. A BUX is süllyed, a forint viszont erősödik.
Részvény / Deviza / Áru 100 készülő oltásból ötnek van esélye? – lassan csúcsot döntenek az amerikai részvények
Eidenpenz József | 2020. május 20. 19:24
Jó a hangulat a tőzsdéken, a befektetők bíznak benne, hogy újabb mentőcsomagokat adnak a gazdaságnak. Mentőövet készülnek dobni az európai autóiparnak is. A legalább százféle készülő oltóanyagból készült egy ötelemű lista, amely az esélyesebbeket tartalmazza. A BUX szerényen emelkedett, a forint stabil volt.
Részvény / Deviza / Áru Csalódás érte az oltásban reménykedőket, aranyat vesznek a legnagyobb kutyák
Eidenpenz József | 2020. május 20. 11:51
Ma Európában stagnálásszerű állapot látható, miután tegnap este az amerikai piacot csalódásként érték az oltóanyagok várható elkészültével kapcsolatos szakértői vélemények. A BUX fél százalékkal esik, a forint kissé gyengül, vezető papírjaink nem mutatnak nagy mozgásokat. A világ legnagyobb és leghíresebb alapkezelői szorgalmasan veszik az aranyat.
Részvény / Deviza / Áru Többet kéne tenniük az államoknak a válság ellen, 350 alatt volt az euró
Eidenpenz József | 2020. május 19. 19:18
A Fed ugyan mindent megtesz az amerikai gazdaság élénkítése érdekében, de az eszköztárának hatóereje véges, csak egy részét tudja elhárítani a károknak – erre célzott a Szenátus előtt Jerome Powell. A beszéd így nem volt túl erős, és csak szerény pluszt tudott előidézni a tőzsdeindexekben. Az európai tőzsdék nagyon vegyesen teljesítettek, a BUX emelkedni tudott. A forintnak különösen jó napja volt, 350 alatt is volt az euró.
hírlevél