Az elmúlt hónapokban számos változás történt az internetes bővítmények terén – kikopni látszanak a korábban általánosnak tekintett a Java és a flash megoldások, mivel a modern böngészők ezek esetében érzik a legkomolyabb biztonsági lyukakat. Mindez ugyanakkor kihívásokat jelent az ilyen rendszereket használó internetbankoknak is, hiszen a támogatás megszűnése okán előtérbe kerülnek a html5-höz hasonló megoldások, amelyekre fejleszteni kell – már csak azért is, mert számos internetbank ma már nehezen fut pl. chrome-on.
Ezzel kapcsolatban kerestük meg a hazai pénzintézeteket arról érdeklődve, hogy náluk milyen megoldást találtak a változásokra, tapasztaltak-e megnövekedett ügyfélpanaszt annak okán, hogy az internetbanki környezetben megnehezült az ügyintézés.
A pénzintézetek többsége igyekezett korrekt válaszokat adni számunkra, az OTP Banknál ugyanakkor üzleti titoknak minősítették kérdéseinket.
A CIB Banknál ugyanakkor őszintén elmondták, hogy Java alapú internet bankjuk esetében ők maguk is tisztában vannak vele, hogy a Chrome böngésző legújabb verziója már nem támogatja az úgynevezett NPAPI plug-in működését, mely szükséges a Java – és így a CIB Internet Bank – futtatásához is – ezt az ügyfelek is jelezték feléjük. A banknál kidolgoztak egy megoldást, melynek keretében ügyfeleik a böngészőprogramon kívülről is elérhetik az Internet Bankot, így azon ügyfeleknek sem okozhat gondot az online bankolás, akik ezt a böngészőt használják. A digitális banki szolgáltatásaik folyamatos fejlesztése során hamarosan mobilbanki applikáció is az ügyfelek rendelkezésére fog állni, akiknek így a jelenleg is elérhető mobilCIB szolgáltatásukban foglaltaknál még bővebb ügyintézésre is lehetőségük lesz okostelefonjuk segítségével.
A K&H e-bank legújabb verzióját - amit 3 évvel ezelőtt kezdtek el bevezetni - az alapoktól fogva úgy építették fel, hogy ne kelljen Java vagy Flash alapú bővítményeket alkalmazni – mondták el a banknál Eredeti céljuk az volt, hogy a felhasználó tableten is ugyanolyan használhatósági élménnyel találkozzon, mint egy asztali számítógép előtt. A felületek működését Chrome böngészőn tervezik meg először a K&H-nál, majd tesztelik mind Internet Explorer, mind Firefox böngészőkkel is – tették hozzá.
Az UniCredit Bank által alkalmazott internetbank-szolgáltatás a szakmai standardoknak megfelelő felépítéssel rendelkezik, biztonsági szempontból pedig a többszintű biztonsági lépcsőnek köszönhetően kiemelten biztonságosnak számít. Az internetbankon belül nem, mindössze a bejelentkezési oldalon használnak flash-bővítményt. A bank közlése szerint a biztonságot tovább fokozza, hogy az ügyfeleknek valamennyi megbízást szükséges aláírniuk egy egyszer használatos – az ügyfél igénye szerint – SMS-ben küldött vagy hardveres tokennel előállított azonosítóval. A banknál nem tapasztaltak az internetbank-szolgáltatással kapcsolatos észrevétel-bővülést. Az UniCreditnél emlékeztettek: a bank nyár elején jelentette be, hogy az új elvárásokhoz és trendekhez igazodva továbbfejleszti ügyfél-kiszolgálási modelljét, amelynek hangsúlyos része az eddigi digitális csatornák megerősítése és újabb eszközök bevezetése. A nyár folyamán már megújult a banki honlap és az okostelefonnal rendelkezők számára mobil applikációs felületet vezettek be, a következő másfél évben pedig internetbanki szolgáltatásunk újul meg. A fejlesztés során nem csak a legújabb technológiai megoldásokat veszik majd figyelembe, hanem az ügyfelek igényeit és kényelmét is, ehhez nem csak biztonságos, de széles körben támogatott megoldásokat választanak majd – ígérték a banknál.
Az MKB NetBANKár a 2012-ös megújulásakor már eleve html5 alapokra épült rá. Azóta flash technológiát kizárólag az oktatóvideók használnak – mondták el a pénzintézetnél. A fentiek okán az internetbank zavartalanul működik, hiszen a java és flash bővítmények tiltása semmilyen változást nem hozott a NetBANKár használatában. Miután a pénzügyi forgalom folyamatosan növekvő része bonyolódik az elektronikus csatornákon, azok fejlesztése folyamatosan fókuszban van, igazodva a változó ügyféligényekhez, valamint a hazai és nemzetközi trendekhez – mondták el a banknál.
Az Erste NetBank alkalmazás Java-ban íródott, több szabványos JAVA keretrendszert is használ. A felület nem használ flasht és egyéb bővítményeket, teljes egészében HTML + CSS + Javascript (ExtJS 3.3.1 keretrendszer). A mostani változat az Internet Explorer 8-tól felfelé minden böngészőt támogat, valamint a Chrome, Firefox, Safari és Opera rendszereken és mobil böngészőkön is különösebb gond nélkül fut – jelezték a banknál. A pénzintézetnél az elektronikus szolgáltatásokra vonatkozó szerződések valamint az aktív használók száma egyaránt dinamikusan nő, az utóbbi 2 év fejlesztései eredményeképpen a netbankot használó ügyfelek elégedettsége is emelkedett. Az Ersténél is folyamatosan bővítik és továbbfejlesztik a NetBank funkcióit. Az elmúlt évben megvalósított fejlesztések eredményeként ügyfeleik elérhetik valamennyi hitelükhöz kapcsolódó információkat, pár gombnyomással rendszeres célzott megtakarításaiknak CélBetét számlát nyithatnak. Ősztől pedig új verzió kerül élesítésre, amelynek révén összekapcsolhatóvá válik a Netbróker és a NetBank azonosító és így a NetBankon keresztül is megtekinthető az értékpapír számlák egyenlege és meghatározott értékpapír tranzakciókat kezdeményezni is lehet majd, s értékpapír számlát is lehet majd nyitni. Ugyancsak lehetőség lesz a meglévő számlatípus módosítására és az új oldal egyszerűsített hitelkártya törlesztést is kínál majd.
A Budapest Bank Budapest Internetbank használatához csak egy megfelelő verziószámú böngészőre van szükség (ez lehet Internet Explorer 10, Opera 15, Mozilla FireFox 23, Safari 7, Chrome 29, illetve ezeknél magasabb verziószámú böngésző). Használatához – a mobiltelefonon kívül - nem szükséges külön eszköz (pl. Token, chipkártya). A kétszintű bejelentkezést az egyszer használatos jelszó teszi biztonságossá, amelyet az ügyfelek a belépés pillanatában a mobiltelefonjukra kapnak meg – tájékoztatott a pénzintézet, ahol elmondták: a rendszer stabilan működik még a kiemelkedő terhelést jelentő időszakokban is. Ennek ellenére a BB-nél folyamatban van a teljes Internetbank megújítása, amelynek bevezetése 2016 első félévében várható. Az első ütemben megújult dizájnnal, a jelenlegi funkcionalitás bővítésével, és egyes funkciók újragondolásával tervezik a bevezetést. Ezt követően folyamatosan újabb funkciókkal bővítik a rendszert.
Az AXA Bank iBanq böngésző alapú, a pénzintézet tájékoztatása szerint minden operációs rendszeren elfut, használata ügyfeleik mindennapi bankolásának szerves részét képezik. Az operációs rendszer független böngésző alapú szolgáltatást a világ bármely részéről, gyorsan és egyszerűen elérhető, és mindemellett biztonságos is. A bank felé számos visszajelzés érkezik a jelenlegi funkciók működésére, illetve új funkciók bevezetésére vonatkozóan. Ezen visszajelzések és a Bank fejlődési irányának együttese hozza/hozta létre azt az iBanq2rendszert, mely jelenleg is elérhető. Az AXA Banknál vannak elképzelések az iBanq fejlesztésére vonatkozóan, melyet egyrészt a felhasználói visszajelzések, másrészt a piaci /technológiai változások indukálnak. Jelenleg a feladatok specifikálása zajlik és az ehhez kapcsolódó elemzések elkészítése.