A tőzsdék hetek óta hol fel-, hol lemennek annak hatására, hogy aznap éppen milyen hírek érkeznek az USA EU-val, Kínával, Mexikóval, Kanadával és más országokkal folytatott vámvitájában. Amit persze Donald Trump elnök kezdett, de időnként a többi szereplő is kemény megtorlással fenyegetőzik.
A Dow Jones Automobiles &K Parts index kedden 2,1 százalékkal esett, ma egy százalékos pluszban indult. (Tegnap ünnepnap miatt zárva voltak az amerikai tőzsdék.)
Az ok abban keresendő, hogy a befektetők attól tartottak, az amerikai autók a kereskedelmi háború miatt kiszorulnak vagy legalábbis visszaszorulnak fontos piacokon, mint Kínában és Mexikóban.
Zérómegoldás
Viszont nagy volt a jókedv ma az európai tőzsdéken: az autógyárak Stoxx 600 Automobiles & Parts indexe 4,3 százalék körül emelkedett délután azt követően, hogy a német autóóriások tárgyaltak az amerikai nagykövettel. Remény van arra, hogy sikerül megegyezni a vámokról, egy “zérómegoldást” emlegetnek, nulla vámokat.
Eközben a New York Times szerint Trump irányvonala pont azoknak az amerikai ágazatoknak fog kárt okozni, amelyeket meg akart segíteni. Tavaly tavasszal Detroitban például azt ígérte, hogy az előző elnök alatt hozott kemény környezetvédelmi korlátozások lazításával fog az autóiparnak segíteni.
Kockázatok és mellékhatások
Az amerikai termékekre külföldön vonatkozó korlátozások újratárgyalásával, az alumínium és acél védővámjával is védeni akarta a hazai ipart. Az olaj– és gáztermelést is fel akarta virágoztatni.
Úgy tűnik azonban, hogy a megcélzott ágazatok egy része mélgis kifejezetten rosszul fog járni. Másutt meg az egyik iparágnak kedveznek ugyan, de ez nem kívánt hatásokkal fog járni a másikra nézve.
Kevesebb szója és autó
A szójatermelő farmerek például teljesen meg vannak lőve, a szója ára máris gödörben van. Egyrészt az észak-amerikai szabadkereskedelmi társulás, a NAFTA ígért átírása fenyegeti az eladásaikat. Kína pedig az amerikai védővámokra megtorlásul büntetné a szójatermékek behozatalát egy eheti bejelentés szerint.
A General Motors (GM) vezetője a napokban nyilatkozta, hogy a Trump-féle védővámok vissza fognak ütni az autóiparra. A járművek akár több ezer dollárral is drágábbak lehetnek az USA-ban, az eladások visszaesnek, a munkások bére csökkenni fog, és kevesebbet fognak tudni foglalkoztatni közülük.
Munkahelyek szűnnek meg
Mindez ahhoz vezethet, hogy “kisebb lesz a GM”. A New York Times szerint más autógyárak is hasonló figyelmeztetéseket fogalmaztak meg. A múlt héten a Harley-Davidson motorkerékpár-gyártó jelentette be, hogy külföldre telepíti ki a gyártása egy részét, hogy az európai megtorló intézkedéseket kikerülje. Pedig a márka valósággal az amerikaiság szimbóluma sokak számára.
Emlékeztettek rá, hogy az amerikai autógyártók rengeteg külföldi alkatrészt használnak fel a gyártásnál, leginkább számos mexikói és kanadai beszállítóval működnek szimbiózisban. A lap június végi cikkében hosszasan sorolja, melyik gyár mekkora áremelkedéssel számol, vagy milyen egyéb kritikákat fogalmaz meg.
A fogyasztók fizetik
A fogyasztók pedig, akiknek a vámot meg kell fizetniük, el vannak adósodva, és nehezen bírják az áremelést, egy részük egyszerűen nem vesz majd új autót. Az Alliance of Automobile Manufacturers iparági szövetség úgy becsüli, hogy egy átlagos személygépkocsi 25 százalékos importvám mellett 5800 dollárral lesz drágább. (Több mint másfél millió forinttal.)
Ez évente 1-2 millióval kevesebb eladott járművet jelent, minek következtében a termelés is 1,5 százalékkal csökkenhet. A becslések szerint 195 ezer dolgozó veszítheti el az állását.
Szénnel vagy gázzal
Az elemzők szerint egyébként maga az, hogy az elnök hol meghúzza, hol megereszti, hónapokon keresztül hol ezt mondja, hol azt mondja, szintén rengeteg kárt okoz. A vállalkozások jövője tervezhetetlenné válik. Lesz NAFTA, nem lesz NAFTA, lazítanak a károsanyag-kibocsátási limiteken, nem lazítanak?
A szénbányászatot Trump kimentené, ez azonban az olaj– és gázcégek piaci részesedését csökkenti. Az egyik kapott, a másiktól elvettek. Az alumíniumgyártók sem boldogok az őket védő vámtól, összességében a bevételeik csökkenésétől tartanak.
A tőzsde beárazza
A tőzsde egyébként folyamatosan beárazza a kockázatokat: az említett Dow Jones Automobiles ágazati index ebben az évben 6,8 százalékkal esett, az S&P 500 általános amerikai részvényindex pedig 1,5 százalékkal emelkedett, legalábbis kedd estig.