4p
Nyereségtermelő gépből a Volkswagen-konszern (VW) problémás tagjává vált az Audi a Handelsblatt.com cikke szerint. A nehéz helyzetben lévő leányvállalat éles váltást tervez az elektromos hajtások irányába. A német gyárainak hasznosításához, kapacitásainak kihasználásához azonban a testvérvállalatok segítsége is szükséges.
(Audi-gyár.)

Ma a Handelsblatt.com szerint összeül a VW felügyelőbizottsága Wolfsburgban, és minden bizonnyal az Audi helyzete lesz az egyik legfontosabb témájuk. Az Audi ugyanis a vállalatcsoport nagy problémájává vált, már tulajdonképpen a károsanyag-kibocsátási botrány óta.

Emiatt további felvilágosító kampányokról is tárgyalhatnak most, de a cég gazdasági helyzete sem jó. A májusi autóeladások 5,4 százalékkal voltak az egy évvel korábbi alatt, pedig már a 2018-as érték is elmaradt a várakozásoktól. A tőkére vetített megtérülés pedig a korábbi jobb idők harminc százalékos szintjéről tíz százalékra esett vissza.

Miközben a forgalom és a nyereséghányad visszaesett, a cég nagy összegeket költ az elektromos autókra, aminek a megtérülése még sokáig kétséges lesz. Alexander Seitz pénzügyi igazgató és Bram Schot vezérigazgató költségcsökkentéseket szorgalmaznak a cég Ingolstadtban és Neckarsulmban levő gyáraiban.

Tervezik a termelést

Pedig a költségeken már eddig is sokat faragtak. Az Audi jövőjét most egy “portfólió-tervvel” alapoznák meg. A terv éles váltással számol az elektromos meghajtás irányába, 2025-ig minden második eladott járművet elektromos motorral látnának el.

Most tervezik azt, hogy ez milyen volumeneket jelent majd, és azt hogyan osztják majd el az egyes üzemegységek között. A konszern szóvivője szerint ez július végéig meglesz. Utána tárgyalásokat kezdenek a munkavállalói szervezetekkel, ami állítólag nem lesz könnyű.

Alacsony a kihasználtság

Itt 61 ezer munkavállaló érdekeiről van szó. “Komoly konfliktusok fenyegetnek” – írja a német lap. Egyes gyáregységeknél 2025-ig kötelezettséget vállaltak a létszám fenntartására.

A Volkswagen elsőbbségi részvénye (Tradingview.com)

Az ingolstadti és a neckarsulmi gyárak ugyanis eddig csak hagyományos meghajtású járművek gyártására vannak berendezkedve. Az eddig egyetlen elektromos Audit, az E-Tront, Brüsszelben gyártják. Ingolstadt kihasználtsága még viszonylag jó, 80 százalékos, a neckarsulmi telephelyen viszont csak 186 ezer autót gyártanak 300 ezer helyett (62 százalék). A gyár így alig gazdaságos.

Passat és Audi egy fedél alatt?

Az Audi vezetése abban reménykedik, hogy a cégcsoport más tagjaitól segítséget kaphat a gyárak kihasználtságának növeléséhez. Az Audi A4 és a VW Passat például “ugyanazon a technikai platformon” alapulnak. Ráadásul a Passatnak kell is új hely, mert az eredeti gyárát (Kelet-Frízföldön) elektromos autókra építik át.

Ám Herbert Diess, a konszern feje ráadásul újabb termelőüzemet is tervez Törökországban, ahol a VW és a Skoda márkáit egyaránt el lehet majd készíteni. “Más telephelyek is szóba jöhetnek” – írja a lap, amely főleg a német munkahelyekért aggódik. A magyarországi gyárat azonban külön nem említik.

Három márka egy gyárban

Nem világos az sem, hogy az elektromos autók gyártásából melyik gyár hogyan veszi majd ki a részét. Ahogy az sem, mennyire lesz az elektromos autók iránt kereslet. Az Audi azt reméli, hogy részt kaphat a cégcsoport közös SUV-jainak gyártásából, míg a Porsche például a PPE-limuzinokat gyárthatná.

Hasonló, cégcsoporton belüli együttműködésre már volt példa: A pozsonyi VW-gyárban például az Audi Q7, a VW-Touareg és a Porsche Cayenne karosszériái egyaránt készülnek.

Mit gyártanak Győrben?

“A 2018-ban gyártott 1 954 301 motor közül 1 443 036 darab volt három- és négyhengeres benzin- és dízelmotor. Öthengeres benzinmotorból 10 045 darab, mindezek mellett 300 720 hat- és 15 977 nyolc, és tízhengeres motor, valamit 175 070 hathengeres dízelmotor készült. Az Audi Hungariánál 9453 elektromos meghajtást gyártottak a munkatársak Győrben” – írja a magyar gyár honlapja. Elektromos motorokat 2018-ban kezdtek el gyártani.

Ami a komplett járműveket illeti, “az Audi Hungariánál 2018-ban összesen 100 000 autó készült, köztük 8 756 Audi TT Coupé, 3 362 TT Roadster, 62 654 A3 Limousine, valamint 9 571 A3 Cabriolet. 2018 év végéig 15 657 darab készült az Audi Q3-ból, az első győri SUV-ből” – írják.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 34430 34200 34500 +0,09% 34420 34430 2 284 821 000 HUF 2025-12-15 15:42:55
MOL 2936 2922 2960 -0,14% 2934 2936 238 029 634 HUF 2025-12-15 15:42:55
MTELEKOM 1764 1754 1776 -0,34% 1762 1764 135 502 358 HUF 2025-12-15 15:42:55
RICHTER 9900 9700 9935 +1,96% 9890 9900 1 356 753 140 HUF 2025-12-15 15:42:55
OPUS 569 558 572 +2,15% 569 571 284 657 120 HUF 2025-12-15 15:37:27
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru A tőkepiacok következő éve is kész őrület lehet
Eidenpenz József | 2025. december 15. 15:36
Az idén hektikus tőkepiacok nem véletlenül alakultak így: nem egyszerűen az amerikai elnök szeszélye rángatta őket, hanem a súlyos világgazdasági egyensúlytalanságok. Ezek még az idén sem szűntek meg, így jövőre sem fogunk unatkozni. Nem olcsó a részvénypiac, de az AI még nagy változásokat hozhat. Az arany szárnyalhat, az olaj lefelé csoroghat, de csak egy darabig.
Részvény / Deviza / Áru Felemásan alakul a budapesti hétkezdés
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 14:55
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a plusz 0,42 pontos nyitás után emelkedett hétfőn kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Így áll a tőzsde félidőben, karácsonyi ajándékra gyúr a BUX
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 11:50
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,42 pontos nyitás után emelkedett hétfőn délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru Rajt a tőzsdén, év végi hajrát nyit a BUX?
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 09:30
Pluszos nyitás, de mi jön ez után?
Részvény / Deviza / Áru Vegyük fel a fonalat – a forint már megtette
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 07:45
Erősödött a forint hétfő reggelre a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru A koboldok aranya még az ezüstöt is túlszárnyalta
Eidenpenz József | 2025. december 15. 05:43
Igazán jó évük van egyes ipari fémeknek, mintha versenyeznének, melyik ára emelkedik nagyobb mértékben. A kobalt duplázott, és még az ezüstöt is lekörözte, de eléggé nehéz olyan befektetést találni, ami pontosan követi az árfolyamát.
Részvény / Deviza / Áru Az elemzők se tudják, mi lesz az OTP papírjaival
Privátbankár.hu | 2025. december 14. 11:04
Többet érhetnek, de érdemes még venni belőlük? Így alakult a hét a Budapesti Értéktőzsdén.
Részvény / Deviza / Áru Méretes zakó: egyre erősebb a félelem az AI-buborék kipukkanásától
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:17
Gyengüléssel zártak pénteken a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
Részvény / Deviza / Áru Óriásit nyekkent a forint, ebben nem volt köszönet
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 18:38
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben péntek kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Pénteki hangulat volt Budapesten is
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 18:15
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 393,94 pontos, 0,36 százalékos emelkedéssel, 109 607,58 ponton zárt pénteken.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG