A járványhullámok lecsengésével ismét egyre többen vesznek autót, májusban 10 695 személyautót értékesítettek a Datahouse adatai alapján az országban. Az eladott gépkocsik számát tekintve így jóval a tavalyi, első hullámmal terhelt 6471-es tranzakciószám felett teljesített az autópiac idén májusban, de a válság előtti évek masszív tavaszi autókereslete még egyértelműen nem tért vissza - 2019 májusához képest 3500-zal kevesebb kocsit adtak el idén.
A legnépszerűbb autók tekintetében a Suzuki fölénye még a korábbiaknál is egyértelműbb, de a Fiat kiskategóriás modellje továbbra is szorosan a nyomában van. Az értékesítési számokat persze számos tényező befolyásolja, de az autók költsége is sokat nyom a latba. A Bank360 elemzése bemutatja, hogyan lehet autóhitel segítségével megvenni a keresett magyarországi modelleket, és mennyibe kerül évente a casco biztosítás ezeknél az autóknál.
Ezek a legnépszerűbb modellek jelenleg
Az év első öt hónapjában a Suzuki két modellje szerepel az eladási lista élén. A Vitara modellből már közel négyezer, de az SX4 S-Crossból is 2750 darabot adtak el január és május között. A Swift bár hátrébb helyezkedik el a listán, már ebből a típusból is ezer feletti kocsit adott el a Suzuki. A Fiat 500 modellből majdnem ugyanennyi kelt el, így bár második helyét elvesztette az olasz autótípus, továbbra is az élvonalban maradt. A Dacia Duster és a Skoda Octavia 2000 körüli értékesítést könyvelhetett el az első öt hónapban. A legkeresettebb autók tízes listájára felfért még egy Ford, egy KIA, egy Toyota és a JEEP Renegade modellje.
Hogyan lehet hitelből megvenni?
Habár a legkeresettebb autók nem számítanak luxuskategóriának, így sem olcsó egy új kocsi. A Suzuki Vitara, az SX4 S-Cross és a Skoda Octavia ára egyaránt meghaladja a 7 millió forintot, utóbbi esetén már a 8 millió forint felé is mehet egyes ajánlatokban. A Fiat 500 és Dacia Duster valamivel olcsóbb, 4 millió körül már elérhető.
A vásárlási összeg előteremtésében segítséget jelenthet hitel felvétele, ha nincs meg a kellő önerő. A példában 7 éves futamidővel számolt a Bank360 azzal a feltételezéssel, hogy legalább 250 ezer forintos jövedelmet a számlánkra érkeztetünk. Mindezzel együtt nagymértékű eladósodást jelentene a két Suzuki és a Skoda esetében a hitelfelvétel a Bank360 autóhitel kalkulátor alapján, ha teljes egészében a hitelfelvétel lenne az új autó forrása. A nem lakáscélú, 7 millió forintot is meghaladó hitelfelvétel már magasnak számít, ennek megfelelően a törlesztőrészlet is meghaladja a 100 ezret havonta. A Fiat és a Dacia költsége ennél mérsékeltebb, nem kerül havi 65 ezer forintnál többe a 7 éves futamidő során.
Mennyibe kerül a casco biztosítás?
Ha már megvan az autó, akkor gondolnunk kell a fenntartására is, ami magában foglalja a biztosítási díjakat is. Szabad felhasználású hitelből vásárolt gépkocsi esetén nem kötelező casco biztosítást is kötni, de ajánlott, hiszen a kötelező nem minden esetben nyújt védelmet. A kötelező biztosítás díja nem tér el jelentősen a legnépszerűbb autók között, a casco biztosítás tekintetében már lehetnek különbségek. Példánkban egy 40 éves budapesti férfival számoltunk, akinek 20 éve van jogosítványa, és legalább 10 éve nem okozott kárt. Ennek alapján a kgfb bonus/malus fokozata a lehető legjobb, B10-es, és korábbi casco fokozata szintén a legmagasabb. A casco bónusz fokozat ugyan egy adott gépjármű esetében számít, de a szerződés megszüntetése esetén át lehet vinni egy újonnan vett kocsira is.
Az éves casco díjak tekintetében 50 ezer és 80 ezer forint között alakul a legolcsóbb díj az öt legnépszerűbb autó esetén. A sáv alsó része a Dacia Dusterhez tartozik, míg a Suzuki modelleket nem lehet 80 ezernél olcsóbban megúszni, de ennél jelentősen drágább ajánlatokkal is találkozhatunk a piacon. A Skoda Octavianal a legolcsóbb éves casco díj ugyan kijön 70 ezerből, de nem ritka a 130 ezer feletti ajánlat sem. A legolcsóbban a Dacia és a Fiat esetében úszhatjuk meg a nem kötelező casco autóbiztosítást is a vételárhoz hasonlóan.