A 23 százalékos adó mértéke limitált: a biztosító kockázatviselésével érintett időtartam naptári napjaira naponta legfeljebb 83 forint/gépjármű lehet - írja összefoglalójában a Magyar Biztosítók Szövetsége. Ez az eredeti javaslathoz képest a nagyobb gépjárművek tulajdonosai számára viszont kedvező változás.
Nem egyszerre érinti az autósokat a változás
A folyamatban lévő szerződéseket a törvény nem érinti, a változás csak január elsejétől esedékes, és a már meglévő biztosítási szerződésekre csak az évfordulót követően alkalmazandó. Aki tehát mondjuk, idén december 30-án vásárolna gépjárművet és kötné meg aznap a kgfb-t, az jövőre egész évben az eddig érvényben lévő szabályok szerint fizetné az adót. Akinek viszont 2019 január elsejével vagy azt követően lejár a szerződése, már csak az új rendelkezéseknek megfelelően tud újrakötni vagy átszerződni másik biztosítóhoz.
Ki jár jól és ki jár rosszul?
A kieső baleseti adó helyébe lépő biztosítási adó a törvény indoklása szerint a költségvetés szempontjából adósemleges, nem jár sem bevételi többlettel, de nem is esik el forrásoktól a büdzsé. A MABISZ arra számít, hogy az egyéb feltételek változatlansága (például egyénileg a bonus-malus díj vagy ágazati szinten a kárhányad) esetén az autósok terhei alapvetően nem változnak.
Ugyanakkor biztosítónként eltérő hatással lehet a kárhányadra az alkatrész- és szervízdíjak, valamint a munkaerőköltségek további emelkedése - írja a Mabisz. A kárhányad a biztosító díjbevételének és a kifizetett károknak aránya - magyarán gondot az jelenthet a biztosító társaságoknak, ha azonos bevétel mellett a drágább szervizköltségek miatt többet kell kifizetniük a károk után.