4p
Nyereségtermelő gépből a Volkswagen-konszern (VW) problémás tagjává vált az Audi a Handelsblatt.com cikke szerint. A nehéz helyzetben lévő leányvállalat éles váltást tervez az elektromos hajtások irányába. A német gyárainak hasznosításához, kapacitásainak kihasználásához azonban a testvérvállalatok segítsége is szükséges.
(Audi-gyár.)

Ma a Handelsblatt.com szerint összeül a VW felügyelőbizottsága Wolfsburgban, és minden bizonnyal az Audi helyzete lesz az egyik legfontosabb témájuk. Az Audi ugyanis a vállalatcsoport nagy problémájává vált, már tulajdonképpen a károsanyag-kibocsátási botrány óta.

Emiatt további felvilágosító kampányokról is tárgyalhatnak most, de a cég gazdasági helyzete sem jó. A májusi autóeladások 5,4 százalékkal voltak az egy évvel korábbi alatt, pedig már a 2018-as érték is elmaradt a várakozásoktól. A tőkére vetített megtérülés pedig a korábbi jobb idők harminc százalékos szintjéről tíz százalékra esett vissza.

Miközben a forgalom és a nyereséghányad visszaesett, a cég nagy összegeket költ az elektromos autókra, aminek a megtérülése még sokáig kétséges lesz. Alexander Seitz pénzügyi igazgató és Bram Schot vezérigazgató költségcsökkentéseket szorgalmaznak a cég Ingolstadtban és Neckarsulmban levő gyáraiban.

Tervezik a termelést

Pedig a költségeken már eddig is sokat faragtak. Az Audi jövőjét most egy “portfólió-tervvel” alapoznák meg. A terv éles váltással számol az elektromos meghajtás irányába, 2025-ig minden második eladott járművet elektromos motorral látnának el.

Most tervezik azt, hogy ez milyen volumeneket jelent majd, és azt hogyan osztják majd el az egyes üzemegységek között. A konszern szóvivője szerint ez július végéig meglesz. Utána tárgyalásokat kezdenek a munkavállalói szervezetekkel, ami állítólag nem lesz könnyű.

Alacsony a kihasználtság

Itt 61 ezer munkavállaló érdekeiről van szó. “Komoly konfliktusok fenyegetnek” – írja a német lap. Egyes gyáregységeknél 2025-ig kötelezettséget vállaltak a létszám fenntartására.

A Volkswagen elsőbbségi részvénye (Tradingview.com)

Az ingolstadti és a neckarsulmi gyárak ugyanis eddig csak hagyományos meghajtású járművek gyártására vannak berendezkedve. Az eddig egyetlen elektromos Audit, az E-Tront, Brüsszelben gyártják. Ingolstadt kihasználtsága még viszonylag jó, 80 százalékos, a neckarsulmi telephelyen viszont csak 186 ezer autót gyártanak 300 ezer helyett (62 százalék). A gyár így alig gazdaságos.

Passat és Audi egy fedél alatt?

Az Audi vezetése abban reménykedik, hogy a cégcsoport más tagjaitól segítséget kaphat a gyárak kihasználtságának növeléséhez. Az Audi A4 és a VW Passat például “ugyanazon a technikai platformon” alapulnak. Ráadásul a Passatnak kell is új hely, mert az eredeti gyárát (Kelet-Frízföldön) elektromos autókra építik át.

Ám Herbert Diess, a konszern feje ráadásul újabb termelőüzemet is tervez Törökországban, ahol a VW és a Skoda márkáit egyaránt el lehet majd készíteni. “Más telephelyek is szóba jöhetnek” – írja a lap, amely főleg a német munkahelyekért aggódik. A magyarországi gyárat azonban külön nem említik.

Három márka egy gyárban

Nem világos az sem, hogy az elektromos autók gyártásából melyik gyár hogyan veszi majd ki a részét. Ahogy az sem, mennyire lesz az elektromos autók iránt kereslet. Az Audi azt reméli, hogy részt kaphat a cégcsoport közös SUV-jainak gyártásából, míg a Porsche például a PPE-limuzinokat gyárthatná.

Hasonló, cégcsoporton belüli együttműködésre már volt példa: A pozsonyi VW-gyárban például az Audi Q7, a VW-Touareg és a Porsche Cayenne karosszériái egyaránt készülnek.

Mit gyártanak Győrben?

“A 2018-ban gyártott 1 954 301 motor közül 1 443 036 darab volt három- és négyhengeres benzin- és dízelmotor. Öthengeres benzinmotorból 10 045 darab, mindezek mellett 300 720 hat- és 15 977 nyolc, és tízhengeres motor, valamit 175 070 hathengeres dízelmotor készült. Az Audi Hungariánál 9453 elektromos meghajtást gyártottak a munkatársak Győrben” – írja a magyar gyár honlapja. Elektromos motorokat 2018-ban kezdtek el gyártani.

Ami a komplett járműveket illeti, “az Audi Hungariánál 2018-ban összesen 100 000 autó készült, köztük 8 756 Audi TT Coupé, 3 362 TT Roadster, 62 654 A3 Limousine, valamint 9 571 A3 Cabriolet. 2018 év végéig 15 657 darab készült az Audi Q3-ból, az első győri SUV-ből” – írják.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 32200 31620 32550 +1,26% 0 0 10 880 444 490 HUF 2025-11-19 17:12:31
MOL 3078 2996 3100 +2,26% 0 0 3 122 638 008 HUF 2025-11-19 17:13:57
MTELEKOM 1720 1708 1734 +0,12% 0 0 713 063 384 HUF 2025-11-19 17:05:02
RICHTER 9700 9700 9830 -0,15% 0 0 1 509 158 850 HUF 2025-11-19 17:05:16
OPUS 506 495 511 +2,02% 0 0 65 978 853 HUF 2025-11-19 17:05:03
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Hihetetlen, megint mit művelt a forint
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 18:37
Erősödött szerdán a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Jót tett a háborús béketárgyalások híre a részvényeknek is
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 18:02
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 1121,6 pontos, 1,06 százalékos emelkedéssel, 107 194,23 ponton zárt szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Pluszban indítottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 15:55
Szerény emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Pörögnek a részvények a parketten
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 15:02
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 1,13 pontos nyitás után emelkedett szerdán kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Magához tért a BUX, a Mol vitte a prímet
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 12:14
Ez történt szerda délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru Aggódnak az MI-lufi miatt, szerda este vizet vagy olajat is önthetnek a tűzre
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 11:16
Idegesek a piacok, az Nvidia jelentése lehet az igazság pillanata.
Részvény / Deviza / Áru Véget ért a szerelem – ezért gyűlnek az éhező medvék a piacon
Czwick Dávid | 2025. november 19. 11:02
Kijózanító mozgásokat láthatunk a héten a nemesfémek piacán. Főként az arany lejtmenetét erősítheti a napokban, hogy szertefoszlani látszódnak az amerikai alapkamat csökkentését tápláló remények.
Részvény / Deviza / Áru A startvonalnál hagyták Budapestet az európai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 09:39
Itt esés, ott emelkedés.
Részvény / Deviza / Áru Mit kóstál egy euró szerda reggel? És a dollár?
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 07:26
Friss árfolyamok.
Részvény / Deviza / Áru Tartós lejtőn a New York-i tőzsde, de szerda este jön az, amit mindenki vár
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 06:28
Aggódva várják a befektetők az óriáscég jelentését.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG