4p
Nyereségtermelő gépből a Volkswagen-konszern (VW) problémás tagjává vált az Audi a Handelsblatt.com cikke szerint. A nehéz helyzetben lévő leányvállalat éles váltást tervez az elektromos hajtások irányába. A német gyárainak hasznosításához, kapacitásainak kihasználásához azonban a testvérvállalatok segítsége is szükséges.
(Audi-gyár.)

Ma a Handelsblatt.com szerint összeül a VW felügyelőbizottsága Wolfsburgban, és minden bizonnyal az Audi helyzete lesz az egyik legfontosabb témájuk. Az Audi ugyanis a vállalatcsoport nagy problémájává vált, már tulajdonképpen a károsanyag-kibocsátási botrány óta.

Emiatt további felvilágosító kampányokról is tárgyalhatnak most, de a cég gazdasági helyzete sem jó. A májusi autóeladások 5,4 százalékkal voltak az egy évvel korábbi alatt, pedig már a 2018-as érték is elmaradt a várakozásoktól. A tőkére vetített megtérülés pedig a korábbi jobb idők harminc százalékos szintjéről tíz százalékra esett vissza.

Miközben a forgalom és a nyereséghányad visszaesett, a cég nagy összegeket költ az elektromos autókra, aminek a megtérülése még sokáig kétséges lesz. Alexander Seitz pénzügyi igazgató és Bram Schot vezérigazgató költségcsökkentéseket szorgalmaznak a cég Ingolstadtban és Neckarsulmban levő gyáraiban.

Tervezik a termelést

Pedig a költségeken már eddig is sokat faragtak. Az Audi jövőjét most egy “portfólió-tervvel” alapoznák meg. A terv éles váltással számol az elektromos meghajtás irányába, 2025-ig minden második eladott járművet elektromos motorral látnának el.

Most tervezik azt, hogy ez milyen volumeneket jelent majd, és azt hogyan osztják majd el az egyes üzemegységek között. A konszern szóvivője szerint ez július végéig meglesz. Utána tárgyalásokat kezdenek a munkavállalói szervezetekkel, ami állítólag nem lesz könnyű.

Alacsony a kihasználtság

Itt 61 ezer munkavállaló érdekeiről van szó. “Komoly konfliktusok fenyegetnek” – írja a német lap. Egyes gyáregységeknél 2025-ig kötelezettséget vállaltak a létszám fenntartására.

A Volkswagen elsőbbségi részvénye (Tradingview.com)

Az ingolstadti és a neckarsulmi gyárak ugyanis eddig csak hagyományos meghajtású járművek gyártására vannak berendezkedve. Az eddig egyetlen elektromos Audit, az E-Tront, Brüsszelben gyártják. Ingolstadt kihasználtsága még viszonylag jó, 80 százalékos, a neckarsulmi telephelyen viszont csak 186 ezer autót gyártanak 300 ezer helyett (62 százalék). A gyár így alig gazdaságos.

Passat és Audi egy fedél alatt?

Az Audi vezetése abban reménykedik, hogy a cégcsoport más tagjaitól segítséget kaphat a gyárak kihasználtságának növeléséhez. Az Audi A4 és a VW Passat például “ugyanazon a technikai platformon” alapulnak. Ráadásul a Passatnak kell is új hely, mert az eredeti gyárát (Kelet-Frízföldön) elektromos autókra építik át.

Ám Herbert Diess, a konszern feje ráadásul újabb termelőüzemet is tervez Törökországban, ahol a VW és a Skoda márkáit egyaránt el lehet majd készíteni. “Más telephelyek is szóba jöhetnek” – írja a lap, amely főleg a német munkahelyekért aggódik. A magyarországi gyárat azonban külön nem említik.

Három márka egy gyárban

Nem világos az sem, hogy az elektromos autók gyártásából melyik gyár hogyan veszi majd ki a részét. Ahogy az sem, mennyire lesz az elektromos autók iránt kereslet. Az Audi azt reméli, hogy részt kaphat a cégcsoport közös SUV-jainak gyártásából, míg a Porsche például a PPE-limuzinokat gyárthatná.

Hasonló, cégcsoporton belüli együttműködésre már volt példa: A pozsonyi VW-gyárban például az Audi Q7, a VW-Touareg és a Porsche Cayenne karosszériái egyaránt készülnek.

Mit gyártanak Győrben?

“A 2018-ban gyártott 1 954 301 motor közül 1 443 036 darab volt három- és négyhengeres benzin- és dízelmotor. Öthengeres benzinmotorból 10 045 darab, mindezek mellett 300 720 hat- és 15 977 nyolc, és tízhengeres motor, valamit 175 070 hathengeres dízelmotor készült. Az Audi Hungariánál 9453 elektromos meghajtást gyártottak a munkatársak Győrben” – írja a magyar gyár honlapja. Elektromos motorokat 2018-ban kezdtek el gyártani.

Ami a komplett járműveket illeti, “az Audi Hungariánál 2018-ban összesen 100 000 autó készült, köztük 8 756 Audi TT Coupé, 3 362 TT Roadster, 62 654 A3 Limousine, valamint 9 571 A3 Cabriolet. 2018 év végéig 15 657 darab készült az Audi Q3-ból, az első győri SUV-ből” – írják.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 32390 32320 32540 -0,34% 32380 32390 1 216 672 720 HUF 2025-11-05 10:41:45
MOL 2886 2882 2914 -1,16% 2886 2888 396 183 164 HUF 2025-11-05 10:44:41
MTELEKOM 1770 1756 1770 +0,57% 1766 1770 98 345 896 HUF 2025-11-05 10:28:55
RICHTER 10250 10100 10500 -2,38% 10240 10250 425 237 840 HUF 2025-11-05 10:44:52
OPUS 554 540 556 +2,59% 554 555 71 940 274 HUF 2025-11-05 10:42:44
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Csúcsról fordult a réz – tartós esés jöhet?
Czwick Dávid | 2025. november 5. 10:09
Közel 3 százalékot esett a réz világpiaci ára, melyhez baljós jelek és egy ipari felmérés társult.
Részvény / Deviza / Áru „Ha az OTP sikeres, akkor a magyar gazdaság is sikeres” – 30 éve a tőzsdén a bank
Vámosi Ágoston | 2025. november 5. 09:44
Nosztalgikus hangulatban szólaltatta meg a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) csengőjét Csányi Sándor, az OTP elnöke szerda reggel. A BÉT vezérigazgatójával visszaemlékeztek az 1990-es évekre, Varga Mihály pedig arról beszélt, hogy a BÉT dobogós helyet foglal el a világ tőzsdéi között.
Részvény / Deviza / Áru Izgulhat, akinek Telekom részvénye van
Privátbankár.hu | 2025. november 5. 09:05
A Richter talán folytathatja az erősödést
Részvény / Deviza / Áru Már a Tisza miatt erős a forint?
Privátbankár.hu | 2025. november 5. 07:35
Kevéssé változott, gyengült kissé a forint szerda reggelre a főbb devizákkal szemben.
Részvény / Deviza / Áru A forint a légynek semm ártott, hát még a devizáknak
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 18:59
A magyar fizetőeszköz gyengült a keddi bankközi kereskedésben a főbb devizákkal szemben.
Részvény / Deviza / Áru A BUX bevette a Richter-tablettát, és új csúcson zárt
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 17:45
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 265,59 pontos, 0,25 százalékos emelkedéssel 108 029,49 pontos új történelmi csúcson zárt kedden.
Részvény / Deviza / Áru Eladási hullámra figyelmeztettek, és estek is az amerikai tőzsdék nyitáskor
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 15:48
Keddi nyitáskor estek  a főbb  amerikai tőzsdeindexek.
Részvény / Deviza / Áru Őszi esőként csepereg a Mol a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 14:47
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,72 pontos nyitás után csökkent kedden kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Nem állt lábra a tőzsde, továbbra is esnek a papírok
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 11:55
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,72 pontos nyitás után csökkent kedden délelőtt.  
Részvény / Deviza / Áru A részvényeket nem jó ötlet kihagyni – interjú
Eidenpenz József | 2025. november 4. 10:21
Hosszú távon a részvénypiacok túlteljesítettek minden más befektetési eszközt, így nem az a kérdés, vegyünk-e belőlük, hanem az, hogy milyen arányban és milyet. A feltörekvő piacokon az árak a szokásosnál is nagyobb diszkontot tartalmaznak, így az ottani papírokat is érdemes vásárolni. A mesterséges intelligencia haszonélvezői közül is találunk ott cégeket bőven. Interjú a Fidelity International portfólió-menedzserével, Pálfi Zoltánnal.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG