4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Nyereségtermelő gépből a Volkswagen-konszern (VW) problémás tagjává vált az Audi a Handelsblatt.com cikke szerint. A nehéz helyzetben lévő leányvállalat éles váltást tervez az elektromos hajtások irányába. A német gyárainak hasznosításához, kapacitásainak kihasználásához azonban a testvérvállalatok segítsége is szükséges.
(Audi-gyár.)

Ma a Handelsblatt.com szerint összeül a VW felügyelőbizottsága Wolfsburgban, és minden bizonnyal az Audi helyzete lesz az egyik legfontosabb témájuk. Az Audi ugyanis a vállalatcsoport nagy problémájává vált, már tulajdonképpen a károsanyag-kibocsátási botrány óta.

Emiatt további felvilágosító kampányokról is tárgyalhatnak most, de a cég gazdasági helyzete sem jó. A májusi autóeladások 5,4 százalékkal voltak az egy évvel korábbi alatt, pedig már a 2018-as érték is elmaradt a várakozásoktól. A tőkére vetített megtérülés pedig a korábbi jobb idők harminc százalékos szintjéről tíz százalékra esett vissza.

Miközben a forgalom és a nyereséghányad visszaesett, a cég nagy összegeket költ az elektromos autókra, aminek a megtérülése még sokáig kétséges lesz. Alexander Seitz pénzügyi igazgató és Bram Schot vezérigazgató költségcsökkentéseket szorgalmaznak a cég Ingolstadtban és Neckarsulmban levő gyáraiban.

Tervezik a termelést

Pedig a költségeken már eddig is sokat faragtak. Az Audi jövőjét most egy “portfólió-tervvel” alapoznák meg. A terv éles váltással számol az elektromos meghajtás irányába, 2025-ig minden második eladott járművet elektromos motorral látnának el.

Most tervezik azt, hogy ez milyen volumeneket jelent majd, és azt hogyan osztják majd el az egyes üzemegységek között. A konszern szóvivője szerint ez július végéig meglesz. Utána tárgyalásokat kezdenek a munkavállalói szervezetekkel, ami állítólag nem lesz könnyű.

Alacsony a kihasználtság

Itt 61 ezer munkavállaló érdekeiről van szó. “Komoly konfliktusok fenyegetnek” – írja a német lap. Egyes gyáregységeknél 2025-ig kötelezettséget vállaltak a létszám fenntartására.

A Volkswagen elsőbbségi részvénye (Tradingview.com)

Az ingolstadti és a neckarsulmi gyárak ugyanis eddig csak hagyományos meghajtású járművek gyártására vannak berendezkedve. Az eddig egyetlen elektromos Audit, az E-Tront, Brüsszelben gyártják. Ingolstadt kihasználtsága még viszonylag jó, 80 százalékos, a neckarsulmi telephelyen viszont csak 186 ezer autót gyártanak 300 ezer helyett (62 százalék). A gyár így alig gazdaságos.

Passat és Audi egy fedél alatt?

Az Audi vezetése abban reménykedik, hogy a cégcsoport más tagjaitól segítséget kaphat a gyárak kihasználtságának növeléséhez. Az Audi A4 és a VW Passat például “ugyanazon a technikai platformon” alapulnak. Ráadásul a Passatnak kell is új hely, mert az eredeti gyárát (Kelet-Frízföldön) elektromos autókra építik át.

Ám Herbert Diess, a konszern feje ráadásul újabb termelőüzemet is tervez Törökországban, ahol a VW és a Skoda márkáit egyaránt el lehet majd készíteni. “Más telephelyek is szóba jöhetnek” – írja a lap, amely főleg a német munkahelyekért aggódik. A magyarországi gyárat azonban külön nem említik.

Három márka egy gyárban

Nem világos az sem, hogy az elektromos autók gyártásából melyik gyár hogyan veszi majd ki a részét. Ahogy az sem, mennyire lesz az elektromos autók iránt kereslet. Az Audi azt reméli, hogy részt kaphat a cégcsoport közös SUV-jainak gyártásából, míg a Porsche például a PPE-limuzinokat gyárthatná.

Hasonló, cégcsoporton belüli együttműködésre már volt példa: A pozsonyi VW-gyárban például az Audi Q7, a VW-Touareg és a Porsche Cayenne karosszériái egyaránt készülnek.

Mit gyártanak Győrben?

“A 2018-ban gyártott 1 954 301 motor közül 1 443 036 darab volt három- és négyhengeres benzin- és dízelmotor. Öthengeres benzinmotorból 10 045 darab, mindezek mellett 300 720 hat- és 15 977 nyolc, és tízhengeres motor, valamit 175 070 hathengeres dízelmotor készült. Az Audi Hungariánál 9453 elektromos meghajtást gyártottak a munkatársak Győrben” – írja a magyar gyár honlapja. Elektromos motorokat 2018-ban kezdtek el gyártani.

Ami a komplett járműveket illeti, “az Audi Hungariánál 2018-ban összesen 100 000 autó készült, köztük 8 756 Audi TT Coupé, 3 362 TT Roadster, 62 654 A3 Limousine, valamint 9 571 A3 Cabriolet. 2018 év végéig 15 657 darab készült az Audi Q3-ból, az első győri SUV-ből” – írják.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 30630 30200 30640 +1,59% 30600 30630 3 414 523 230 HUF 2025-10-15 10:20:26
MOL 2764 2738 2768 +0,66% 2764 2768 36 721 636 HUF 2025-10-15 10:19:14
MTELEKOM 1818 1796 1818 +0,78% 1812 1818 105 954 950 HUF 2025-10-15 10:16:51
RICHTER 10430 10340 10430 +0,48% 10410 10430 142 548 380 HUF 2025-10-15 10:18:50
OPUS 551 550 552 -0,18% 551 554 12 586 235 HUF 2025-10-15 10:16:02
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Már megint csak a nyugati tőzsdék hátát nézi Budapest
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 09:37
A BUX alig változott, bezzeg a nyugat-európai tőzsdék emelkedéssel indítottak szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Kipattant az ágyból a forint
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 07:26
Erősödött a magyar fizetőeszköz.
Részvény / Deviza / Áru Továbbra is vámháborús félelmek fogják vissza a New York-i tőzsdét
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 06:23
Vegyesen zártak az indexek.
Részvény / Deviza / Áru Elképesztő erőt mutat az arany, de meddig?
Király Béla | 2025. október 15. 05:42
A pénteki amerikai tőzsdei kereskedésben nagyot estek a részvénypiacok, a kriptoeszközök pedig kis túlzással összeomlottak. Ezzel szemben az arany árfolyama tartotta magát, ami újabb jel lehet arra, hogy a befektetők ebben az eszközben bíznak leginkább.
Részvény / Deviza / Áru Nem volt rajta sapka, megfázott a forint
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 18:45
A magyar fizetőeszköz gyengült a keddi bankközi kereskedésben.
Részvény / Deviza / Áru A Mol elővette fekete könyvét és beírta a keddi napot
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 17:52
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 217,39 pontos, 0,21 százalékos csökkenéssel, 102 389,83 ponton zárt kedden.
Részvény / Deviza / Áru A kínai kereskedelem miatt aggódva csökkenéssel nyitottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 16:35
Csökkenéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok kedden.
Részvény / Deviza / Áru A Mol gyenge kezdés után szabad esésbe kezdett a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 14:45
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,82 pontos nyitás után csökkent kedden kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Ez nem a Mol napja a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 11:46
Több mint 1 százalékos csökkenéssel áll délelőtt a Mol, a Richter közel ugyanennyit emelkedett. A BUX-index tovább emelkedett, és a 103 ezer pontot közelíti.
Részvény / Deviza / Áru Áttörte az ellenállást az OTP, pluszban nyitott a BUX
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 09:39
Közel 2 százalékos emelkedéssel áttörte a 30 ezres határt az OTP-részvények értéke, a Richter árfolyama viszont esett. Ázsiában nem alakult jól a kedd: Tokióban és Hongkongban is visszaesés történt a tőzsdén.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG