INA-benzinkút medveszoborral |
Az INÁ-nak 2011 óta nem volt olyan jó első fél éves pénzügyi eredménye, mint az idei esztendőben, amikor az év első hat hónapjában 850 millió kunát (35 milliárd forint) meghaladó nettó nyereségre tett szert - közölte a vállalat csütörtökön az Index.hr zágrábi hírportál beszámolója szerint.
A 2017-es első fél éves adó- és kamatfizetés, valamint értékcsökkenés előtti eredmény (EBITDA) 1,398 milliárd kunát tesz ki, ami 168 százalékos növekedésnek felel meg. A cég bevételei 8,41 milliárd kunát tettek ki, ami éves szinten 34 százalékos növekedés. Az eredmény főként a kutatási és termelési tevékenységnek köszönhető, de a finomító és marketing, illetve az értékesítés is jelentősen hozzájárult az eredmények javulásához.
A kiskereskedelem rekordnövekedést produkált a fogyasztási cikkek és az üzemanyagok területén. A kereskedelem jó eredményeihez hozzájárul a térségbeli értékesítési hálózat növekedése, illetve a fogyasztási cikkek szegmensének bővülése, ami a jövőre nézve is biztató.
A 2017-es esztendő első felében a nagyberuházások elérték az 520 millió kunát, és az év második felében is intenzív beruházási kampányra lehet számítani.
Bámulatos
Áldott Zoltán, a cég igazgatótanácsának elnöke szerint az első fél év bámulatos eredményeket produkált az INA minden tevékenységében, minden mutatón javítani tudott a cég. Az EBITDA egy évvel ezelőtt 521 millió kuna volt, míg most 1,398 milliárd kunát tesz ki. A vállalat nettó nyeresége az első fél évben egyszeri tételek nélkül elérte a 608 millió kunát, míg egy évvel korábban 70 millió kuna volt.
Az eredmények a kedvező külső környezetnek is köszönhetők, a Brent olaj, valamint a gáz ára enyhén növekedett, míg a természetes csökkenés a növekedést célzó projekteknek - például az új, seleci és nyugat-djeletovci olajkutak termelésnövekedésének - köszönhetően lassult.
A nettó adósság 2,026 millió kunára, az adósság és a tőke arányát tekintve történelmi, 15,3 százalékra csökkent. Áldott Zoltán kiemelte, hogy a tőkestruktúra nagyon erős, és az INA készen áll a stratégiai kihívásokra, valamint azokra a projektekre, amelyek pozitív értékeket hozhatnak a vállalatnak a jövőben. A középpontban a jövőben is a finomítók szerepelnek.