5p
Miközben már közel félmillió kiértesített devizahiteles esetben járt le a jogorvoslati határidő, eddig egy százalék alatt van a panaszok száma. Ugyanakkor a bankokhoz beadott, elbírált panaszok harmadának helyt adott az érintett intézmény. Az MNB folyamatosan ellenőrzi az elszámolási folyamatot, ami megítélésük szerint rendben zajlik - minden jelzést soron kívül kivizsgálnak.
Az egyik banktól kapott tájékoztató. MTI Fotó: Balázs Attila

Nem maga a probléma, hanem az orvosság az elszámolás – jelentette ki az MNB rendkívüli sajtótájékoztatóján Binder István, a jegybank felügyeleti szóvivője annak kapcsán, hogy az elmúlt napokban számos pontatlan hír látott a sajtóban a folyamattal kapcsolatban. Az elszámolás nem mentőakció volt, hanem az ügyfelek számára jogtalanul felszámított összegek visszatértése. A törvény az árfolyamkockázatot nem kezeli, ezért sokak hiú reményeket tápláltak a tartozásuk alakulásával kapcsolatban.

Mihez mérünk?

Pusztán a törlesztőrészlet-csökkentés ráadásul sok esetben nem mutatja megfelelően a terhek csökkentését, hiszen a tőketartozás (a tőke, vagy a késedelmi kamat, stb.) minden esetben csökkent. Azt ugyanakkor nem árt pontosítani, hogy mihez érdemes mérni a tőketartozást. Sok ügyfél most azt panaszolja, hogy nem volt információja tőketartozásának mértékéről, holott a hitelintézetek évente egyszer tájékoztattak az aktuális tőketartozásról – ez törvényi kötelezettségük volt.

Binder István szerint kérdéses, hogy hányan elégedetlenek az elszámolással. Tájékoztatása szerint a 2,1 millió fogyasztó közül

 

  • 1,15 millióan már korábban lezárt szerződés után pénzt kaptak vissza,
  • 48 ezren épp az elszámolással zárhatták le a szerződést,
  • 245 ezer szerződés a követeléskezelőknél van. Ezen szerződések súlyos késedelmi költségeit jelentősen csökkentette az elszámolás
  • a 657 ezer még élő szerződés esetében 77-80 százalékban csökkent, vagy jelentősen csökkent a tartozás.
  • a mintegy 170 ezer árfolyamgátas számára a korábbi védelem fennmaradt, eközben a tartozás (a gyűjtőszámla összege) csak hetedüknél maradt fenn.

 

1 százalék alatti a panasz

A Privátbankár. hu javaslata

Ahogy az elszámolás kapcsán, úgy vélhetően a jogorvoslati eljárások kapcsán is sok ügyfél téved, lehetnek olyan ügyfelek, akik az információkérést is panasznak értékelik. A fentiek okán ésszerűnek tűnik, hogy a bankok és az MNB minden olyan írásos és személyes megkeresést panasz-eljárás megindításaként értékeljen, ahol az ügyfél nem csak a telefont vette fel. Így elkerülhető lenne, hogy később jó néhányan azt sérelmezzék, hogy nem foglalkoztak panaszukkal.

Egyes ügyvédi irodák ugyanakkor azt kezdeményezték, hogy a jogorvoslati határidőt további 60 vagy 90 nappal tolják ki, ez azonban a folyamat végeláthatatlan elhúzódásához vezetne, amelyben aligha a fogyasztók, inkább a több időhöz jutó zavarosban halászók kapnának érdemi előnyt...

A panaszosok eddigi számáról Szabó József igazgató arról beszélt, hogy az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjához eddig zömmel általános megkeresések, információkérések érkeztek, ezek száma 11,5 ezer volt. A megkeresések írásban, telefonon és személyesen történtek. A panasznak minősíthető beadványok száma 308 volt eddig.

Érdemes a bankhoz fordulni?

A Pénzügyi Békéltető Testülethez 323 beadvány érkezett eddig. Ez a 2,1 millió ügyfélhez képest bőven 1 százalék alatti számot jelent. Ezen felül 18 133-an bankjuknál tettek panaszt. Ezek közül közel 5400-at a bankok meg is válaszoltak. Fontos, hogy ezen panaszok közül több, mint 1600 esetben helyt is adott a bank a panasznak.

Ennek kapcsán Binder István arra emlékeztetett, hogy 237 ezer ügyfélnél már márciusban kopogtatott a postás, s április közepéig 500 ezerre nőtt a kiértesítettek köre. Esetükben a 30 napos panasztételi határidő lejárt vagy a napokban jár le. Ehhez a számhoz hasonlítva a panaszok száma még időarányosan is alacsonynak mondható, bár a felügyeleti képviselők szerint fontos hangsúlyozni, hogy még a jogorvoslati időszak elején járunk.

A Privátbankár.hu kérdésére Szabó József elmondta: a megkeresések, információkérések esetében minden esetben felhívják az ügyfelek figyelmét arra, hogy beadványuk nem minősül panasznak, s arra is, hogy hogyan, milyen módon tudnak élni a jogorvoslati lehetőségükkel.

Freisleben Vilmos fogyasztóvédelmi igazgató az MNB témavizsgálatának állásáról szólva elmondta: minden jelzést soron kívül vizsgálnak ki. A jegybank a késedelmes értesítő kiküldéséért – 54 ezer ügyfélnél fordult késedelem – 4 pénzügyi intézményt megbírságolt. Az egyéb vizsgálatokkal kapcsolatban eddig közel 300 alkalommal keresték meg a pénzügyi intézményeket, s hasonló volt a társaságok felé tett jelzések száma is. Ezek zöme a tájékoztatással függött össze. A folyamatban lévő ügyekről, amint

A Pénzügyi Békéltető Testületre vonatkozó új jogszabály – amely nem teszi kötelezővé a személyes meghallgatást – nemhogy hátráltatja, hanem segíti a fogyasztók érdekérvényesítését, hiszen így a bankok nem halogathatják egyértelmű esetekben sem az eljárás lezárását a személyes meghallgatás kezdeményezésével – reagált egyes sajtóvéleményekre Szabó József is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Így készüljön fel, ha 2026-ban venne fel Otthon Startot!
Fülöp Norbert Attila | 2025. december 14. 12:11
2025 októberében már valóban berúgta az ajtót az Otthon Start hitel: egyetlen hónap alatt 257 milliárd forint értékben kötöttek lakáshitel-szerződést a bankok. Az első hullám azonban várhatóan csillapodni fog, már csak azért is, mert hiába a piacinál lényegesen kedvezőbb kamat, nem mindenki tud vagy akar azonnal ingatlant vásárolni, hitelt felvenni. Ha azonban valaki 2026-ban tervezi ezt, akkor annak a BiztosDöntés.hu szakértői szerint érdemes már most elkezdeni az előkészületeket.
Személyes pénzügyek Bő hatezren gondolták úgy, hogy az államnál gyűjtenek pluszpénzt nyugdíjra
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 10:46
Jelenleg 6 154 személy rendelkezik kincstári NYESZ-számlával. Az egy főre jutó átlagos számlaérték megközelítőleg 1 millió forint – tudta meg a Grantis a Magyar Államkincstártól.
Személyes pénzügyek Mostantól nem kell, hogy legyen nálunk egy kis apró
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 09:43
A digitalizáció az adventi időszakban sem áll meg: ahogyan a mindennapi életben, úgy az adományozásban is az elektronikus fizetési megoldások veszik át a készpénz szerepét.
Személyes pénzügyek Kijózanodás a munkáshitelből?
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 07:41
Csak a konstrukció indulásának első hónapjában, 2025 januárjában szerződtek le kevesebb munkáshitelre a magyarok, mint októberben.
Személyes pénzügyek Ezek a diákok értenek a legjobban a pénzügyekhez – megvannak a Pénzügyi Junior Klasszisok
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 18:27
Egy győri csapat nyerte meg a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! versenyt. Az ország minden pontjából érkeztek csapatok a pénzügyi tudatossági verseny döntőjére, a legjobb 4 közé a győrieken kívül ceglédi, székesfehérvári és békéscsabai diákok jutottak be.
Személyes pénzügyek „Az öngondoskodás nem luxus, hanem megoldás a lakáscélok elérésére”
PR | 2025. december 11. 16:09
A lakáspiac aktuális kihívásaira és a finanszírozási termékek iránti növekvő keresletre reagál megújult termékével a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. Az új Otthontervező Lakásszámla egyszerre kínál rugalmas megtakarítási lehetőséget és kedvezményes hitelt, akár 35 %-os bónusszal (EBKM: 3,83-3,90%)1, vagy akár 3,5 %-os hitelkamattal (referencia THM Kamatbónusszal 5,04-5,31%)2,3. Jakabfalvy Dóra, a Fundamenta üzleti divíziójának ügyvezetője szerint a konstrukció célja, hogy ügyfeleik az öngondoskodás útjára lépve, kiszámítható feltételek mellett valósíthassák meg lakáscéljaikat.
Személyes pénzügyek TBSZ vagy NYESZ? Segítünk választani!
PR | 2025. december 11. 15:36
Az OTP Bank szakértőivel, Fabriczki Ritával és Varga Cintiával beszélgetünk arról, hogyan hozhatunk okos döntést a Tartós Befektetési Számla és a Nyugdíj Előtakarékossági Számla között. Bemutatjuk a számlanyitás előtti legfontosabb tudnivalókról, és bemutatjuk, hogyan építhetünk stabil pénzügyi jövőt tudatos tervezéssel.
Személyes pénzügyek Érdemes lesz átnézni a januárban érkező bankszámla-díjértesítőket
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 07:45
Díjemelés jöhet 2026 júniusa után, mivel a bankok önkéntes moratóriuma a lakossági számlák díjainak befagyasztására lejár.
Személyes pénzügyek Hiánypótló kalkulátorokkal újít a Netrisk.hu
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 16:31
Belép a banki termékek piacára az online biztosításközvetítő Netrisk.hu, az oldalon a személyi kölcsönöket és Otthon Start konstrukciókat már össze lehet hasonlítani, és hamarosan elindul a jelzáloghitel- és a bankszámla-összehasonlító kalkulátor is – mondta a Netrisk csoport Ausztriáért és Magyarországért felelős regionális ügyvezetője a társaság keddi budapesti sajtóbeszélgetésén.
Személyes pénzügyek Munkáshitel: nagyobb a füstje mint a lángja?
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 14:20
Nagy várakozás övezte a kamatmentes munkáshitelt, ám hamar kiderült: a kezdeti lelkesedés után a kereslet meredeken zuhant, a bankok pedig mostanra kiszálltak a fiatalokért folyó versenyből,
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG