TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Az idei első félévben a Nasdaq legjobban teljesítő részvénye a Nikola elektromos teherautó-gyártóé volt. Igaz a gyártót akár idézőjelbe is tehetnénk, hiszen a vállalatról kiderült, hogy ettől továbbra is nagyon messze van.

A napokban a Privátbankár hosszabb írásban elemezte a legjobban teljesítő részvények kilátásait, ahol természetesen az első félév legfényesebb csillaga, a Nikola is szerepet kapott. Akkor azt írtuk, hogy 2020 első félévének legnagyobb nyertese egy hatalmas ígéret. Persze ebben nem csak a jóhiszemű kisbefektetők hisznek, hanem olyan autóipari nagyágyú is, mint a General Motors. A múlt héten jelentették be, hogy az egykor szebb napokat látott detroiti óriás 11 százalékos részesedést vásárolt a Nikolában egy 2 milliárd dolláros beruházás keretében, és a General Motors egy tagot delegálhat a vállalat igazgatótanácsába.

Szertefoszlik az álom?

Könnyen lehet azonban, hogy a múlt héten bejelentett tranzakció óriási baklövésnek bizonyult, mert úgy tűnik, a Nikola kapcsán a kételyek egyre erősödnek. Ennek hátterében pedig az áll, hogy az elmúlt időszakban a céget alapító és vezető Trevor Milton számos állításáról derült ki, hogy csúsztatás vagy szándékos félrevezetés. Ezek közül a legfontosabb talán az, hogy a vállalatnak - a menedzsment állításával szemben - nagyon úgy tűnik, nincs olyan járműve, mint amiről eddig beszéltek. A hidrogéncellákkal működő elektromos kamionról kiderült, hogy kamu, és így a korábbi ígéretekkel ellentétben természetesen sorozatgyártásra sem képesek.

Csak egy patyomkin kamion? (Forrás: nikolamotor.com) Csak egy patyomkin kamion? (Forrás: nikolamotor.com)

Mindez pedig a hatóságok figyelmét is a cégre irányította, hiszen a SEC (az Egyesült Államok Értékpapír és Tőzsdei Bizottsága) és az Igazságügyi Minisztérium vizsgálja a társaságot. Könnyen lehet, hogy a közelmúltban még tündérmesének tűnő történetből igazi rémálom lesz. Trevor Milton ugyanis bármire képes az álma beteljesítéséért. A közlekedést forradalmasítani szándékozó cégvezető azonban sajnos az utóbbi időben leginkább csak „félrebeszél”.

Pedig sokáig hihetően állították, hogy olyan tudás és technológia birtokában vannak, amely tényleg egy új korszakot hoz. A hat éve működő start-up ugyanis közismerten a hidrogénmeghajtás egyik úttörője és egy éve azt ígérték, hogy a sorozatgyártásba kerülő kamionjuk akár 1600 kilométert is képes lesz megtenni egy hidrogén feltöltéssel. Ez olyan kimagasló érték, hogy akkor a vállalat vezérigazgatója, Mark Russel csúnyán lehúzta a Tesla akkoriban bemutatott teherjárművét. Úgy vélekedett ugyanis, hogy a Teslának semmije sincs, amivel versenyezni tudna velük nagyobb távolságon.

Csak ügyesen blöfföltek

Lehet, hogy a Teslának nincs olyan tehergépjárműve, amely nagy hatótávolságú, de úgy tűnik ebből a szempontból a verseny döntetlenre áll, hiszen a Nikolának sincs semmije. Ugyan rendszeresen jelezték, hogy forradalmi technológiával rendelkeznek, épp csak azt nem sikerült eddig bizonyítani, hogy az működik is. Pedig a kezdetben szintén akkumulátorokban gondolkodó vállalat váltását nagyon ügyesen megmagyarázták, hiszen szerintük a hidrogéngáz előnye abban rejlik az energiatárolás terén a lítium-ionos energiatárolással szemben, hogy nem használ nehezen hozzáférhető, ritka ásványkincseket, és nem hagy maga után veszélyes hulladékot.

Ha rosszmájúak akarnánk lenni, akkor mondhatnánk, hogy a Nikola járműve valóban nem bocsát ki káros gázokat, hiszen nemrég kiderült, hogy egy bemutató során a prototípusnak kikiáltott nyergesvontatót egy dombról gurították. Így a jármű „némán” suhant és azt a látszatot keltette, hogy a hidrogénhajtás működik.

Nem ez volt az egyetlen kommunikációs trükk, hiszen 2019 végén gyárat is avatott a cég. Trevor Milton büszkén mutatta be az olasz CNH Industrial beruházását, és azt közölte az elektromos Nikola TRE mellett állva, hogy most már készen állnak a gyártósorok indulásra. A probléma az, hogy majd egy évvel később, a németországi Ulmban az Iveco üzemében lévő futószalag még mindig nem indult el, és a prototípusokat kézzel építik.

Arról is érdemes szót ejteni, hogy a vállalat hiába tart ígéret szintjén immár a harmadik (TRE) prototípus gyártásánál, még az elsőből (Nikola One) sem gördült le egyetlen darab sem a gyártósorokról. Pedig a 2016-ban bemutatott prototípusból, ha a korábban elhangzottak igazolódtak volna, már több tucatnyit le kellett volna gyártaniuk. Bár az ígéretek egyre kevésbé hihetőek, most 2021 év végére ígérik a tömeggyártást.

Jön az újabb fordulat?

Miközben immár világossá vált, hogy a járművek gyártása terén igen cudarul áll a cég, most az érintettek új panelt dobtak be. Szerdán Jeff Ubben, az amerikai ValueAct hedge fund (fedezeti alap) alapítója, a Nikola hosszú távú befektetője és igazgatósági tagja a Financial Timesnak már azt mondta, hogy a csoportot alapvetően félreértették. Ugyan a vállalat is a kamionokat állította reflektorfénybe, de mégsem ez van az üzlet fókuszában. A Nikola ugyanis valójában nem egy járműgyártó, hanem hidrogénszolgáltatóként tekint magára.

Csapkodó árak a Nikola részvénynél - hol van már a 80 dolláros nyári rekord Csapkodó árak a Nikola részvénynél - hol van már a 80 dolláros nyári rekord

Ezzel összecseng Trevor Milton szintén szerdán megjelent nyilatkozata, aki úgy definiálta a vállalatot, mint egy hidrogén-technológiai infrastruktúra szereplő, és azt hangoztatta, hogy az üzleti terveik szerint a céljuk az, hogy a bevételeik nagyobb része a hidrogén, mint üzemanyag értékesítésből származik majd.

A történetben persze van egy súlyos logikai bukfenc: ha nincs eladható kamion, akkor ki fog hozzá üzemanyagot venni?

Ugyan egyre több a kétely, de a vállalathoz közel álló források szerint a cégrendelkezik saját hidrogén-technológiával. A probléma az, hogy annak kapcsán viszont erősen megoszlanak a vélemények, hogy ez mennyire számít újnak és előre mutatónak. Egy, a vállalatnál korábban alkalmazásban álló mérnök azt mondta, hogy a piacon elérhető technológiát használtak, és semmi forradalmi nem történt, csak a jobb minőségűből választottak, amit a járművekbe próbálnak beépíteni.

Hasonlóan ellentmondásos a helyzet az üzemanyagként szolgáló hidrogén kapcsán is. Trevor Milton szerint a nyáron a vállalat kilogrammonként 16 dollárról 4 dollár alá csökkentette a hidrogéntermelés árát. Egy azóta már távozott alkalmazott viszont azt jelezte, hogy ugyan jelentős lépéseket tettek, ám egyben cáfolta a vezető állításait.

A Nikola lesz az új Theranos?

A Nikola a nyár folyamán elérte a 15 milliárd dolláros tőzsdei értéket és túlszárnyalta ezzel a Ford piaci értékét. Tette mindezt kvázi nulla dollár bevétel mellett, ami azt feltételezné, hogy a befektetők egy jól működő, kiforrott technológiával rendelkező vállalat részvényeit vásárolnák.

Miután több esetben is bebizonyosodni látszik, hogy a vállalat vezetői nem mondtak igazat, miközben egyes dolgok meglehetősen ellentmondásosnak tűnnek, az árfolyamok a nyári 80 dolláros csúcsról óriási kilengések közepette 30 dollár alá estek (lásd a grafikonunkat).

A történtek és a lassú kijózanodás hatására egyesek megkongatták a vészharangot, és már a Theranos nevű vállalathoz kezdték el hasonlítani a hidrogénes társaságot. Ez ugyanis az amerikai tőzsdetörténelem egyik legnagyobb kamucége. A társaságot Elizabeth Holmes arra az állításra alapította, hogy forradalmian új módszerrel, mindössze egy vércseppből képes hatékony vérvizsgálatot végezni. Több tőkeemelés keretében milliárdos nagyságrendű befektetői pénzt szedtek össze, a cég teljes értékét pedig 10 milliárdosra tartották. A befektetők mellett neves közéleti személyiségeket is megvezettek és három korábbi minisztert (Jim Mattis, Henry Kissinger és George Schultz) is az igazgatóságba tudtak csábítani.

A gond az volt, hogy semmiféle forradalmi módszerrel nem rendelkezett a cég, és a befolyó befektetői pénzek kutatásra fordított összegei révén sem sikerült az ígért csodát megalkotni. A Theranos ellen előbb a SEC indított vizsgálatot, majd később felszámolták és az alapító, illetve az ügyvezető ellen az ügyészség vádat is emelt. Igaz utóbbi még nem zárult le, éppen az idén kitört koronavírus járvány miatt.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Részvény / Deviza / Áru A világ legnagyobb tőzsdei bevezetését tervezi Jack Ma másik cége, íme a részletek
Privátbankár.hu | 2020. október 26. 19:38
Az Ant Group ezzel minden idők legnagyobb értékű tőzsdei bevezetésére készül, amellyel a Saudi Aramco eddigi rekordját is felülmúlná.
Részvény / Deviza / Áru Rendet vág a vírus a tőzsdéken, elégedett a VW az elektromos modelljével
Eidenpenz József | 2020. október 26. 18:48
Rosszul indult a hét, a terjedő vírus, az újabb korlátozások, ezek gazdasági következményei és az amerikai csomag elmaradása erős esést okoztak. Hasonló okok miatt zuhan az olaj is. A BUX is beállt a sorba, főleg a Mol húzta le. A Volkswagen eladási számokat közölt első elektromos autójáról, az Ant pedig szervezi minden idők legnagyobb tőzsdei bevezetését.
Részvény / Deviza / Áru Beomlott a német tőzsdeindex, újabb piacra vetett szemet a Tesla
Eidenpenz József | 2020. október 26. 12:08
Kockázatkerülők a befektetők az európai tőzsdéken, főleg a járvány terjedése és annak gazdasági következményei miatt. A német DAX indexet ezenkívül egy szoftvercég meglepően rossz kilátásai is lehúzzák. A BUX tartja magát, a forint is stabil. Új piacra törhet be a Tesla, fontos határt lépett át a török líra.
Részvény / Deviza / Áru Gyengén muzsikált ma a BÉT
MTI | 2020. október 22. 17:49
A vezető részvények közül csak az OTP tudott erősödni. 
Részvény / Deviza / Áru Az amerikai szkander mozgatja a tőzsdei árakat
Király Béla | 2020. október 22. 11:44
Az elmúlt napokban a tőzsdei árfolyamokat az hajtotta fel, hogy a befektetők újabb amerikai gazdaságösztönző csomagot reméltek. Ez viszont nem született meg, amit az illetékesek csalódással vettek tudomásul. A forint az MNB mai tenderére figyelhet.
Részvény / Deviza / Áru Koronavírus mindörökké? Megőrülnek a karantén-részvényekért
Eidenpenz József | 2020. október 21. 18:59
Európában ma nagyon rossz volt a tőzsdék hangulata, aminek fő oka a koronavírus-járvány terjedése és annak gazdasági következményei. Amerikában sokkal kisebb a süllyedés, Budapest pedig megúszta stagnálással, de a forint megint gyengül. Egy német és egy magyar cég is elektromos töltőket telepít. Bejelentkezett az Uber a Daimler-BMW duónál több mint egymilliárd euróval.
Részvény / Deviza / Áru Jön az elektromos Hummer, a W-válságtól rettegnek a tőzsdék
Eidenpenz József | 2020. október 21. 12:10
Nagyon rossz a hangulat Európa tőzsdéin, mert a járványügyi hírek és a kapcsolódó gazdasági kilátások egyre rosszabbak. Egész országokat nem zárnak le, de több milliós régiókat igen. Itthon a BUX index viszonylag jól tartja magát, a forint is stabil. Egy gyógyszermulti szerint inkább a jövő év második felében lesz tömeges az oltás. Két éven belül hét elektromos pickupot fognak piacra dobni.
Részvény / Deviza / Áru Meddig bírják még a légitársaságok? Eladó a Lamborghini és a Bugatti?
Eidenpenz József | 2020. október 20. 19:07
Az amerikai gazdaságsegítő csomagra várnak a tőzsdék, a Wall Street egyelőre optimista. Európában elromlott a hangulat, főleg a német tőzsde zárt jelentős mínuszban, néhány index tartani tudta magát. Pesten szerény pluszban zárt az index, az OTP emelkedését a Mol esése semlegesítette. A forint megnyugodott  az MNB kamatdöntése után. A Volkswagen állítólag átgondolja luxusmárkáinak sorsát, ami az eladás is lehet.
Részvény / Deviza / Áru Folyik a versenyfutás az oltásért, tízezer felett járt az OTP
Eidenpenz József | 2020. október 20. 11:37
Számos gyorsjelentés érkezett, közöttük jó néhány kedvező is. Az igazi kérdés azonban az, hogy ma késő estig sikerül-e megállapodnia a két nagy politikai erőnek az Egyesült Államokban a következő gazdasági mentőcsomagról. Itthon a BUX ma is szépen emelkedik, az OTP tízezer felett is járt. A forint azonban gyengécske az MNB kamatdöntő ülése előtt.
Részvény / Deviza / Áru Velünk marad a gyenge forint? Izgalmas szinten a Mol
Eidenpenz József | 2020. október 19. 18:54
Elromlott a délelőtti jó klíma a tőzsdéken a délutáni órákra, Európában az újabb és újabb járványügyi korlátozások, Amerikában pedig a bizonytalan politikai helyzet és a gazdasági mentőcsomag elmaradása rontottak a hangulaton. A BUX azonban szép pluszban tudott végezni. A forint viszont tovább gyengélkedik, kérdés, lép-e erre valamikor valamit az MNB. Nagyot esett a Gripen vadászgépek gyártója.
hírlevél