Emberek millió eshetnek áldozatul annak az új csalásnak, amelyhez a bűnözők a mesterséges intelligencia (MI) hangutánzó képességét használják – állítja a brit Starling Bank csak online működő pénzintézet a CNN beszámolója szerint.
Milliók, millióktól
A csalók ugyanis az MI segítségével képessé váltak arra, hogy bárkinek utánozzák a hangját. Ehhez elég már egy három másodperces minta, amit például egy videóból merítenek, miután a felhasználó feltöltötte azt az internetre. A bűnözők ezt követően azonosítják az illetőt, és az MI-vel felhívatják a barátait vagy rokonait, hogy pénzt kérjenek. A bank szerint ebben benne van a lehetősége, hogy milliókat csaljanak ki millióktól.
Egyelőre több százas nagyságrendben érhette kár az embereket. A Starling Bank és a Mortar Research piackutató cég háromezer felnőtt ember megkérdezésével készített felmérést erről a típusú csalásról: a válaszadók negyede azt mondta, hogy az elmúlt 12 hónapban megpróbálták átverni a mesterséges intelligencia hangklónozásos módszerével.
Jelszavas beszélgetés?
A megkérdezettek 46 százaléka nem tudott arról, hogy létezik ez a fajta csalás és 8 százalékuk átutalta az állítólagos barátnak vagy családtagnak azt az összeget, amit valójában az MI kért. Ezt annak ellenére megtette, hogy furcsának találta a kérést.
Ennek alapján a bank arra biztatja az embereket, hogy állapodjanak meg egy titkos jelszóban, amit a családtagok vagy a barátok közti beszélgetések hitelesítésére használhatnak. Könnyen megjegyezhető azonosítókat válasszanak, ám olyan szavakat, amelyek nem szerepelnek a nyilvánosság számára elérhető beszédükben, így az internetre feltöltött videókban.
Lehetőleg ne írják le ezeket SMS-ben vagy e-mailben, vagy ha mégis ezt teszik, akkor az egyeztetés után pánikszerű gyorsasággal töröljék ezt a kommunikációjukat. (A kémfilmekben látható módon, amikor a papírra írt üzenetet elolvasás után azonnal elégetik.) Az OpenAI Voice Engine MI-terméke alkalmas a hangutánzásra, ám éppen a kockázatok miatt elhalasztották bemutatóját, a nyilvánosság számára még nem elérhető.
Akad azonban arra már most is megoldás, hogy az ügyfél lecsekkolja, hogy valóban a bank hívja-e. Pédául az OTP mobilapplikációjában ellenőrizni lehet ezt. Ha épp nincs hívás, akkor az OTP-s app azt írja:
Jelenleg nem hívunk
Ha valaki azt állítja, hgy az OTP Banktól hív, kérdezz rá nála az ügyfélszolgálati azonosítódra.