Az internet ma már sokkal több ember számára hozzáférhető, mint a kábeltelevíziós szolgáltatások, így sokkal több fogyasztóval rendelkező piac is lehet a jövőben – mondta a streaming-piacon látható befektetési lehetőségek kapcsán Török Lajos vezető elemző az Equilor sajtóbeszélgetésén.
A legfontosabb termék a video-streaming, a legfontosabb piac pedig az Amerikai Egyesült Államok, de a növekedés már nemzetközi. Fontos célpont például a hatalmas India is. A steaming-nek az olyan video-felületek is versenyt jelentenek, mint a Youtube vagy a fiatalok körében népszerű Twitch.
Az 1997-ben indult Netflix eredetileg videokölcsönző volt, amely házhoz szállította a filmeket, a streaming-szolgáltatást 2007-ben indította. Majd 2010-től kezdett agresszívebb terjeszkedésbe, például sokat kezdett el költeni saját tartalmakra. Akkor még alig volt versenytársa. Az első Oscar-díjat 2017-ben kapta meg egy produkciója, és akkor lépte át a százmillió felhasználót is.
Mit nekem a kritikusok
Az előfizetés jelenleg 13 dollár alapesetben, de van 9 és 16 dolláros csomag is. Az előfizetők száma dinamikusan emelkedik ugyan, de a tartalmakra költött összeg is, így jövőre már elérheti a 17,8 milliárd dollárt.
A Netflix alig foglalkozik a kritikusokkal, óriási adatbázisa van arról, hogy mit szeretnek nézni az emberek. Így a kritikusoknál tulajdonképpen sokkal jobban tudják, hogy milyen tartalmakat érdemes készíteni, hogy a közönségnek jó legyen – mondta Török.
Új, erős kihívó
A Netflix jelenlegi árazása a tőzsdén az elemző szerint nagyjából rendben van a tőzsdén, a cég növekedésére alapforgatókönyvet felvázolva – a következő öt évben húsz százalékos növekedéssel – a részvény értéke 370 dollár lenne. Jelenleg ennél kissé magasabb, 378,60. De ennél optimistább és pesszimistább szcenáriók is vannak.
(Forrás: Stockcharts.com) |
Egyik legfontosabb konkurense a Disney, nemrég jelentette be belépését. Nála sok klasszikus film van, valamint erős franchise-jogok, különösen jó a filmválasztéka. Így a cég erős kihívó lehet a streaming-szektorban.
25 millió ember, mindjárt kezdetnek
A Disney új streaming-szolgáltatása várhatóan 25 millió felhasználóval indul majd, az első öt évben 30 százalékkal, majd a következő öt évben 15 százalékkal nőhet az előfizetők számra. A Disney+ értéke így 29 dollár lehet, amiből eddig hozzávetőleg 15 dollár épülhetett be a részvény árfolyamába.
A Hulu 25 millió előfizetővel rendelkezik, és hét dollár a havi díja. Az ESPN+ főleg az élő sport miatt népszerű, kétmillió előfizetővel, öt dolláros előfizetői díjjal működik.
A nagy későn érkező
Az Apple későn érkezőnek számít ezen a piacon, bár van zene-, videostreaming– és hírszolgáltatása is. Olyan szolgáltatást akarnak nyújtani, amin keresztül majd a többi is elérhető lesz. Kérdés, ez mennyit ér meg, mennyi előfizetőnek, hogy nem kell az alkalmazások között váltogatni.
Az Amazon Prime egy szolgáltatáscsomag része, ezért nagyon nehezen értékelhető. Százmillió előfizetője van és ötmilliárd dollárt költ tartalmakra.
Ennyit költ az HBO Now
A 13 dolláros Amazon előfizetői díjban más szolgáltatások, kedvezmények is benne vannak, sokan nem is használják sorozatok vagy filmek nézésére. Az Amazon Prime egy részvényre jutó értékét 20 dollárra becsülik.
A HBO Now havi 15 dolláros előfizetési díjával 142 millió előfizetőt vonzott eddig, Magyarországon is népszerű. Kábeltelevízió-előfizetés nem kell hozzá. Tartalmakra 2,5 milliárd dollárt költ.
A technikai kép
A Roku sokat nyerhet a streaming-szolgáltatások térnyerésével, tv-stickeket fejleszt és árul, amelyeken más szolgáltatásokat lehet nézni, és okostelevíziókra fejleszt szoftvereket. Jelenleg főleg azt USA-ban működik, de a nemzetközi terjeszkedés jelentős növekedést hozhat számára.
(Forrás: Stockcharts.com) |
A technikai kép alapján a Netflix széles kereskedési sávból próbál kitörni, de 377 dollár környékén egy rés megállította – mondta el Varga Zoltán szenior elemző. A Disney-ben látnak ugyan hosszú távon potenciált, de rövid távon jelentős kockázat van benne. Nemrég lefelé korrigált, és az indikátorok alapján további esés is könnyen elképzelhető.
Az Apple komoly emelkedést tudhat maga mögött, emelkedő trendcsatornában mozog. Az Amazon is felfelé tart, de már nagy emelkedési potenciál nem látható benne. Új pozíciókat az elemző nem nyitna, de a régieket még tartaná.
Feltámad a torrent?
A felhasználók egy része, aki a legjobb tartalmakat keresi, feltehetően nehezen viseli majd, hogy csak 4-5 különböző előfizetés között váltogatva tudja kielégíteni kíváncsiságát. Így sokan attól tartanak, hogy a torrentezés, illegális filmletöltés reneszánszát fogja élni. A közelmúlt torrentezési statisztikái már ezt mutatják.
Egy másik dilemma a reklámipar jövője, ahol szintén nagy változásokat hozhat, ha a felhasználók többsége reklámmentes fizetős szolgáltatásokat akar nézni – hangzott el a sajtóbeszélgetésen.
Konszolidáció kell?
Furcsa, hogy korábban az Apple nem vásárolta fel a Netfix-et, nagy szinergiák lettek volna egy ilyen üzletben. Elvileg még megtehetné, de ekkora méretű tranzakció már neki is sok lenne. A Spotify viszont ígéretes felvásárlási célpontnak tűnik. Hosszú távon azonban nem várható, hogy tíz szolgáltató megmarad a piacon, konszolidáció várható – mondta Török Lajos.
Attól is lehet tartani, hogy több szolgáltató kevés figyelmet fordít majd az olyan kicsi piacokra, nyelvekre, mint a magyar is. Inkább a nagyobb, sok tízmilliós piacokra koncentrálnak majd. A Netflixtől nem várják, hogy a magyar piacra nagy figyelmet fordítana, a Disney esetében ez inkább elképzelhető.