A Waberer's International Zrt. telephelye Budapesten. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd |
A Waberer’s június 29-ig tartó részvénykibocsátása fontos esemény a Budapesti Értéktőzsdén, tekintve, hogy rég jelent meg ilyen méretű vállalat a magyar parketten. A kibocsátás hátteréről itt írtunk bővebben >>
A komplett rakományok saját flottával történő nemzetközi szállítmányozásának terén Európában piacvezető társaság a BÉT hatodik legnagyobb vállalata (90,5-111,7 milliárd forint cégérték), míg részvénye a BUX index ötödik legnagyobb súlyú tagja lehet. Az Equilor Befektetési Zrt. elemzése alapján a Waberer’s részvényei vonzó befektetési lehetőséget nyújtanak az 5100-6300 forint közötti sávban, azonban a kilátásokat tekintve számos kockázat említhető.
Növekedésre van ítélve a cég?
A makrokép kedvező, mivel az európai szállítmányozási ágazat várhatóan a teljes gazdaságnál gyorsabban növekedhet, a közép-kelet-európai régió GDP-je pedig a nyugat-európaihoz képest nagyobb mértékben bővülhet. A kereskedelmi szektorok közül az e-kereskedelem lehet a közúti fuvarozás egyik hajtómotorja, a várakozások alapján fennmaradhat az elmúlt években látott pozitív trend.
A makrogazdasági tényezők mellett a lengyel Link felvásárlása is elősegítheti a cég további növekedését. A pénzügyi eredményeknél a bevétel növekedése fenntartható, ugyanakkor az eredményesség javulása kulcskérdés. A lengyel vállalat felvásárlása akár meg is fordíthatja a marzsok csökkenését.
Vannak azért komolyabb kockázatok is
1. Európai szabályozó környezet
A Waberer’s esetében a legfontosabb kockázatok az európai szabályozói környezet alakulása (Europe on the move), és a brexit kimenetele. Az uniós direktíva elsősorban a bérköltségeket emelheti meg: a Waberer’s becslése alapján a minimumbér követelmények hozzávetőlegesen 0,2-0,3 millió euró többletköltséget jelenthetnek éves szinten, azonban az európai trendet figyelembe véve további intézkedéseket vezethetnek be más tagállamok. Az órabérek növekedése mellett további kockázati tényező, hogy a foglalkoztatásról szóló szigorú szabályok betartása miatt a személyi jellegű ráfordítások szignifikánsan megugorhatnak.
2. Brexit
Mi lesz, ha már nem Waberer's-nek hívják a társaságot? Wáberer György kedden jelentette be, hogy a Waberer's márkanév és cégnév használatának jogát 2018 nyarán felmondja. Az Equilor ezzel kapcsolatban azt írja: a Waberer név elvesztésének lehetősége és az ezzel kapcsolatos bejelentés időzítése nem szerencsés a részvénykibocsátás szempontjából, de összességében nincs jelentős hatással a vállalat életére, azonban az új brand bevezetése egyszeri, komolyabb kiadásokkal járhat jövőre. Azt egyelőre nem tudni, jövőre mi lesz a társaság neve. |
Kovács Bálint, az Equilor senior elemzője szerint a Waberer’s esetében a brexit okozta kockázatokkal is számolni kell, hiszen a korábbi IPO meghiúsulását többek között ezzel magyarázta a társaság. 2016-ban a bevételek 12 százaléka az Egyesült Királyság területéről származott. A britek EU-ból történő kilépése a termékek szabad be- és kiáramlását akadályozhatja, azonban ez erősen függ attól, hogy milyen feltételek mellett hagyják el a közösséget. A cég az említett kockázatokkal kapcsolatban egyelőre nem számol számottevő költségemelkedéssel, de ez a jövőben akár nagymértékben is változhat.
3. Üzemanyagárak
Bár az utóbbi két évben az üzemanyagárak meredek esése tapasztalható, az is kérdéses, hogy a jelenlegi szintek meddig lesznek fenntarthatóak. Fontos kiemelni, hogy a vállalat árképzésében szerepet játszik a gázolaj ára, melyet normál helyzetben áthárítanak a megrendelőre. Ugyanakkor a kialkudott és a szállításkor esedékes korrigált ár között időben eltolódás lehet, ami addicionális nyereséget/veszteséget okozhat. Az üzemanyag kiadások éves szinten meghaladják a 100 millió eurót, ami azt jelenti, hogy az árak 1 százalékos változása a költségeket több mint 1 millió euróval torzíthatja kedvező vagy kedvezőtlen irányba egyaránt.
Figyelemreméltó tempóban bővült az eredmény
A Waberer’s 2016-os bevételének több mint harmada Magyarországról származott, de egyre jelentősebb hányad érkezik Németországból, az Egyesült Királyságból és Franciaországból is. A vállalat az elmúlt négy évben (2012-2016) 11,4 százalékos évenkénti növekedést ért el, mellyel nagymértékben felülmúlta az európai nemzetközi közúti fuvarpiac (3,8%) bővülését, ami az Equilor elemzése szerint mindenképp figyelemre méltó teljesítmény. A vállalat szempontjából meghatározó növekedési rátát a jövőben a kelet-közép-európai gazdaságok erősödése támogathatja. Ugyanakkor a Waberer’s EBITDA-ja 2014-2016 között 2,7 százalékkal esett, a csökkenést az egyszeri tételek mellett több elem, így például a bérköltségek emelkedése okozta.
Az eredményesség szempontjából kiemelten fontos a költségkontroll, amely a lengyel Link felvásárlásával pozitív fordulatot vehet. A Link Lengyelország egyik leggyorsabban növekvő, és legnagyobb fuvarozó-szállítmányozó vállalata, üzleti modellje jól kiegészítheti a Waberer’s-ét. A Link bevétele 16 százalékkal növelné a Waberer’s konszolidált, 2016-os bevételét, 13 százalékkal az EBITDA-t, és 29 százalékkal az adózott eredményt. A Link eredményekhez való hozzájárulása a következő években is meghatározó lehet, ugyanakkor a lengyel cég konszolidálását követő években Kovács Bálint lassuló növekedésre számít.
A versenytársakhoz képest olcsó lehet a Waberer's-részvény
Az Equilor elemzése vizsgálta a Waberer’s árazást is, és megállapításai alapján az európai versenytársak közül a francia Bollore állhat legközelebb a Waberer’s üzleti modelljéhez. Ha a vállalatot 2017-es előremutató szorzószámos értékelés alapján összehasonlítjuk a Waberer’s-szel, akkor látható, hogy eredményesség tekintetében (ROE) a Bollore jelentős hátrányban van, mégis a nemzetközi versenytársat a piac magasabban árazza.
Az Equilor elemzése szerint a Waberer’s 5100-6300 forint közötti részvénykibocsátása szorzószámos értékelés alapján alulértékelt az európai versenytársak átlagához képest is, így a kockázatok mellett is vonzó lehetőséget kínál.