4p
Nyereségtermelő gépből a Volkswagen-konszern (VW) problémás tagjává vált az Audi a Handelsblatt.com cikke szerint. A nehéz helyzetben lévő leányvállalat éles váltást tervez az elektromos hajtások irányába. A német gyárainak hasznosításához, kapacitásainak kihasználásához azonban a testvérvállalatok segítsége is szükséges.
(Audi-gyár.)

Ma a Handelsblatt.com szerint összeül a VW felügyelőbizottsága Wolfsburgban, és minden bizonnyal az Audi helyzete lesz az egyik legfontosabb témájuk. Az Audi ugyanis a vállalatcsoport nagy problémájává vált, már tulajdonképpen a károsanyag-kibocsátási botrány óta.

Emiatt további felvilágosító kampányokról is tárgyalhatnak most, de a cég gazdasági helyzete sem jó. A májusi autóeladások 5,4 százalékkal voltak az egy évvel korábbi alatt, pedig már a 2018-as érték is elmaradt a várakozásoktól. A tőkére vetített megtérülés pedig a korábbi jobb idők harminc százalékos szintjéről tíz százalékra esett vissza.

Miközben a forgalom és a nyereséghányad visszaesett, a cég nagy összegeket költ az elektromos autókra, aminek a megtérülése még sokáig kétséges lesz. Alexander Seitz pénzügyi igazgató és Bram Schot vezérigazgató költségcsökkentéseket szorgalmaznak a cég Ingolstadtban és Neckarsulmban levő gyáraiban.

Tervezik a termelést

Pedig a költségeken már eddig is sokat faragtak. Az Audi jövőjét most egy “portfólió-tervvel” alapoznák meg. A terv éles váltással számol az elektromos meghajtás irányába, 2025-ig minden második eladott járművet elektromos motorral látnának el.

Most tervezik azt, hogy ez milyen volumeneket jelent majd, és azt hogyan osztják majd el az egyes üzemegységek között. A konszern szóvivője szerint ez július végéig meglesz. Utána tárgyalásokat kezdenek a munkavállalói szervezetekkel, ami állítólag nem lesz könnyű.

Alacsony a kihasználtság

Itt 61 ezer munkavállaló érdekeiről van szó. “Komoly konfliktusok fenyegetnek” – írja a német lap. Egyes gyáregységeknél 2025-ig kötelezettséget vállaltak a létszám fenntartására.

A Volkswagen elsőbbségi részvénye (Tradingview.com)

Az ingolstadti és a neckarsulmi gyárak ugyanis eddig csak hagyományos meghajtású járművek gyártására vannak berendezkedve. Az eddig egyetlen elektromos Audit, az E-Tront, Brüsszelben gyártják. Ingolstadt kihasználtsága még viszonylag jó, 80 százalékos, a neckarsulmi telephelyen viszont csak 186 ezer autót gyártanak 300 ezer helyett (62 százalék). A gyár így alig gazdaságos.

Passat és Audi egy fedél alatt?

Az Audi vezetése abban reménykedik, hogy a cégcsoport más tagjaitól segítséget kaphat a gyárak kihasználtságának növeléséhez. Az Audi A4 és a VW Passat például “ugyanazon a technikai platformon” alapulnak. Ráadásul a Passatnak kell is új hely, mert az eredeti gyárát (Kelet-Frízföldön) elektromos autókra építik át.

Ám Herbert Diess, a konszern feje ráadásul újabb termelőüzemet is tervez Törökországban, ahol a VW és a Skoda márkáit egyaránt el lehet majd készíteni. “Más telephelyek is szóba jöhetnek” – írja a lap, amely főleg a német munkahelyekért aggódik. A magyarországi gyárat azonban külön nem említik.

Három márka egy gyárban

Nem világos az sem, hogy az elektromos autók gyártásából melyik gyár hogyan veszi majd ki a részét. Ahogy az sem, mennyire lesz az elektromos autók iránt kereslet. Az Audi azt reméli, hogy részt kaphat a cégcsoport közös SUV-jainak gyártásából, míg a Porsche például a PPE-limuzinokat gyárthatná.

Hasonló, cégcsoporton belüli együttműködésre már volt példa: A pozsonyi VW-gyárban például az Audi Q7, a VW-Touareg és a Porsche Cayenne karosszériái egyaránt készülnek.

Mit gyártanak Győrben?

“A 2018-ban gyártott 1 954 301 motor közül 1 443 036 darab volt három- és négyhengeres benzin- és dízelmotor. Öthengeres benzinmotorból 10 045 darab, mindezek mellett 300 720 hat- és 15 977 nyolc, és tízhengeres motor, valamit 175 070 hathengeres dízelmotor készült. Az Audi Hungariánál 9453 elektromos meghajtást gyártottak a munkatársak Győrben” – írja a magyar gyár honlapja. Elektromos motorokat 2018-ban kezdtek el gyártani.

Ami a komplett járműveket illeti, “az Audi Hungariánál 2018-ban összesen 100 000 autó készült, köztük 8 756 Audi TT Coupé, 3 362 TT Roadster, 62 654 A3 Limousine, valamint 9 571 A3 Cabriolet. 2018 év végéig 15 657 darab készült az Audi Q3-ból, az első győri SUV-ből” – írják.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 34400 34330 34660 +0,23% 0 0 7 422 379 760 HUF 2025-12-12 17:08:29
MOL 2940 2922 2960 +0,07% 0 0 1 330 183 198 HUF 2025-12-12 17:05:27
MTELEKOM 1770 1740 1776 +1,26% 0 0 456 669 422 HUF 2025-12-12 17:06:36
RICHTER 9710 9650 9725 +0,83% 0 0 916 998 925 HUF 2025-12-12 17:12:32
OPUS 557 556 560 +0,18% 0 0 138 067 734 HUF 2025-12-12 17:05:12
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Méretes zakó: egyre erősebb a félelem az AI-buborék kipukkanásától
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:17
Gyengüléssel zártak pénteken a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
Részvény / Deviza / Áru Óriásit nyekkent a forint, ebben nem volt köszönet
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 18:38
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben péntek kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Pénteki hangulat volt Budapesten is
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 18:15
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 393,94 pontos, 0,36 százalékos emelkedéssel, 109 607,58 ponton zárt pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Felemás hangulatban ébredtek az amerikai befektetők
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:01
Vegyesen nyitottak az amerikai értékpapírpiacok pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Multimilliárdosok viadala – kié lesz a legnagyobb tőzsdei cég a világon?
Eidenpenz József | 2025. december 12. 15:03
Izgalmas lehet a következő év a részvénykibocsátásoknál, könnyen lehet, hogy megdől majd a történelmi rekord. Erre jelenleg két cégnek van nagy esélye, az Elon Musk féle SpaceX-nek és a Sam Altman vezette OpenAI vállalatnak. Bár még nincsenek tőzsdén, ezekre az értékpapírokra már most is lehet valamiféle fogadásokat kötni, csak nem épp a legbiztonságosabb körülmények között.
Részvény / Deviza / Áru Mi történik a Mollal? Nem tudja tartani a lépést
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 14:41
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,54 pontos nyitás után emelkedett pénteken kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP húzza fel a tőzsdét péntek délelőtt
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:59
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,54 pontos nyitás után emelkedett pénteken délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru Emelkedés Európában, a pesti parketten csak mérsékeltebben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:50
A BUX 0,54 pontos emelkedéssel, 109 214,18 ponton nyitott pénteken
Részvény / Deviza / Áru Ébredéskor csak a szundi gombot találta a forint
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 06:41
A magyar fizetőeszköz kevéssel gyengült péntek reggelre a bankközi kereskedésben.
Részvény / Deviza / Áru A Nasdaq kivételével rekordszinten zártak az amerikai tőzsdék csütörtökön
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 06:20
Az Oracle zuhanása húzta le a technológiai indexet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG