4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nyereségtermelő gépből a Volkswagen-konszern (VW) problémás tagjává vált az Audi a Handelsblatt.com cikke szerint. A nehéz helyzetben lévő leányvállalat éles váltást tervez az elektromos hajtások irányába. A német gyárainak hasznosításához, kapacitásainak kihasználásához azonban a testvérvállalatok segítsége is szükséges.
(Audi-gyár.)

Ma a Handelsblatt.com szerint összeül a VW felügyelőbizottsága Wolfsburgban, és minden bizonnyal az Audi helyzete lesz az egyik legfontosabb témájuk. Az Audi ugyanis a vállalatcsoport nagy problémájává vált, már tulajdonképpen a károsanyag-kibocsátási botrány óta.

Emiatt további felvilágosító kampányokról is tárgyalhatnak most, de a cég gazdasági helyzete sem jó. A májusi autóeladások 5,4 százalékkal voltak az egy évvel korábbi alatt, pedig már a 2018-as érték is elmaradt a várakozásoktól. A tőkére vetített megtérülés pedig a korábbi jobb idők harminc százalékos szintjéről tíz százalékra esett vissza.

Miközben a forgalom és a nyereséghányad visszaesett, a cég nagy összegeket költ az elektromos autókra, aminek a megtérülése még sokáig kétséges lesz. Alexander Seitz pénzügyi igazgató és Bram Schot vezérigazgató költségcsökkentéseket szorgalmaznak a cég Ingolstadtban és Neckarsulmban levő gyáraiban.

Tervezik a termelést

Pedig a költségeken már eddig is sokat faragtak. Az Audi jövőjét most egy “portfólió-tervvel” alapoznák meg. A terv éles váltással számol az elektromos meghajtás irányába, 2025-ig minden második eladott járművet elektromos motorral látnának el.

Most tervezik azt, hogy ez milyen volumeneket jelent majd, és azt hogyan osztják majd el az egyes üzemegységek között. A konszern szóvivője szerint ez július végéig meglesz. Utána tárgyalásokat kezdenek a munkavállalói szervezetekkel, ami állítólag nem lesz könnyű.

Alacsony a kihasználtság

Itt 61 ezer munkavállaló érdekeiről van szó. “Komoly konfliktusok fenyegetnek” – írja a német lap. Egyes gyáregységeknél 2025-ig kötelezettséget vállaltak a létszám fenntartására.

A Volkswagen elsőbbségi részvénye (Tradingview.com)

Az ingolstadti és a neckarsulmi gyárak ugyanis eddig csak hagyományos meghajtású járművek gyártására vannak berendezkedve. Az eddig egyetlen elektromos Audit, az E-Tront, Brüsszelben gyártják. Ingolstadt kihasználtsága még viszonylag jó, 80 százalékos, a neckarsulmi telephelyen viszont csak 186 ezer autót gyártanak 300 ezer helyett (62 százalék). A gyár így alig gazdaságos.

Passat és Audi egy fedél alatt?

Az Audi vezetése abban reménykedik, hogy a cégcsoport más tagjaitól segítséget kaphat a gyárak kihasználtságának növeléséhez. Az Audi A4 és a VW Passat például “ugyanazon a technikai platformon” alapulnak. Ráadásul a Passatnak kell is új hely, mert az eredeti gyárát (Kelet-Frízföldön) elektromos autókra építik át.

Ám Herbert Diess, a konszern feje ráadásul újabb termelőüzemet is tervez Törökországban, ahol a VW és a Skoda márkáit egyaránt el lehet majd készíteni. “Más telephelyek is szóba jöhetnek” – írja a lap, amely főleg a német munkahelyekért aggódik. A magyarországi gyárat azonban külön nem említik.

Három márka egy gyárban

Nem világos az sem, hogy az elektromos autók gyártásából melyik gyár hogyan veszi majd ki a részét. Ahogy az sem, mennyire lesz az elektromos autók iránt kereslet. Az Audi azt reméli, hogy részt kaphat a cégcsoport közös SUV-jainak gyártásából, míg a Porsche például a PPE-limuzinokat gyárthatná.

Hasonló, cégcsoporton belüli együttműködésre már volt példa: A pozsonyi VW-gyárban például az Audi Q7, a VW-Touareg és a Porsche Cayenne karosszériái egyaránt készülnek.

Mit gyártanak Győrben?

“A 2018-ban gyártott 1 954 301 motor közül 1 443 036 darab volt három- és négyhengeres benzin- és dízelmotor. Öthengeres benzinmotorból 10 045 darab, mindezek mellett 300 720 hat- és 15 977 nyolc, és tízhengeres motor, valamit 175 070 hathengeres dízelmotor készült. Az Audi Hungariánál 9453 elektromos meghajtást gyártottak a munkatársak Győrben” – írja a magyar gyár honlapja. Elektromos motorokat 2018-ban kezdtek el gyártani.

Ami a komplett járműveket illeti, “az Audi Hungariánál 2018-ban összesen 100 000 autó készült, köztük 8 756 Audi TT Coupé, 3 362 TT Roadster, 62 654 A3 Limousine, valamint 9 571 A3 Cabriolet. 2018 év végéig 15 657 darab készült az Audi Q3-ból, az első győri SUV-ből” – írják.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 24400 24100 24490 +0,54% 0 0 5 627 968 010 HUF 2025-04-17 17:09:59
MOL 2856 2854 2894 -0,49% 0 0 725 555 982 HUF 2025-04-17 17:05:09
MTELEKOM 1620 1606 1628 +0,87% 0 0 382 092 388 HUF 2025-04-17 17:06:13
RICHTER 10280 10280 10480 -0,96% 0 0 720 296 160 HUF 2025-04-17 17:11:53
OPUS 530 527 540 +0,38% 0 0 89 390 360 HUF 2025-04-17 17:08:09
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Még csak most jön a vihar – öt jel figyelmeztet a közelgő összeomlásra
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 14:41
A piacok átmeneti nyugalma csalóka lehet.
Részvény / Deviza / Áru Meglódult a forint, érdemes lesz szombaton euróból vagy dollárból is bevásárolni
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 17:32
Mivel az ünnepnapnak számító nagypéntek miatt idehaza zárva tartott a bankközi devizapiac, alacsonyabb forgalomban ugyan, de a forint külföldön hasított.
Részvény / Deviza / Áru Tovább rontották az egyik lakossági állampapír feltételeit
Eidenpenz József | 2025. április 18. 11:19
Több új lakossági állampapírt kínálnak április 23-tól, egy részük kamatozása változatlan, csak a futamidőket hosszabbítják. A magyarok egyik kedvenc állampapírjánál azonban ismét kurtítottak a kamatprémiumon, ami mostanában nem ritkaság. Így is megveszik?
Részvény / Deviza / Áru Nagyobb kedve lesz húsvétolni, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 09:37
A forint erősebben áll, mint ahogyan a hetet kezdte.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP és a Telekom pezsgőzhetett a pesti tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 19:46
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX minimális, 44,94 pontos, 0,05 százalékos csökkenéssel 87 062,04 ponton zárta a csütörtököt. A vezető részvények közül csak az OTP és a Telekom erősödött az előző napi záráshoz képest.
Részvény / Deviza / Áru Gyengülő forintot hozott a nyuszi
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 19:16
Gyengült a magyar fizetőeszköz árfolyama az euróval szemben csütörtök estére a reggeli szinthez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.  
Részvény / Deviza / Áru Bejelentést tett a BÉT egy magyar gyógyszeripari cégről
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 17:31
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) fölveszi a terméklistájára a Goodwill Pharma Orvos- és Gyógyszertudományi Nyrt. törzsrészvényeit jövő pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Fontos figyelmeztetés jött, egekben az arany ára
Eidenpenz József | 2025. április 17. 12:40
A részvénypiacok vegyesen teljesítettek ma, a rövid hét utolsó napján, a BUX pluszban áll, a forint kissé gyengül. Az arany viszont újabb rekordot döntött, és szépen tartja magát a bitcoin is. Nyugalomra vágynak a befektetők, jól fogynak a mikrochipek.
Részvény / Deviza / Áru Szemtelenül sokat kell fizetni egy euróért
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 08:46
Nem túl acélos a magyar fizetőeszköz.
Részvény / Deviza / Áru Itt a rekord, ide menekülnek a befektetők
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 06:36
Nagy a bizonytalanság.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG