4p
Nyereségtermelő gépből a Volkswagen-konszern (VW) problémás tagjává vált az Audi a Handelsblatt.com cikke szerint. A nehéz helyzetben lévő leányvállalat éles váltást tervez az elektromos hajtások irányába. A német gyárainak hasznosításához, kapacitásainak kihasználásához azonban a testvérvállalatok segítsége is szükséges.
(Audi-gyár.)

Ma a Handelsblatt.com szerint összeül a VW felügyelőbizottsága Wolfsburgban, és minden bizonnyal az Audi helyzete lesz az egyik legfontosabb témájuk. Az Audi ugyanis a vállalatcsoport nagy problémájává vált, már tulajdonképpen a károsanyag-kibocsátási botrány óta.

Emiatt további felvilágosító kampányokról is tárgyalhatnak most, de a cég gazdasági helyzete sem jó. A májusi autóeladások 5,4 százalékkal voltak az egy évvel korábbi alatt, pedig már a 2018-as érték is elmaradt a várakozásoktól. A tőkére vetített megtérülés pedig a korábbi jobb idők harminc százalékos szintjéről tíz százalékra esett vissza.

Miközben a forgalom és a nyereséghányad visszaesett, a cég nagy összegeket költ az elektromos autókra, aminek a megtérülése még sokáig kétséges lesz. Alexander Seitz pénzügyi igazgató és Bram Schot vezérigazgató költségcsökkentéseket szorgalmaznak a cég Ingolstadtban és Neckarsulmban levő gyáraiban.

Tervezik a termelést

Pedig a költségeken már eddig is sokat faragtak. Az Audi jövőjét most egy “portfólió-tervvel” alapoznák meg. A terv éles váltással számol az elektromos meghajtás irányába, 2025-ig minden második eladott járművet elektromos motorral látnának el.

Most tervezik azt, hogy ez milyen volumeneket jelent majd, és azt hogyan osztják majd el az egyes üzemegységek között. A konszern szóvivője szerint ez július végéig meglesz. Utána tárgyalásokat kezdenek a munkavállalói szervezetekkel, ami állítólag nem lesz könnyű.

Alacsony a kihasználtság

Itt 61 ezer munkavállaló érdekeiről van szó. “Komoly konfliktusok fenyegetnek” – írja a német lap. Egyes gyáregységeknél 2025-ig kötelezettséget vállaltak a létszám fenntartására.

A Volkswagen elsőbbségi részvénye (Tradingview.com)

Az ingolstadti és a neckarsulmi gyárak ugyanis eddig csak hagyományos meghajtású járművek gyártására vannak berendezkedve. Az eddig egyetlen elektromos Audit, az E-Tront, Brüsszelben gyártják. Ingolstadt kihasználtsága még viszonylag jó, 80 százalékos, a neckarsulmi telephelyen viszont csak 186 ezer autót gyártanak 300 ezer helyett (62 százalék). A gyár így alig gazdaságos.

Passat és Audi egy fedél alatt?

Az Audi vezetése abban reménykedik, hogy a cégcsoport más tagjaitól segítséget kaphat a gyárak kihasználtságának növeléséhez. Az Audi A4 és a VW Passat például “ugyanazon a technikai platformon” alapulnak. Ráadásul a Passatnak kell is új hely, mert az eredeti gyárát (Kelet-Frízföldön) elektromos autókra építik át.

Ám Herbert Diess, a konszern feje ráadásul újabb termelőüzemet is tervez Törökországban, ahol a VW és a Skoda márkáit egyaránt el lehet majd készíteni. “Más telephelyek is szóba jöhetnek” – írja a lap, amely főleg a német munkahelyekért aggódik. A magyarországi gyárat azonban külön nem említik.

Három márka egy gyárban

Nem világos az sem, hogy az elektromos autók gyártásából melyik gyár hogyan veszi majd ki a részét. Ahogy az sem, mennyire lesz az elektromos autók iránt kereslet. Az Audi azt reméli, hogy részt kaphat a cégcsoport közös SUV-jainak gyártásából, míg a Porsche például a PPE-limuzinokat gyárthatná.

Hasonló, cégcsoporton belüli együttműködésre már volt példa: A pozsonyi VW-gyárban például az Audi Q7, a VW-Touareg és a Porsche Cayenne karosszériái egyaránt készülnek.

Mit gyártanak Győrben?

“A 2018-ban gyártott 1 954 301 motor közül 1 443 036 darab volt három- és négyhengeres benzin- és dízelmotor. Öthengeres benzinmotorból 10 045 darab, mindezek mellett 300 720 hat- és 15 977 nyolc, és tízhengeres motor, valamit 175 070 hathengeres dízelmotor készült. Az Audi Hungariánál 9453 elektromos meghajtást gyártottak a munkatársak Győrben” – írja a magyar gyár honlapja. Elektromos motorokat 2018-ban kezdtek el gyártani.

Ami a komplett járműveket illeti, “az Audi Hungariánál 2018-ban összesen 100 000 autó készült, köztük 8 756 Audi TT Coupé, 3 362 TT Roadster, 62 654 A3 Limousine, valamint 9 571 A3 Cabriolet. 2018 év végéig 15 657 darab készült az Audi Q3-ból, az első győri SUV-ből” – írják.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 32470 31870 32470 +0,09% 0 0 13 500 085 060 HUF 2025-11-07 17:06:44
MOL 2920 2892 2940 +0,55% 0 0 850 946 660 HUF 2025-11-07 17:11:36
MTELEKOM 1780 1766 1792 -0,56% 0 0 650 818 924 HUF 2025-11-07 17:14:46
RICHTER 9850 9850 10020 -0,51% 0 0 2 804 816 205 HUF 2025-11-07 17:08:24
OPUS 538 536 544 -0,74% 0 0 139 204 798 HUF 2025-11-07 17:06:20
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru A devizapiacon a forint nyerte a magyar-amerikai meccset
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 18:31
Közel 3 forinttal kerül kevesebbe egy dollár, mint reggel, a forint heti erősödése 1,2 százalékos. Az euró is 385 alá csúszott péntek estére, amire tavaly tavasz óta nem volt példa.
Részvény / Deviza / Áru Egy nap alatt 10 százalékot erősödött a tőzsdén a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 17:50
Az Equilor elemzője szerint a társaság annak köszönheti a szokatlan mértékű emelkedést, hogy Jászai Gellért az Egyesült Államokban tárgyal a magyar delegáció tagjaként.
Részvény / Deviza / Áru Mínuszosak az európai tőzsdék pénteken, az USA-ban sem indult jól a kereskedés
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 15:59
A frankfurti DAX-index több mint 1 százalék mínuszban áll délután, a londoni FTSE 100 is megközelíti az 1 százalékos csökkenést.
Részvény / Deviza / Áru Esett az OTP és a Telekom is a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 14:46
1 százalék feletti csökkenéssel áll az OTP és a Magyar Telekom a csütörtöki záróértékhez képest. a BUX-index is csökkent, de kisebb mértékben.
Részvény / Deviza / Áru Óriási fordulat: az OTP nem teszi zsebre a mai napot, a 4iG annál inkább
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 12:10
A nyitásban látott mínusznak ebédidőben már se híre, se hamva.
Részvény / Deviza / Áru Vad rekord jöhet, ha tovább robog az aranyvonat
Czwick Dávid | 2025. november 7. 10:12
Kisebb korrekció bontakozott ki ugyan a napokban az arany árjegyzésében, de közel lehet egy bika szakasz.
Részvény / Deviza / Áru OTP, Mol, 4iG, amerikai vizit: izgalmas nap jöhet ma a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 09:23
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 0,42 pontos csökkenéssel, 106 933,08 ponton nyitott pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Nem úszta meg a Wall Street, de Ázsia sem
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 08:12
Mínuszok a legnagyobb részvénypiacokon.
Részvény / Deviza / Áru Nagyon várja már a forint a hétvégét
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 07:30
Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru A lovak közé dobta a gyeplőt a forint
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 18:45
Jó napja volt a forintnak a bankközi pőiacon csütörtökön – erősödött.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG