4p
Nyereségtermelő gépből a Volkswagen-konszern (VW) problémás tagjává vált az Audi a Handelsblatt.com cikke szerint. A nehéz helyzetben lévő leányvállalat éles váltást tervez az elektromos hajtások irányába. A német gyárainak hasznosításához, kapacitásainak kihasználásához azonban a testvérvállalatok segítsége is szükséges.
(Audi-gyár.)

Ma a Handelsblatt.com szerint összeül a VW felügyelőbizottsága Wolfsburgban, és minden bizonnyal az Audi helyzete lesz az egyik legfontosabb témájuk. Az Audi ugyanis a vállalatcsoport nagy problémájává vált, már tulajdonképpen a károsanyag-kibocsátási botrány óta.

Emiatt további felvilágosító kampányokról is tárgyalhatnak most, de a cég gazdasági helyzete sem jó. A májusi autóeladások 5,4 százalékkal voltak az egy évvel korábbi alatt, pedig már a 2018-as érték is elmaradt a várakozásoktól. A tőkére vetített megtérülés pedig a korábbi jobb idők harminc százalékos szintjéről tíz százalékra esett vissza.

Miközben a forgalom és a nyereséghányad visszaesett, a cég nagy összegeket költ az elektromos autókra, aminek a megtérülése még sokáig kétséges lesz. Alexander Seitz pénzügyi igazgató és Bram Schot vezérigazgató költségcsökkentéseket szorgalmaznak a cég Ingolstadtban és Neckarsulmban levő gyáraiban.

Tervezik a termelést

Pedig a költségeken már eddig is sokat faragtak. Az Audi jövőjét most egy “portfólió-tervvel” alapoznák meg. A terv éles váltással számol az elektromos meghajtás irányába, 2025-ig minden második eladott járművet elektromos motorral látnának el.

Most tervezik azt, hogy ez milyen volumeneket jelent majd, és azt hogyan osztják majd el az egyes üzemegységek között. A konszern szóvivője szerint ez július végéig meglesz. Utána tárgyalásokat kezdenek a munkavállalói szervezetekkel, ami állítólag nem lesz könnyű.

Alacsony a kihasználtság

Itt 61 ezer munkavállaló érdekeiről van szó. “Komoly konfliktusok fenyegetnek” – írja a német lap. Egyes gyáregységeknél 2025-ig kötelezettséget vállaltak a létszám fenntartására.

A Volkswagen elsőbbségi részvénye (Tradingview.com)

Az ingolstadti és a neckarsulmi gyárak ugyanis eddig csak hagyományos meghajtású járművek gyártására vannak berendezkedve. Az eddig egyetlen elektromos Audit, az E-Tront, Brüsszelben gyártják. Ingolstadt kihasználtsága még viszonylag jó, 80 százalékos, a neckarsulmi telephelyen viszont csak 186 ezer autót gyártanak 300 ezer helyett (62 százalék). A gyár így alig gazdaságos.

Passat és Audi egy fedél alatt?

Az Audi vezetése abban reménykedik, hogy a cégcsoport más tagjaitól segítséget kaphat a gyárak kihasználtságának növeléséhez. Az Audi A4 és a VW Passat például “ugyanazon a technikai platformon” alapulnak. Ráadásul a Passatnak kell is új hely, mert az eredeti gyárát (Kelet-Frízföldön) elektromos autókra építik át.

Ám Herbert Diess, a konszern feje ráadásul újabb termelőüzemet is tervez Törökországban, ahol a VW és a Skoda márkáit egyaránt el lehet majd készíteni. “Más telephelyek is szóba jöhetnek” – írja a lap, amely főleg a német munkahelyekért aggódik. A magyarországi gyárat azonban külön nem említik.

Három márka egy gyárban

Nem világos az sem, hogy az elektromos autók gyártásából melyik gyár hogyan veszi majd ki a részét. Ahogy az sem, mennyire lesz az elektromos autók iránt kereslet. Az Audi azt reméli, hogy részt kaphat a cégcsoport közös SUV-jainak gyártásából, míg a Porsche például a PPE-limuzinokat gyárthatná.

Hasonló, cégcsoporton belüli együttműködésre már volt példa: A pozsonyi VW-gyárban például az Audi Q7, a VW-Touareg és a Porsche Cayenne karosszériái egyaránt készülnek.

Mit gyártanak Győrben?

“A 2018-ban gyártott 1 954 301 motor közül 1 443 036 darab volt három- és négyhengeres benzin- és dízelmotor. Öthengeres benzinmotorból 10 045 darab, mindezek mellett 300 720 hat- és 15 977 nyolc, és tízhengeres motor, valamit 175 070 hathengeres dízelmotor készült. Az Audi Hungariánál 9453 elektromos meghajtást gyártottak a munkatársak Győrben” – írja a magyar gyár honlapja. Elektromos motorokat 2018-ban kezdtek el gyártani.

Ami a komplett járműveket illeti, “az Audi Hungariánál 2018-ban összesen 100 000 autó készült, köztük 8 756 Audi TT Coupé, 3 362 TT Roadster, 62 654 A3 Limousine, valamint 9 571 A3 Cabriolet. 2018 év végéig 15 657 darab készült az Audi Q3-ból, az első győri SUV-ből” – írják.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 33700 33420 33900 -0,38% 0 0 8 945 627 330 HUF 2025-12-10 17:14:18
MOL 2926 2902 2960 -0,14% 0 0 1 621 761 456 HUF 2025-12-10 17:05:10
MTELEKOM 1764 1734 1766 +2,20% 0 0 575 459 832 HUF 2025-12-10 17:09:57
RICHTER 9745 9650 9745 +0,67% 0 0 1 780 489 130 HUF 2025-12-10 17:05:09
OPUS 544 540 548 0,00% 0 0 80 404 025 HUF 2025-12-10 17:05:12
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Mi történt a forinttal? Ennyiért adják az eurót és a dollárt most
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 19:11
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Óvatosság Budapesten: ma mindenki az amerikai döntést várta
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 17:58
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a BUX stagnált szerdán, az index minimális, 0,99 pontos emelkedéssel, 108 571,16 ponton zárt.
Részvény / Deviza / Áru A Fed döntését várják az amerikai befektetők
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 16:14
Vegyesen nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Részvény / Deviza / Áru A Magyar Telekommal nem lehet ma tartani a lépést?
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 14:46
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,64 pontos nyitás után gyengült szerdán kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Elszabadult: gátlástalan, duplacsövű puskává változott az ezüst
Czwick Dávid | 2025. december 10. 14:21
Mindenre fittyet hány és laza eleganciával döntögeti a tabukat. Lassan már csak szidalom, ha az arany kistestvérének nevezzük?
Részvény / Deviza / Áru A Magyar Telekom erősen indult a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:15
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,64 pontos nyitás után csökkent szerdán délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru A Lightyear öt új piaccal bővíti hazai kínálatát
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 09:45
A Lightyear európai befektetési platformon a befektetők mostantól öt új piachoz – a lengyel, a svéd, a norvég, a dán és a svájci tőzsdékhez – is hozzáférnek, továbbá az ilyen piacokhoz kapcsolódó devizák is rendelkezésre állnak.
Részvény / Deviza / Áru Óvatos pesszimizmussal nyitott a tőzsde szerdán
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 09:20
A BUX 0,64 pontos csökkenéssel, 108 569,53 ponton nyitott szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Egyik lábát sem dugta ki a takaró alól a forint szerda reggel
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 06:39
A magyar fizetőeszköz árfolyama szerda reggelre csak kismértékben változott a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Kamatdöntésre várva eséssel zártak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 06:20
A Wall Street főbb indexei hétfőn csökkenéssel zártak, a legtöbb S&P 500 iparági szektor veszteséges volt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG