Ez azt jelentené, hogy a vezeték csak az olasz-osztrák határig, Tarvisióig fut majd. Korábban a projektben részes olasz ENI vezérigazgatója, Paolo Scaroni már közölte ezt a szándékot, de megjegyezte, hogy erről, a Gazprom és partnerei előjogaként, azok az országok döntenek, amelyek területén a gázvezeték szárazföldi szakasza áthalad.
Kilenc milliárd euróra becsülte a Gazprom a Déli Áramlat gázvezeték oroszországi szakaszának költségét - közölte két napja Jaroszlav Golko, a cég beruházási igazgatója szerdán Moszkvában, a Gazprom sajtótájékoztatóján. Az MTI azon kérdésére, miszerint beindul-e a Déli Áramlat gázvezeték építése decemberben, a jelen lévő vezető szakemberek nem kívántak válaszolni. Arra hivatkoztak, hogy az Európát ellátó földgázszállító rendszer megvalósításának kérdéséről a Gazprom felső vezetése ad majd tájékoztatást a június közepére tervezett sajtórendezvényen.
Bizonytalan az orosz forrás is?
Az RBK daily orosz üzleti napilap értesülése szerint a Gazprom mindeddig nem kapta meg az engedélyt a gázvezeték orosz területen átmenő szakaszának építésére. A gond a Fekete-tenger partján, Krasznodar megyében lévő kiemelt szövetségi üdülőhely, Anapa körül merült fel, amely beleesik az építési területbe. Ha a gázcég május végéig nem kapja meg az engedélyt, csúszhat a Déli Áramlat építésének decemberre ígért kezdete.
Rövidülhet a Nabucco is
A Mol vizsgálja a brit British Petroleum (BP) tervezte, South-East Europe Pipeline (SEEP) nevű nemzetközi gázvezetékhez való csatlakozás lehetőségét. A magyar olajipari társaságnak 20 millió eurója van a Nabucco projektben, de kiszállnak - Magyarországot ettől még kötik a nemzetközi szerződések, így a projekt részese marad. |
A dolgok jelenlegi állása szerint az azerbajdzsáni földgázt két vezetéken fogják Európába szállítani a BP brit olajcég pénteki elemzése szerint. A BP része annak a konzorciumnak, amely az azeri Socar állami kőolajipari vállalattal, és a norvég Statoil céggel együtt végzi a kitermelést az azerbajdzsáni Shah Deniz mezőkön, amelyek együttesen világszerte a második legnagyobb földgázkészlettel rendelkeznek.
A BP marketing igazgatójának pénteki nyilatkozata szerint az azeri konzorcium azt tervezi, hogy az eredeti Nabucco rövidített változata, a nemrégiben bemutatott Nabucco West és a dél-kelet-európai vezeték, a South East Europe Pipeline lesz a befutó. A konzorcium az első negyedév végére ígérte a végleges döntést arról, hogy melyik vezetéknek adják a földgázt, de ez egyelőre még nem született meg.
Az azerbajdzsáni Sah-Deníz II földgázkitermelési projekt keretében legkorábban 2017-ben indulhat meg az energiahordozó szállítása Európába. Az azeri földgáz Európába szállításáért három konszern, a Nabucco, az ITGI projekt (Italy-Turkey-Greece-Interconnector) és a Trans Adriatic Pipeline (TAP) állt versenyben, kiegészülve a Trans-Anatolian (TANAP) gázvezeték projekttel, amelyet a múlt decemberben hívtak életre.
Érdekünk, hogy áthaladjon rajtunk a Déli Áramlat
A Magyarországon is áthaladó Déli Áramlat gázvezeték részvényesi szerződését szeptemberben írta alá a Gazprom, az olasz ENI, a francia EDF és a német BASF/Wintershall. A projektben 50 százalékban a Gazprom, 20 százalékban az ENI és 15-15 százalékban a francia GDF és a német BASF-Wintershall a tulajdonos. Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója április 17-én Budapesten tárgyalt Orbán Viktor miniszterelnökkel. A Gazprom tájékoztatása szerint szó volt a Déli Áramlatról is. A magyar kormányfő április 23-án Brüsszelben kijelentette: Magyarország számára puszta gazdasági megfontolásokból sokkal jobb, ha a Déli Áramlat földgázvezeték magyar területet is érint.