A Nemzetközi Energiaügynökség jelentése szerint az üzemanyag fogyasztás elérte csúcsát, és a következő 25 évben legfeljebb csak stagnálni fog, de akár vissza is eshet. Ez igen lényeges hatással bír az olajiparra, különösen a finomításra, mivel ma még a kitermelt olaj negyedéből gépjármű üzemanyag készül.
Tesla és társai
Az Ügynökség szerint az elektromos autók ma még mindössze egymilliós száma 2040-ig legalább 150 millióra emelkedik. Az üzemanyag iránti kereslet kifulladása a Shell egyik vezetője szerint azt okozhatja, hogy a teljes nyersolaj iránti kereslet már öt éven belül tetőzni fog. Az összkeresletre vonatkozóan az Energiaügynökség nem ilyen pesszimista, mivel szerintük a közúti áruszállításban, a hajózásban, a repülésben és a vegyiparban még egy darabig növekvő kereslet lesz.
Szektorok szerint
Az Ügynökség szektorokra lebontva is megadta, milyen változást prognosztizál a keresletben a következő 25 évben. Eszerint a villányáram előállításban 2,5 százalékos, a személyautókat hajtó üzemanyagoknál 1 százalékos csökkenés várható, viszont a közúti szállításban még enyhe növekedés, a tengeri és légi felhasználásban még 3 százalékos, míg a vegyiparban 4 százalékos növekedés várható.
Mások pesszimistábbak
Ez az előrejelzés még az optimistábbak közé tartozik, mivel mások úgy gondolják, hogy az áramtermelésben gyorsabb és nagyobb ütemű lehet a megújulókra való áttérés, és az elektromos autók térhódítási is gyorsabb lehet. Több előrejelzés szerint a személyautókat hajtó üzemanyag iránti kereslet már 2020-ban csökkenni kezdhet, és ez a finomítók számára komoly gondot okoz. Kétségkívül maga az Energiaügynökség is mérsékelte várakozásait tavaly óta, amikor még úgy gondolták, 2030-ig növekedhet a kereslet.
Finomítói alkalmazkodás
1990-től 2015 ig még 20 százalékkal nőtt a benzin iránti kereslet, így a finomítók erősen fejlesztettek, hogy lépést tudjanak tartani az igényekkel. A mai nagyjából 1 milliárdos személyautószám a várakozások szerint a duplájára nőhet 2040-ig, de egyrészt ezek nem kis hányada már elektromos autó lesz, másrészt a gyártásra kerülő belsőégésűek is jóval hatékonyabbak, környezetbarátabbak, így kisebb fogyasztásúak lesznek.
A dízelolaj iránti kereslet ugyanakkor növekedni fog. Nem mintha személyautók között hódítana majd a közelmúlt botrányaiban csúnyán leszerepelt típus, hanem a nemrég elfogadott szabályok szerint a hajózásban jelenleg használt, nehéz, piszkos, alig finomított, nagy kéntartalmú olajat dízellel kell felváltani 2020-ig. Emellett a légijárműveket hajtó üzemanyag iránti igény is növekedni fog, mer bár egyre hatékonyabb, kisebb fogyasztású gépek készülnek, a légiforgalom nagy ütemben növekszik, és a kerozinnal való repülésnek semmilyen alternatívája nem mutatkozik egyelőre.